Digitaitojen opettelusta työnhakuvalmiuksia
Kallius, Ilmari (2022)
Kallius, Ilmari
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, onko digitaitojen opettelu vahvistanut DigiGym- hankkeeseen osallistuneiden työnhakuvalmiuksia. Opinnäytetyöllä oli myös tarkoitus tuottaa tietoa, miten työpajalla olevat nuoret suhtautuvat työelämään ja ajattelevat siitä. Lisäksi opinnäytetyö antaa informaatiota, miten DigiGym -hanke on vaikuttanut osallistuneiden työelämäsuhtautumiseen. Opinnäytetyön kohderyhmä oli Jyväskylän Valo-Valmennusyhdistyksen työtoiminnassa olevat 18–34—vuotiaat henkilöt, jotka olivat pääsääntöisesti osallistuneet DigiGymin toimintaan.
Opinnäytetyössä käytetty aineistonkeruumenetelmä oli ryhmähaastattelut, jotka toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Aineiston analyysi tehtiin teemoittelulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä 11 henkilöä, ja ne järjestettiin Jyväskylän Valo- valmennusyhdistyksen tiloissa lokakuun ensimmäisten viikkojen aikana. Haastatteluaineiston perusteella muovautui työn kehittämisehdotukset. Opinnäytetyön keskeiset kehittämisehdotukset DigiGym -hankkeelle ovat: aloitekyvyn lisäämisen toimintaan, testihaastatteluiden mahdollistaminen työhaun tueksi sekä työpaikkoihin ja aloihin tutustumista. Kokonaisuudessaan digitaitojen opettelu on vahvistanut hankkeeseen osallistuneiden työnhakuvalmiuksia, ja heidän minäpystyvyytensä on vahvistunut työnhaun viitekehyksessä.
Opinnäytetyössä käytetty aineistonkeruumenetelmä oli ryhmähaastattelut, jotka toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Aineiston analyysi tehtiin teemoittelulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä 11 henkilöä, ja ne järjestettiin Jyväskylän Valo- valmennusyhdistyksen tiloissa lokakuun ensimmäisten viikkojen aikana. Haastatteluaineiston perusteella muovautui työn kehittämisehdotukset. Opinnäytetyön keskeiset kehittämisehdotukset DigiGym -hankkeelle ovat: aloitekyvyn lisäämisen toimintaan, testihaastatteluiden mahdollistaminen työhaun tueksi sekä työpaikkoihin ja aloihin tutustumista. Kokonaisuudessaan digitaitojen opettelu on vahvistanut hankkeeseen osallistuneiden työnhakuvalmiuksia, ja heidän minäpystyvyytensä on vahvistunut työnhaun viitekehyksessä.