Suuren tapahtumaorganisaation sisäinen viestintä ja työntekijöiden sitouttaminen: case Ruisrock
Leppänen, Niila (2022)
Leppänen, Niila
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121228226
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee suuren tapahtumaorganisaation sisäistä viestintää, sekä työntekijöiden sitouttamista erilaisin keinoin. Se tutkii massatapahtuman organisatorisia ja viestinnällisiä ratkaisuja sekä haasteita, ja hakee niihin konkreettisia kehitys keinoja. Opinnäytetyön tilaajana toimii Vantaan Festivaalit Oy, joka järjestää vuosittaista Ruisrock Festivaalia Turun Ruissalossa.
Ruisrock on noussut uuteen menestykseen viimeisen 10 vuoden aikana Vantaan Festivaalien johtamana. Festivaalilla on vakiintunut työntekijöiden, tuotantokumppanien ja alihankkijoiden verkosto, jota se pystyy hyödyntämään toiminnassaan pitkäjänteisesti.
Tietoperustana työssä toimii case-lähtötilanne, ja tutkimusmenetelminä tässä työssä ovat lähinnä haastattelut ja havainnoinnit sekä niiden analysointi. Aineistona aiemmin mainittujen lisäksi toimivat nykyiset toimenpiteet ja festivaalin uusi alkuvuodesta 2022 julkaistu strategiapohja, joka nykyisellään ulottuu vuoteen 2025. Nämä ovat tutkimuksen lähdeaineistoa.
Opinnäytetyön tulokset sekä pohdinnat pohjautuvat alan kirjallisuuden, haastattelujen sekä kirjoittajan omien havaintojen ja alalta hankitun kokemuksen synnyttämään tietoperustaan sekä analyysiin. Työn tuloksissa ei löytynyt suuria rakenteellisia ongelmia Ruisrockin organisaatiosta tai sen sisäisestä viestinnästä. Työ kuitenkin osoittaa, että tarkentavilla toimenpiteillä parempi viestinnän, ja sitä kautta korkeampi sitouttamisen taso on löydettävissä.
Kehittämisehdotuksia syntyi muun muassa työntekijäohjeistusten laatimiseen muiden työntekijöiden ja heidän työnsä tunnetuksi tekemiseen, sekä siihen miten kausityöntekijöitä voisi paremmin huomioida. Työn tuloksia käydään läpi yhdessä Ruisrockin avainhenkilöiden kanssa työn valmistuttua.
Ruisrock on noussut uuteen menestykseen viimeisen 10 vuoden aikana Vantaan Festivaalien johtamana. Festivaalilla on vakiintunut työntekijöiden, tuotantokumppanien ja alihankkijoiden verkosto, jota se pystyy hyödyntämään toiminnassaan pitkäjänteisesti.
Tietoperustana työssä toimii case-lähtötilanne, ja tutkimusmenetelminä tässä työssä ovat lähinnä haastattelut ja havainnoinnit sekä niiden analysointi. Aineistona aiemmin mainittujen lisäksi toimivat nykyiset toimenpiteet ja festivaalin uusi alkuvuodesta 2022 julkaistu strategiapohja, joka nykyisellään ulottuu vuoteen 2025. Nämä ovat tutkimuksen lähdeaineistoa.
Opinnäytetyön tulokset sekä pohdinnat pohjautuvat alan kirjallisuuden, haastattelujen sekä kirjoittajan omien havaintojen ja alalta hankitun kokemuksen synnyttämään tietoperustaan sekä analyysiin. Työn tuloksissa ei löytynyt suuria rakenteellisia ongelmia Ruisrockin organisaatiosta tai sen sisäisestä viestinnästä. Työ kuitenkin osoittaa, että tarkentavilla toimenpiteillä parempi viestinnän, ja sitä kautta korkeampi sitouttamisen taso on löydettävissä.
Kehittämisehdotuksia syntyi muun muassa työntekijäohjeistusten laatimiseen muiden työntekijöiden ja heidän työnsä tunnetuksi tekemiseen, sekä siihen miten kausityöntekijöitä voisi paremmin huomioida. Työn tuloksia käydään läpi yhdessä Ruisrockin avainhenkilöiden kanssa työn valmistuttua.