Miltä turvallisuus tuntuu? Keinoja psykologisen turvallisuuden kokemuksen edistämiseksi opetusalan tiimeissä.
Leppämäki, Hanna (2022)
Leppämäki, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526410
Tiivistelmä
Psykologinen turvallisuus on tunne siitä, että voi tuoda esiin uusia ideoita, kysyä kysymyksiä, pyytää apua, haastaa ja kertoa epäonnistumisista ilman, että tarvitsee pelätä tulevansa nolatuksi tai rangaistuksi. Psykologisen turvallisuuden olemassa olo on tärkeää tulevaisuuden jatkuvasti muuttuvassa työelämässä, joka haastaa organisaatioita, tiimejä ja yksilöitä. Tulevaisuuden työelämässä pärjää parhaiten hyvillä tiimityö- ja ”ihmis”taidoilla. Onkin tärkeää pyrkiä selvittämään, millä keinoin psykologista turvallisuutta organisaatioissa, tiimeissä ja esihenkilötyössä voidaan edistää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää keinoja edistää psykologista turvallisuutta Pelastusopiston tiimeissä ja esihenkilötyössä. Tietoperusta pohjautui psykologisen turvallisuuden aiheen tarkasteluun niin organisaation, tiimien kuin yksilön kokemuksenkin näkökulmasta. Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin etnografista lähestymistapaa noudattaen. Psykologista turvallisuutta tiimeissä ja esihenkilötyössä tutkittiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun keinoin. Esihenkilön toimintaa ja roolia tarkasteltiin yksilön kokemuksen näkökulmasta.
Jotta tiimit toimisivat mahdollisimman hyvin ja tuottoisasti, täytyy organisaation mahdollistaa psykologisesti turvallinen työympäristö. Jokainen työyhteisön jäsen voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa psykologisen turvallisuuden lisääntymiseen. Tutkimus osoitti, että psykologisesti turvallisia tiimejä voi olla organisaatiossa, jota ei koeta psykologisesti turvalliseksi. Myös tiimien välillä voi olla eroja psykologisen turvallisuuden kokemuksessa, ja yksilötkin kokevat asian eri tavoin riippuen kunkin henkilökohtaisista kokemuksista ja historiasta. Psykologisen turvallisuuden muodostuminen vaatii toisten tuntemista ja yhteisöllisyyttä. Organisaation johdon täytyy sitoutua psykologisen turvallisuuden edistämiseen ja näyttää omaa esimerkkiään sen toteuttamisessa.
Tutkimuksen tuotoksena laadittiin toimintasuositus psykologisen turvallisuuden edistämiseksi Pelastusopistossa, joka on ainutlaatuinen ja poikkeuksellinen valtakunnallinen turvallisuusalan oppilaitos ja valtion virasto. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös keinoja siihen, kuinka psykologista turvallisuutta voidaan yleisesti organisaatioissa ja työyhteisöissä edistää. Toimintasuositusta ja tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää organisaatioiden, työyhteisöjen, tiimien ja esihenkilötyön kehittämisessä. Psychological safety is a feeling of being able to bring out new ideas, ask questions and ask for help, challenge and tell about failures without being humiliated or punished. It is crucial to have psychological safety in constantly changing working life that challenges oganizations, work teams and individuals. Those who have the best team work and people skills will succeed in the future. It is very important to study how psychological safety can be enhanced to help organizations, teams, managers and leaders succeed.
The objective of this thesis was to find out ways to enhance psychological safety in teams and in leadership of Emergency Services Academy Finland. The theory of this thesis is based on analysing psychological safety in the levels of organization and teams and also as an individual experience. This was a qualitative research with ethnographic approach. Psychological safety was studied using participant observation and focused interviews. The role of the manager/leader was also studied as an individual experience.
