Digisti Yhdessä
Tompuri-Kareinen, Leena (2022)
Tompuri-Kareinen, Leena
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301061069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301061069
Tiivistelmä
Digitaidot ovat välttämätön taito nyky-yhteiskunnassa, puhutaan uudesta työelämätaidosta. Digitaitoja tarvitsevat lähes kaikilla työpaikoilla mutta myös arjessa päivittäin. Digitaitoja tarvitsevat niin lapset, nuoret, työikäiset, ikäihmiset kuin maahanmuuttajatkin. Puuttuvat digitaidot voivat johtaa jopa yhteiskunnasta syrjäytymiseen. Palvelut, niin yksityiset mutta myös julkiset ovat siirtyneet verkon välityksellä hoidettaviksi. Tarvitaan lukutaitoa, suomenkielentaitoa, kirjoitustaitoa ja ymmärrystä kuinka digitaaliset sovellukset toimivat. Työskentelen koulutuksen ja kasvatuksen kentällä ja olen saanut huomata, kuinka heikoissa kantimissa maahanmuuttajien digitaidot ovat.
DIGISTI-Digitaidot haltuun toisella asteella- hanke käynnistyi 2022 syksyllä. Sen tavoitteena on kehittää toisen asteen opiskelijoiden sekä ohjaus ja pedagogisen henkilöstön digitaitoja. Hankkeen tarkoituksena on lisätä tukevaa toimintaa syrjäytymisvaarassa oleville alle 29-vuotiaille opiskelijoille. Hanke pyrkii myös kehittämään nuorten työ- ja opiskelupaikan hakutaitoja.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen kehittämistyö, jossa pyrin edistämään toisen asteen opiskelijoiden yhteisöllisyyttä erilaisten digitaalisten sovellusten avulla. Lisäksi olen rakentanut pakohuonelogiikalla toimivan oppimispelin, jonka tarkoituksena on opettaa kierrätystä. Kierrätys on osa Helsingin strategiaa kohti hiilineutraalia vuotta 2035.
Työni oli vahvasti kokeilukulttuuriin pohjautuva. Tutkimusmenetelmänä käytin useita menetelmiä ja kehittämistyön toiminnallisuuden vuoksi sain tutustua laadullisiin sekä määrällisiin menetelmiin. Haastattelin, litteroin, kyselin, havainnoin, toimin sekä luokittelin ja analysoin kyselyn vastauksia, jotka minulle paljastui vietyäni Seppopelin tulokset Exceliin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi hyviä yhteisöllisiä hetkiä, jotka paransivat toisen asteen opiskelijoiden digitaitoja. Hyvinvointikahvilassa järjestetty toiminta on valmis jalkautumaan muihin Stadin ammatti- ja aikuisopiston kampuksille. Lisäksi syntyi Seppopeli, joka pienien muutoksien jälkeen päätyy kestävän kehityksen tutkinnonosan opetusmateriaaliksi. Opinnäytetyöni ansiosta olen saanut tutustua upeisiin ihmisiin, kehittää digitaalista toimintaa Stadi AO:ssa nyt ja tulevaisuudessa ja tietysti oma ammatillisen osaamiseni kasvu on ollut huikea.
DIGISTI-Digitaidot haltuun toisella asteella- hanke käynnistyi 2022 syksyllä. Sen tavoitteena on kehittää toisen asteen opiskelijoiden sekä ohjaus ja pedagogisen henkilöstön digitaitoja. Hankkeen tarkoituksena on lisätä tukevaa toimintaa syrjäytymisvaarassa oleville alle 29-vuotiaille opiskelijoille. Hanke pyrkii myös kehittämään nuorten työ- ja opiskelupaikan hakutaitoja.
Opinnäytetyöni on toiminnallinen kehittämistyö, jossa pyrin edistämään toisen asteen opiskelijoiden yhteisöllisyyttä erilaisten digitaalisten sovellusten avulla. Lisäksi olen rakentanut pakohuonelogiikalla toimivan oppimispelin, jonka tarkoituksena on opettaa kierrätystä. Kierrätys on osa Helsingin strategiaa kohti hiilineutraalia vuotta 2035.
Työni oli vahvasti kokeilukulttuuriin pohjautuva. Tutkimusmenetelmänä käytin useita menetelmiä ja kehittämistyön toiminnallisuuden vuoksi sain tutustua laadullisiin sekä määrällisiin menetelmiin. Haastattelin, litteroin, kyselin, havainnoin, toimin sekä luokittelin ja analysoin kyselyn vastauksia, jotka minulle paljastui vietyäni Seppopelin tulokset Exceliin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi hyviä yhteisöllisiä hetkiä, jotka paransivat toisen asteen opiskelijoiden digitaitoja. Hyvinvointikahvilassa järjestetty toiminta on valmis jalkautumaan muihin Stadin ammatti- ja aikuisopiston kampuksille. Lisäksi syntyi Seppopeli, joka pienien muutoksien jälkeen päätyy kestävän kehityksen tutkinnonosan opetusmateriaaliksi. Opinnäytetyöni ansiosta olen saanut tutustua upeisiin ihmisiin, kehittää digitaalista toimintaa Stadi AO:ssa nyt ja tulevaisuudessa ja tietysti oma ammatillisen osaamiseni kasvu on ollut huikea.