Opintopiiri -kohti yhteisöllistä opiskelua. Tehdään yhdessä opiskelusta uusi normaali!
Hämäläinen, Sari; Perälä, Susanna (2022)
Hämäläinen, Sari
Perälä, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120125544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu, jonka vuoden 2021 selvityksissä ilmeni erityisesti verkko-opiskelijoiden kokevan opinnoissaan yksinäisyyttä sekä haasteita yhteisöllisyyden ja verkostoitumisen onnistumisessa. Yhtenä kehittämistoimenpiteenä Humak tilasi opinnäytetyön, jonka tavoitteena oli kehittää toiminnallinen verkko-opintopiiri -malli ammattikorkeakoulun opiskelijoiden tueksi.
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin parityönä kevään ja syksyn 2022 välisenä aikana. Taustateoriaan perehdyttiin benchmarking- menetelmää hyödyntäen. Alkukartoituskyselyn avulla kerättiin Humanistisen ammattikorkeakoulun monimuotoverkko-opiskelijoiden kokemuksia yksinäisyydestä, yhteisöllisyydestä ja omaehtoisesta opintopiirissä opiskelusta sekä saadusta tuesta ja ohjauksesta. Kyselyn tulosten ja taustateorian perusteella koottiin keskeisimmät teemat, jotka vaikuttavat opintopiireihin osallistumiseen ja omaehtoiseen yhdessä opiskeluun. Opintopiireissä opiskelleet vastaajat kokivat hyötyneensä omaehtoisesta yhdessä opiskelusta. Osana toiminnallisuutta osallistuimme syksyllä 2022 aloittaneiden uusien opiskelijoiden orientaatiopäiville, jossa puhuimme ryhmäytymisen ja opintopiirissä opiskelun merkityksestä alkaviin opintoihin. Toteutimme esitelmämme PowerPoint-esitystä hyödyntäen, joka jää tilaajan käytettäväksi.
Opintopiirimallin jalkauttamiseksi käytäntöön ja osaksi opiskelukulttuuria, tarvitaan panostusta koko organisaatiolta. Huomiota tulisi erityisesti kiinnittää informaation lisäämiseen, ryhmäytymisen onnistumiseen sekä ohjaamiseen opintopiireissä opiskeluun. Opiskelijoiden kokemuksia tulisi selvittää tulevaisuudessa uuden kyselyn avulla.
Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin parityönä kevään ja syksyn 2022 välisenä aikana. Taustateoriaan perehdyttiin benchmarking- menetelmää hyödyntäen. Alkukartoituskyselyn avulla kerättiin Humanistisen ammattikorkeakoulun monimuotoverkko-opiskelijoiden kokemuksia yksinäisyydestä, yhteisöllisyydestä ja omaehtoisesta opintopiirissä opiskelusta sekä saadusta tuesta ja ohjauksesta. Kyselyn tulosten ja taustateorian perusteella koottiin keskeisimmät teemat, jotka vaikuttavat opintopiireihin osallistumiseen ja omaehtoiseen yhdessä opiskeluun. Opintopiireissä opiskelleet vastaajat kokivat hyötyneensä omaehtoisesta yhdessä opiskelusta. Osana toiminnallisuutta osallistuimme syksyllä 2022 aloittaneiden uusien opiskelijoiden orientaatiopäiville, jossa puhuimme ryhmäytymisen ja opintopiirissä opiskelun merkityksestä alkaviin opintoihin. Toteutimme esitelmämme PowerPoint-esitystä hyödyntäen, joka jää tilaajan käytettäväksi.
Opintopiirimallin jalkauttamiseksi käytäntöön ja osaksi opiskelukulttuuria, tarvitaan panostusta koko organisaatiolta. Huomiota tulisi erityisesti kiinnittää informaation lisäämiseen, ryhmäytymisen onnistumiseen sekä ohjaamiseen opintopiireissä opiskeluun. Opiskelijoiden kokemuksia tulisi selvittää tulevaisuudessa uuden kyselyn avulla.