In order for teams to be productive it is important for organizations to create and enable working in a psychologically safe environment. Every member of the work community can also with their own actions influence in increasing psychological safety. This research showed that psychologically safe teams can exist in an organization that is not psychologically safe. Experiences of psychological safety also varied between teams and individuals had also their distinct experiences. This is due to people’s history and previous experiences. The presence of psychological safety requires a sense of community and knowing well the people you work with. The top management of the organization have to be commited in enhancing psychological safety in the organization and they have to show their own example on how to do it.
The output of this study was a concrete policy on how to increase psychological safety in Emergency Services Academy Finland which is a unique and exeptional national academy in the safety branch and also a government agency. This thesis also gathered ways for any organization and work community to enhance psychological safety. The results of this study and the created policy can be used in general for developing organizations, work communities, team work and leadership.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää keinoja edistää psykologista turvallisuutta Pelastusopiston tiimeissä ja esihenkilötyössä. Tietoperusta pohjautui psykologisen turvallisuuden aiheen tarkasteluun niin organisaation, tiimien kuin yksilön kokemuksenkin näkökulmasta. Tutkimus tehtiin laadullisen tutkimuksen menetelmin etnografista lähestymistapaa noudattaen. Psykologista turvallisuutta tiimeissä ja esihenkilötyössä tutkittiin osallistuvan havainnoinnin ja teemahaastattelun keinoin. Esihenkilön toimintaa ja roolia tarkasteltiin yksilön kokemuksen näkökulmasta.
Jotta tiimit toimisivat mahdollisimman hyvin ja tuottoisasti, täytyy organisaation mahdollistaa psykologisesti turvallinen työympäristö. Jokainen työyhteisön jäsen voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa psykologisen turvallisuuden lisääntymiseen. Tutkimus osoitti, että psykologisesti turvallisia tiimejä voi olla organisaatiossa, jota ei koeta psykologisesti turvalliseksi. Myös tiimien välillä voi olla eroja psykologisen turvallisuuden kokemuksessa, ja yksilötkin kokevat asian eri tavoin riippuen kunkin henkilökohtaisista kokemuksista ja historiasta. Psykologisen turvallisuuden muodostuminen vaatii toisten tuntemista ja yhteisöllisyyttä. Organisaation johdon täytyy sitoutua psykologisen turvallisuuden edistämiseen ja näyttää omaa esimerkkiään sen toteuttamisessa.
Tutkimuksen tuotoksena laadittiin toimintasuositus psykologisen turvallisuuden edistämiseksi Pelastusopistossa, joka on ainutlaatuinen ja poikkeuksellinen valtakunnallinen turvallisuusalan oppilaitos ja valtion virasto. Opinnäytetyössä tuotiin esiin myös keinoja siihen, kuinka psykologista turvallisuutta voidaan yleisesti organisaatioissa ja työyhteisöissä edistää. Toimintasuositusta ja tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää organisaatioiden, työyhteisöjen, tiimien ja esihenkilötyön kehittämisessä.
The objective of this thesis was to find out ways to enhance psychological safety in teams and in leadership of Emergency Services Academy Finland. The theory of this thesis is based on analysing psychological safety in the levels of organization and teams and also as an individual experience. This was a qualitative research with ethnographic approach. Psychological safety was studied using participant observation and focused interviews. The role of the manager/leader was also studied as an individual experience.
In order for teams to be productive it is important for organizations to create and enable working in a psychologically safe environment. Every member of the work community can also with their own actions influence in increasing psychological safety. This research showed that psychologically safe teams can exist in an organization that is not psychologically safe. Experiences of psychological safety also varied between teams and individuals had also their distinct experiences. This is due to people’s history and previous experiences. The presence of psychological safety requires a sense of community and knowing well the people you work with. The top management of the organization have to be commited in enhancing psychological safety in the organization and they have to show their own example on how to do it.
The output of this study was a concrete policy on how to increase psychological safety in Emergency Services Academy Finland which is a unique and exeptional national academy in the safety branch and also a government agency. This thesis also gathered ways for any organization and work community to enhance psychological safety. The results of this study and the created policy can be used in general for developing organizations, work communities, team work and leadership.