”I feel seen”: vertaisryhmätoiminnan kehittäminen kielitietoiseksi
Heinonen, Emmi (2022)
Heinonen, Emmi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927486
Tiivistelmä
Väestön monimuotoistuminen on saanut opinnäytetyön tilaajan, ADHD-liiton, tiedostamaan tarpeen toimintansa kehittämiseksi. Tämän lisäksi tilaajalla harjoittelussa ollessani toin esiin huomioni vähemmistöjen puuttumisesta toiminnassa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli luoda perusta ADHD-liiton monimuotoisemmalle ja inklusiivisemmalle toiminnalle. Englanninkielisen vertaistukiryhmän pilotoinnista, osallistujilta kerätystä aineistoista sekä teoriapohjasta syntyi työkaluja toiminnan kehittämiseksi. Englanninkielisen vertaistukiryhmän ohjaamiseksi syntyi toimintamalli, jota voidaan käyttää tilaajan vertaistukiryhmäohjaajien koulutuksessa yhdessä olemassa olevan oppaan kanssa.
Tietoperusta on koostettu määrittelemällä ADHD, ja selvittämällä siihen saatavan tuen tilannetta. Lisäksi on määritelty käsite vertaistuki. Kielen merkitystä yhdenvertaisuudessa ja järjestöjen tulevaisuuden muutoksia on myös taustoitettu teoriassa. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty kyselyä, pilotointia, havainnointia ja yksilöhaastatteluja. Pilotointiryhmästä saatua aineistoa on analysoitu sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyö tuo tietoa siitä, miten merkitsevää vertaistuki on maahan muuttaneiden osallisuuden tunteeseen. Pilotoitu englanninkielinen ryhmä oli monelle osallistujalle kauan kaivattu yhteisö, jonka tarjoaminen sai heidät tuntemaan itsensä nähdyksi ja kuulluiksi. Oma toimijuus vahvistui, kun pääsi ilmaisemaan itseään muulla kielellä kuin vaikeaksi kokemallaan suomen kielellä.
Toimintamallin käyttöönottoa edesauttaa maahan muuttaneiden näkyvyyden ja englannin kielen laajempi mukaanotto tilaajan eri toimintoihin sekä materiaalien kääntäminen. Kieli- ja kulttuuritietoisuuden sekä antirasistisen toiminnan lisääminen järjestöissä on tarpeen, jotta ne säilyttävät elinvoimaisuutensa tulevaisuuden muutoksissa. Tulevaisuuden järjestöt ottavat huomioon kohderyhmänsä sisällä olevat vähemmistöt, jotta kaikkien ääntä kuullaan ja edustetaan. One of the strategic goals of ADHD-liitto, a Finnish ADHD support organization, is to improve equality for people with ADHD. With an increasingly diverse population, the association has become aware of the need to develop its operations and take minorities into account. This thesis sought to create a basis for the association's language- and culture-aware activities, on which to build a more equal ADHD association. The purpose was to create an operating model for facilitating an English-speaking peer group. The research-based development work answers the questions: how and why should association's operations be more diverse and inclusive? Why should language awareness be incorporated in the association's activities?
The theoretical section of this thesis consists of defining ADHD and reviewing the support available for individuals with ADHD. In addition, the concept peer support was defined. The importance of language in equality and the ways the association might change in the future were also discussed. Questionnaire, piloting, observation and interviews were used for data collection methods. The data gathered from the piloting group were analyzed using qualitative content analysis.
The results showed the importance of the English-speaking peer group for immigrants' sense of inclusion. The English-speaking group provided was a long-needed community, in which individuals felt seen and where their own agency was strengthened when they could express themselves in a familiar language. As a result of the thesis, an operating model was created for facilitating English-speaking peer groups. The introduction of the operating model is strengthened by the representation of immigrants and the wider inclusion of English in the work of the commissioner, as well as the translation of materials.
There is a need to increase language and cultural awareness and anti-racist activities in associations. The third sector is changing and its receptivity plays an important role in the vitality of associations. The associations of the future must take into account the minorities within their target group so that everyone's voice is heard and represented.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli luoda perusta ADHD-liiton monimuotoisemmalle ja inklusiivisemmalle toiminnalle. Englanninkielisen vertaistukiryhmän pilotoinnista, osallistujilta kerätystä aineistoista sekä teoriapohjasta syntyi työkaluja toiminnan kehittämiseksi. Englanninkielisen vertaistukiryhmän ohjaamiseksi syntyi toimintamalli, jota voidaan käyttää tilaajan vertaistukiryhmäohjaajien koulutuksessa yhdessä olemassa olevan oppaan kanssa.
Tietoperusta on koostettu määrittelemällä ADHD, ja selvittämällä siihen saatavan tuen tilannetta. Lisäksi on määritelty käsite vertaistuki. Kielen merkitystä yhdenvertaisuudessa ja järjestöjen tulevaisuuden muutoksia on myös taustoitettu teoriassa. Aineistonkeruumenetelminä on käytetty kyselyä, pilotointia, havainnointia ja yksilöhaastatteluja. Pilotointiryhmästä saatua aineistoa on analysoitu sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Opinnäytetyö tuo tietoa siitä, miten merkitsevää vertaistuki on maahan muuttaneiden osallisuuden tunteeseen. Pilotoitu englanninkielinen ryhmä oli monelle osallistujalle kauan kaivattu yhteisö, jonka tarjoaminen sai heidät tuntemaan itsensä nähdyksi ja kuulluiksi. Oma toimijuus vahvistui, kun pääsi ilmaisemaan itseään muulla kielellä kuin vaikeaksi kokemallaan suomen kielellä.
Toimintamallin käyttöönottoa edesauttaa maahan muuttaneiden näkyvyyden ja englannin kielen laajempi mukaanotto tilaajan eri toimintoihin sekä materiaalien kääntäminen. Kieli- ja kulttuuritietoisuuden sekä antirasistisen toiminnan lisääminen järjestöissä on tarpeen, jotta ne säilyttävät elinvoimaisuutensa tulevaisuuden muutoksissa. Tulevaisuuden järjestöt ottavat huomioon kohderyhmänsä sisällä olevat vähemmistöt, jotta kaikkien ääntä kuullaan ja edustetaan.
The theoretical section of this thesis consists of defining ADHD and reviewing the support available for individuals with ADHD. In addition, the concept peer support was defined. The importance of language in equality and the ways the association might change in the future were also discussed. Questionnaire, piloting, observation and interviews were used for data collection methods. The data gathered from the piloting group were analyzed using qualitative content analysis.
The results showed the importance of the English-speaking peer group for immigrants' sense of inclusion. The English-speaking group provided was a long-needed community, in which individuals felt seen and where their own agency was strengthened when they could express themselves in a familiar language. As a result of the thesis, an operating model was created for facilitating English-speaking peer groups. The introduction of the operating model is strengthened by the representation of immigrants and the wider inclusion of English in the work of the commissioner, as well as the translation of materials.
There is a need to increase language and cultural awareness and anti-racist activities in associations. The third sector is changing and its receptivity plays an important role in the vitality of associations. The associations of the future must take into account the minorities within their target group so that everyone's voice is heard and represented.