Keskustelukulttuuria kehittämässä: kokemuksia Tampereen kaupunkiseudun digitaalisesta kansalaispaneelista
Pasuri, Katariina (2022)
Pasuri, Katariina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530225
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tuottaa tietoa siitä, miten dialogisella keskustelumenetelmällä toteutetun digitaalisen kansalaispaneelin keinoin voidaan parantaa keskustelukulttuuria ja lisätä ihmisten keskinäistä ymmärrystä. Työ on osa Tampereen kaupunkiseudun digitaalinen kansalaispaneeli -hanketta, ja sen tilaajina toimivat Tampereen kaupunki ja Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä. Tavoitteena oli tutkia digitaalisessa kansalaispaneelissa käytettävän, Erätauko-keskustelumenetelmään pohjautuvan menetelmän toimivuutta ja osallistujien kokemuksia siitä.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisin, tulkinnallisin menetelmin. Tutkimusaineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin ja haastattelun keinoin. Aineisto koostuu havaintopäiväkirjasta, neljästä fokusryhmähaastattelusta ja yhdestä asiantuntijahaastattelusta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin lähilukemalla aineistoja, redusoimalla ilmaukset pelkistetymmiksi ilmauksiksi ja teemoittelemalla ilmaukset tutkimuskysymysten kannalta relevantteihin ryhmiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi analyysi kansalaispaneelin osallistumiskokemuksista sekä haastateltavien näkemyksistä liittyen nykyiseen keskustelukulttuuriin yleisemmin. Analyysi tuo kvalitatiivista, syventävää ymmärrystä hankkeen tuottaman, kvantitatiivista tietoa antaneen palautekyselyn rinnalle.
Opinnäytetyö arvioi erityisesti hankkeen yhden tavoitteen, keskustelukulttuurin ja keskinäisen ymmärryksen lisääntymisen, onnistumista. Osallistujien kokemusten rinnalla analyysissa tuodaan esille myös havainnoinnin avulla tehtyjä huomioita ja asiantuntijahaastateltavan kriittistä näkökulmaa.
Analyysin pohjalta työssä esitetään ehdotuksia digitaalisen kansalaispaneelin kaltaisten kansalaisdialogien jatkokehittämiseen ja pohditaan myös muita keinoja, joilla hankkeen asettamia tavoitteita keskustelukulttuurin parantamisesta ja ihmisten keskinäisen ymmärryksen lisäämisestä voitaisiin tukea.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisin, tulkinnallisin menetelmin. Tutkimusaineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin ja haastattelun keinoin. Aineisto koostuu havaintopäiväkirjasta, neljästä fokusryhmähaastattelusta ja yhdestä asiantuntijahaastattelusta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin lähilukemalla aineistoja, redusoimalla ilmaukset pelkistetymmiksi ilmauksiksi ja teemoittelemalla ilmaukset tutkimuskysymysten kannalta relevantteihin ryhmiin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi analyysi kansalaispaneelin osallistumiskokemuksista sekä haastateltavien näkemyksistä liittyen nykyiseen keskustelukulttuuriin yleisemmin. Analyysi tuo kvalitatiivista, syventävää ymmärrystä hankkeen tuottaman, kvantitatiivista tietoa antaneen palautekyselyn rinnalle.
Opinnäytetyö arvioi erityisesti hankkeen yhden tavoitteen, keskustelukulttuurin ja keskinäisen ymmärryksen lisääntymisen, onnistumista. Osallistujien kokemusten rinnalla analyysissa tuodaan esille myös havainnoinnin avulla tehtyjä huomioita ja asiantuntijahaastateltavan kriittistä näkökulmaa.
Analyysin pohjalta työssä esitetään ehdotuksia digitaalisen kansalaispaneelin kaltaisten kansalaisdialogien jatkokehittämiseen ja pohditaan myös muita keinoja, joilla hankkeen asettamia tavoitteita keskustelukulttuurin parantamisesta ja ihmisten keskinäisen ymmärryksen lisäämisestä voitaisiin tukea.