Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työnhakijoiden osallisuuden kokemukset digitaalisessa oppimisympäristö Clanedissa

Shemeikka, Anni (2022)

 
Avaa tiedosto
Shemeikka_Anni.pdf (1.616Mt)
Lataukset: 


Shemeikka, Anni
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120225764
Tiivistelmä
Navigaattori on paikka, josta kuopiolaiset saavat erilaisten asiantuntijoiden apua sopivien koulutus- ja uravaihtoehtojen löytämiseen. Navigaattorin taustalla toimii ajalla 1.5.2020-30.4.2023 Työllisyyden palvelutori -hanke. Hanketta koordinoi Kuopion kaupunki ja se toteutetaan v. 2020–2023. Kehittämistyön lähtökohtana on digitaalinen oppimisympäristö Claned, joka hankittiin työllisyyden hoidon ohjauksen tueksi koronaviruksen aiheuttamana poikkeusaikana. Kehittämistyön tilaajana on Kuopion kaupungin työllisyyspalvelu, ja oppimisympäristön käyttäjinä toimivat työnhakija asiakkaat.
Opinnäytetyö on lähestymistavaltaan laadullinen. Aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla, jotka käsiteltiin SWOT-analyysia hyödyntäen. Aineistonkeruulla selvitettiin, osallisuuden sekä oppimisympäristön käyttöön liittyviä kokemuksia digitaalisessa oppimisympäristö Clanedissa.

Tietoperustan ja analyysin avulla kerättiin tietoa kehittämistyön tavoitteen kannalta oleellisista käsitteistä; digitalisaatiosta, osallisuudesta ja käyttäjäkokemuksista. Tietoperusta-luvussa tarkastellaan myös ilmiöitä käsitteiden takana, jotta syntyy ymmärrys kontekstista, johon opinnäytetyötä tehdään. Kehittämistyön Toteutus ja menetelmät -luvussa esitellään kehittämisprosessi, ja kuinka prosessi tässä kehittämistyössä eteni sekä perustellaan valitut kehittämisen menetelmät, teemahaastattelu ja SWOT- analyysin käyttö.

Pohdinta osuudessa tarkastellaan keskeisiä tuloksia, jotka antavat tilaajalle mahdollisuuden kehittää digitaalista oppimisympäristöä asiakasta palvelevampaan suuntaan. Aineistosta selvisi, että digitaalisen oppimisympäristön käyttö on vielä vähäistä, ja että sisällöstä hyötyi nuorempi sukupolvi, jolla ei ole vielä kokemusta työelämästä. Haastatteluun osallistuneet vanhemman sukupolven edustajat eivät kokeneet saavansa omaa työllistymistä edistävää tietoa, eivätkä kokeneet alustaa merkityksellisenä. Lisäksi opinnäytetyössä pohditaan työn luotettavuutta ja eettisyyttä, kehittämisehdotuksena esitetään jalkauttaa oppimisympäristön yhteiskehittäminen osaksi toimintaa. Oppimisalustaa voitaisiin kehittää yhdenvertaiseksi ja saavutettavaksi yhteiskehittämisen hengessä, osallistavia keinoja hyödyntäen ja panostamalla markkinointiin.
 
Navigator is a place where the residents of Kuopio can get help from various experts to find suitable education and career options. In the background of the Navigator, the Employment Service Center project operates between 1 May 2020 and 30 April 2023. The starting point of the work is the digital learning environment Claned, which was acquired to support the management of employment during exceptional circumstances caused by the global COVID-19 pandemic. The client of the development work is the City of Kuopio/Employment Management, and the users of the learning environment are jobseeker customers.

The research method is qualitative. Data were collected through semi-structured interviews, which were processed using SWOT analysis. Through the collection of material, experiences related to inclusion and the use of the learning environment in the digital learning environment Claned were clarified.

With the help of the database and analysis, an understanding of the most central concepts of the work was gathered, digitalization, participation, and user experiences, which are relevant to the development objective. In the database, the phenomena behind the concepts are also researched to create an understanding of the context in which the thesis is being done. Implementation and methods of the development work the chapter introduces what the development process is, and how the process in this development work progressed. The selected development methods, theme interviews and the use of SWOT analysis are justified.

The reflection part examines the key results; the information gives the subscriber the opportunity to develop the digital learning environment in a direction that serves the customer better. The data showed that the use of the digital learning environment is still low, the content benefited the younger generation, which does not yet have experience in working field. The representatives of the older generation who participated in the interview did not feel that they received information that would promote their own employment and did not feel that the platform was meaningful. In addition, we consider the reliability and ethics of the work. In addition, this thesis considers the reliability and ethics of the work. Based on the conclusions of this thesis, a development proposal could include improvement of the learning environment through participatory activities to create an equitable and accessible learning platform, and increased investment in marketing.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste