Hoiva-alan osaamismerkit osana osaamisen tunnistamista ja tunnustamista
Kaikkonen, Ulla (2022)
Kaikkonen, Ulla
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120927599
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vapaan sivistystyön hoiva-alan osaamismerkkien osaamisen tunnistamista ja tunnustamista tutkinto-opiskeluun haettaessa. Osaamismerkit on luotu Jyränkölän Setlementti ry:n ja Heinolan kansalaisopiston Kiihdytyskaista hoiva-alalle
-hankkeessa. Osaamismerkkiperheeseen kuuluu neljä metamerkkiä. Osaamismerkit voidaan viedä Koski-tietovarantoon, jolloin vapaan sivistystyön alaisuudessa hankittu osaaminen tulee näkyväksi. Suorittamalla kaikki hoiva-alan metamerkit, voi Koski-tietovarantoon viedä hoivan avustajan opintokokonaisuuden.
Hoiva-alan osaamismerkit ovat vanhustyötä tekevän hoiva-avustajan tehtäviin perustuvia taitomerkkejä. Formaalille koulutukselle taitomerkit eivät osoita riittävää teoreettisen tiedon hallintaa, jotta suora hyväksiluku onnistuisi. Opinnäytetyössä selvitetään miten osaamismerkkejä voidaan hyödyntää ja miten puuttuvan teoreettisen osaamisen voi hankkia. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on käytetty osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen, osaamismerkkien sekä hoiva-alan osaamismerkkien käsitteistöä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin yksilö- ja ryhmähaastattelulla sekä käymällä läpi hankeen muistiot. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi laadittiin SWOT-analyysi, jossa hahmotettiin hoiva-alan osaamismerkkien vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia kuinka hoivan avustajan opintokokonaisuutta ja hoiva-alan osaamismerkkejä voi täydentää sekä hyödyntää haettaessa tutkinto-opiskelijaksi. Ensin käsitellään SWOT-analyysistä nousseita ehdotuksia teoriamerkistä, ohjaajan merkistä ja tunnettavuuden lisäämisestä. Tuloksissa esitellään prosessikuvaus hoivan avustajan opintokokonaisuuden hyödyntämisestä hakeuduttaessa lähihoitajan tutkintoon. Kuvattuna on kaksi polkua, jotta paremmin voidaan ottaa huomioon opiskelijan aikaisempi osaaminen. Yksittäiset hoiva-alan osaamismerkit liitetään hoiva-avustajan osatutkintoon.
Formaalin koulutuksen laajat tutkinnon osat ja niihin liittyvä teoria ei mahdollista suoraa hyväksilukua hoivan avustajan opintokokonaisuudelle ja hoiva-alan osaamismerkeille. Teorian täydentäminen, joko opinnoilla tai uudella teoriaosaamismerkillä on välttämätöntä. Tämä vaatii asiantuntevaa jatkokehittämistyötä.
-hankkeessa. Osaamismerkkiperheeseen kuuluu neljä metamerkkiä. Osaamismerkit voidaan viedä Koski-tietovarantoon, jolloin vapaan sivistystyön alaisuudessa hankittu osaaminen tulee näkyväksi. Suorittamalla kaikki hoiva-alan metamerkit, voi Koski-tietovarantoon viedä hoivan avustajan opintokokonaisuuden.
Hoiva-alan osaamismerkit ovat vanhustyötä tekevän hoiva-avustajan tehtäviin perustuvia taitomerkkejä. Formaalille koulutukselle taitomerkit eivät osoita riittävää teoreettisen tiedon hallintaa, jotta suora hyväksiluku onnistuisi. Opinnäytetyössä selvitetään miten osaamismerkkejä voidaan hyödyntää ja miten puuttuvan teoreettisen osaamisen voi hankkia. Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä on käytetty osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen, osaamismerkkien sekä hoiva-alan osaamismerkkien käsitteistöä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa aineistoa kerättiin yksilö- ja ryhmähaastattelulla sekä käymällä läpi hankeen muistiot. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi laadittiin SWOT-analyysi, jossa hahmotettiin hoiva-alan osaamismerkkien vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia kuinka hoivan avustajan opintokokonaisuutta ja hoiva-alan osaamismerkkejä voi täydentää sekä hyödyntää haettaessa tutkinto-opiskelijaksi. Ensin käsitellään SWOT-analyysistä nousseita ehdotuksia teoriamerkistä, ohjaajan merkistä ja tunnettavuuden lisäämisestä. Tuloksissa esitellään prosessikuvaus hoivan avustajan opintokokonaisuuden hyödyntämisestä hakeuduttaessa lähihoitajan tutkintoon. Kuvattuna on kaksi polkua, jotta paremmin voidaan ottaa huomioon opiskelijan aikaisempi osaaminen. Yksittäiset hoiva-alan osaamismerkit liitetään hoiva-avustajan osatutkintoon.
Formaalin koulutuksen laajat tutkinnon osat ja niihin liittyvä teoria ei mahdollista suoraa hyväksilukua hoivan avustajan opintokokonaisuudelle ja hoiva-alan osaamismerkeille. Teorian täydentäminen, joko opinnoilla tai uudella teoriaosaamismerkillä on välttämätöntä. Tämä vaatii asiantuntevaa jatkokehittämistyötä.