Toimintamalli Tuusulan kunnan iltapäiväkerhoille
Tanner, Suvi (2022)
Tanner, Suvi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120526602
Tiivistelmä
Perusopetuslaissa on jo 10 vuoden ajan ollut osana lakisääteinen aamu- ja iltapäivätoiminta. Lasten ja nuorten tarpeet ovat tässä ja nyt. Koululaisten iltapäivätoiminta merkitsee lapselle ja tässä toimintamallissa mahdollisuutta koulupäivän jälkeiseen sosiaaliseen toimintaan ja itsesnsä kehittämiseen. Tällä on vaikutusta myös oppilaan elämänhallintataitojen kehittymiseen.
Kerhotoiminnassa koetut osaamiskokemukset voivat vaikuttaa positiivisesti, koulumyönteisyyden lisääntymiseen ja auttaa syrjäytymisvaarassa olevia. Erityisen tärkeää olisi saada mukaan syrjäänvetäytyviä lapsia ja nuoria.
Perusopetuksessa iltapäiväkerhotoiminnasta vastaa Tuusulan kunta. Se on osa kasvatus- ja sivistytoimea. Tuusulassa kerhoja toimii 12:lla koululla. Palveluverkoston uudistumisen jälkeen yksiköitä on vähemmän ja ne ovat kookkaampia. Toimintamallin kehittämseen käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta.
Havannointi ja käytännön kokeilu toteutettiin pienessä yksikössä Ruotsinkylän koulun iltapäiväkerhossa. Opinnäytetyön sisältö mahdollistaa yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämistä kunnassa. Kohderyhmä on alkuopetuksen oppilaat, jotka osallistuvat iltapäivätoimintaan. Lisäksi alakoulun kuudennen luokan oppilaat vaikuttavat toimintamallissa toimijoina.
Toimintamallin tuotos olisi tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään palveluverkoston uudistuksen valmistuttua. Opinnäytetyössä kehitettävä toimintamalli on tarkoitettu Tuusulan kunnan iltapäiväkerhoille.
Kerhotoiminnassa koetut osaamiskokemukset voivat vaikuttaa positiivisesti, koulumyönteisyyden lisääntymiseen ja auttaa syrjäytymisvaarassa olevia. Erityisen tärkeää olisi saada mukaan syrjäänvetäytyviä lapsia ja nuoria.
Perusopetuksessa iltapäiväkerhotoiminnasta vastaa Tuusulan kunta. Se on osa kasvatus- ja sivistytoimea. Tuusulassa kerhoja toimii 12:lla koululla. Palveluverkoston uudistumisen jälkeen yksiköitä on vähemmän ja ne ovat kookkaampia. Toimintamallin kehittämseen käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta.
Havannointi ja käytännön kokeilu toteutettiin pienessä yksikössä Ruotsinkylän koulun iltapäiväkerhossa. Opinnäytetyön sisältö mahdollistaa yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistämistä kunnassa. Kohderyhmä on alkuopetuksen oppilaat, jotka osallistuvat iltapäivätoimintaan. Lisäksi alakoulun kuudennen luokan oppilaat vaikuttavat toimintamallissa toimijoina.
Toimintamallin tuotos olisi tarkoitus ottaa käyttöön viimeistään palveluverkoston uudistuksen valmistuttua. Opinnäytetyössä kehitettävä toimintamalli on tarkoitettu Tuusulan kunnan iltapäiväkerhoille.