Nuorempien konstaapelien kokemuksia omasta valvonta- ja hälytyssektorin osaamisestaan työharjoittelun alkaessa
Tuukkanen, Reetta (2023)
Tuukkanen, Reetta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101167
Tiivistelmä
Poliisi (AMK) -tutkinto kestää noin kolme vuotta ja siihen kuuluu 10 kuukauden mittainen työharjoittelu poliisilaitoksella, jonne opiskelijat nimitetään nuoremman konstaapelin virkasuhteeseen. Poliisin opintoja on ennen työharjoittelua takana noin puolitoista vuotta, jonka aikana opitaan työn perusteita Poliisiammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää poliisi (AMK) -opintojen antamia valmiuksia opiskelijalle toimia nuoremman konstaapelin työtehtävissä työharjoittelun valvonta- ja hälytyssektorilla, eli niin sanotussa poliisin kenttätyössä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla neljältä työharjoittelussa olevalta nuoremmalta konstaapelilta.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat pitävät osaamistaan työharjoittelun alkaessa hyvällä tasolla. Harjoittelua edeltävä koulutus nähdään tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä opettavaisena ja oikeisiin asioihin keskittyvänä. Opiskelijat pitävät työntekoaan työturvallisena heti harjoittelun alkaessa, eikä työharjoittelussa tule vastaan sellaisia asioita, joista opiskelijalla ei olisi lainkaan aikaisempaa tietoa tai ymmärrystä. Poliisiammattikorkeakoulun opetus vastaa hyvin toimintaa työelämässä, vaikka erilaisia toimintatapoja työtilanteissa on monia.
Haastateltavien mielestä rutiinin puute ja vähäiset toistot koettiin haasteiksi työharjoittelun alussa. Myös punaisen langan puuttuminen ja kokonaiskuvan pirstaleisuus nousivat esiin tutkimuksessa. Työharjoittelua edeltävään opetukseen haastateltavat toivoivat lisää toistoja suorituksiin, jotta varmuus omaan tekemiseen olisi korkeammalla tasolla harjoittelun alkaessa. Kuitenkin työharjoittelu poliisilaitoksella nähdään turvallisena ja sopivana paikkana opetella vielä kertymätöntä rutiinia sekä poliisin ammatti-identiteettiä.
Tutkimuksen perusteella haastateltavat näkivät koulutuksen valvonta- ja hälytyssektorin työtehtäviä ajatellen kattavana ja monipuolisena Poliisiammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen mukaan oppiminen tapahtuu paljolti työelämässä ja poliisi (AMK) -koulutukseen kuuluva työharjoittelu nähdään välttämättömänä osana koulutusta ja oppimistavoitteiden täyttymistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää poliisi (AMK) -opintojen antamia valmiuksia opiskelijalle toimia nuoremman konstaapelin työtehtävissä työharjoittelun valvonta- ja hälytyssektorilla, eli niin sanotussa poliisin kenttätyössä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä ja tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla neljältä työharjoittelussa olevalta nuoremmalta konstaapelilta.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat pitävät osaamistaan työharjoittelun alkaessa hyvällä tasolla. Harjoittelua edeltävä koulutus nähdään tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden mielestä opettavaisena ja oikeisiin asioihin keskittyvänä. Opiskelijat pitävät työntekoaan työturvallisena heti harjoittelun alkaessa, eikä työharjoittelussa tule vastaan sellaisia asioita, joista opiskelijalla ei olisi lainkaan aikaisempaa tietoa tai ymmärrystä. Poliisiammattikorkeakoulun opetus vastaa hyvin toimintaa työelämässä, vaikka erilaisia toimintatapoja työtilanteissa on monia.
Haastateltavien mielestä rutiinin puute ja vähäiset toistot koettiin haasteiksi työharjoittelun alussa. Myös punaisen langan puuttuminen ja kokonaiskuvan pirstaleisuus nousivat esiin tutkimuksessa. Työharjoittelua edeltävään opetukseen haastateltavat toivoivat lisää toistoja suorituksiin, jotta varmuus omaan tekemiseen olisi korkeammalla tasolla harjoittelun alkaessa. Kuitenkin työharjoittelu poliisilaitoksella nähdään turvallisena ja sopivana paikkana opetella vielä kertymätöntä rutiinia sekä poliisin ammatti-identiteettiä.
Tutkimuksen perusteella haastateltavat näkivät koulutuksen valvonta- ja hälytyssektorin työtehtäviä ajatellen kattavana ja monipuolisena Poliisiammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen mukaan oppiminen tapahtuu paljolti työelämässä ja poliisi (AMK) -koulutukseen kuuluva työharjoittelu nähdään välttämättömänä osana koulutusta ja oppimistavoitteiden täyttymistä.