Harjoittelijoiden ohjaaminen rikostutkinnassa Joensuun poliisiasemalla
Koponen, Tiia; Eräpolku, Mikael (2022)
Koponen, Tiia
Eräpolku, Mikael
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120326151
Tiivistelmä
Poliisin ammattikorkeakoulututkintoon kuuluu työharjoittelu, jonka aikana opiskelijat pääsevät tutustumaan poliisin eri työtehtäviin. Työharjoittelu kestää kymmenen kuukautta, jonka ajan poliisiopiskelijat työskentelevät nuoremman konstaapelin virassa jollain Suomen poliisilaitoksista. Työharjoittelun aikana poliisiopiskelijat työskentelevät pääosin valvonta- ja hälytystehtävien, sekä rikostutkinnan parissa. Tässä opinnäytetyössä käsittelemme harjoittelijoiden perehdyttämistä ja ohjaamista ainoastaan rikostutkinnan jakson aikana Joensuun poliisiasemalla.
Joensuun poliisiasemalla työharjoitteluun kuuluvalla rikostutkinnan jaksolla nuoremmilla konstaapeleilla on perinteisesti ollut jokaisella oma ohjaaja, yleensä vanhempi konstaapeli, joka tekee ohjaamistyötä muiden työtehtäviensä ohella. Tämä toimintamalli on yleisin tapa hoitaa tutkinnan harjoittelijoiden ohjaaminen, mutta Joensuun poliisiasemalla tästä on siirrytty toisenlaiseen malliin. Harjoittelijoiden ohjaaminen tutkinnan jaksolla toteutetaan Joensuussa nykyään siten, että tutkinnassa olevat harjoittelijat työskentelevät omassa ryhmässään omassa huoneessaan ja heitä ohjaa täysipäiväisesti yksi kokenut tutkija.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vertailla näiden ohjaamismallien eroja ja selvittää, kumpi malli on parempi harjoittelijoiden oppimisen kannalta. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sitä varten on haastateltu seitsemää (7) Joensuun poliisiasemalla poliisin virassa työskentelevää henkilöä, joista osa on harjoittelijoita ja osa harjoittelijoiden ohjaajia. Haastattelututkimuksen tukena käsittelemme aihettamme myös siihen liittyvän kirjallisuuden kautta.
Haastatteluiden perusteella molemmissa ohjaamismalleissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Kumpaakaan ohjaamismallia ei voida pitää toistaan parempana, vaan molemmissa on omat kehityskohteensa.
Joensuun poliisiasemalla työharjoitteluun kuuluvalla rikostutkinnan jaksolla nuoremmilla konstaapeleilla on perinteisesti ollut jokaisella oma ohjaaja, yleensä vanhempi konstaapeli, joka tekee ohjaamistyötä muiden työtehtäviensä ohella. Tämä toimintamalli on yleisin tapa hoitaa tutkinnan harjoittelijoiden ohjaaminen, mutta Joensuun poliisiasemalla tästä on siirrytty toisenlaiseen malliin. Harjoittelijoiden ohjaaminen tutkinnan jaksolla toteutetaan Joensuussa nykyään siten, että tutkinnassa olevat harjoittelijat työskentelevät omassa ryhmässään omassa huoneessaan ja heitä ohjaa täysipäiväisesti yksi kokenut tutkija.
Opinnäytetyön tarkoituksena on vertailla näiden ohjaamismallien eroja ja selvittää, kumpi malli on parempi harjoittelijoiden oppimisen kannalta. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena haastattelututkimuksena ja sitä varten on haastateltu seitsemää (7) Joensuun poliisiasemalla poliisin virassa työskentelevää henkilöä, joista osa on harjoittelijoita ja osa harjoittelijoiden ohjaajia. Haastattelututkimuksen tukena käsittelemme aihettamme myös siihen liittyvän kirjallisuuden kautta.
Haastatteluiden perusteella molemmissa ohjaamismalleissa on sekä hyviä, että huonoja puolia. Kumpaakaan ohjaamismallia ei voida pitää toistaan parempana, vaan molemmissa on omat kehityskohteensa.