Sori siitä! : koulutusmateriaali peruskoulun opetushenkilöstölle 7-17 -vuotiaiden riita- ja rikosasioiden sovittelusta ja sovitteluun ohjaamisesta sekä vertaissovittelusta
Komulainen, Heta (2022)
Komulainen, Heta
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301121220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301121220
Tiivistelmä
Koko 2020-luku on ollut kriisien aikaa. On käyty keskustelua nuorten pahoinvoinnista ja alaikäisten väkivaltarikollisuuden kasvusta. Monet nuorten välisistä väkivallanteoista kohdistuvat toisiin alaikäisiin ja konfliktit tapahtuvat usein kouluympäristössä. Koulujen rooli rikos- ja riita-asioiden selvittelyssä nousee yhä tärkeämpään rooliin.
Sovittelua on mahdollista hyödyntää niin lasten ja nuorten tekemissä väkivaltarikoksissa kuin koulukiusaamisasioissakin. Sovittelutoiminta on rikosprosessin rinnalla merkittävä asianosaisten kohtaamisen kannalta sekä asianomistajalle korvausten ja hyvityksen saamiseen. Nuorille rikoksentekijöille sovittelulla voi olla suuri kasvatuksellinen ja sosiaalinen merkitys. Se voi ennaltaehkäistä tulevia rikoksia ja saada aikaan myönteisen muutoksen nuoren elämässä. Rikos- ja riita-asioiden sovittelu pohjautuu lakiin, mutta sovittelu voi olla myös ei lakiin perustuvaa koulu- eli vertaissovittelua. Molemmat sovittelunmuodot perustuvat restoratiivisen oikeuden periaatteisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä peruskoulun opetushenkilöstölle sovittelulakiin pohjautuva rikos- ja riita-asioiden sovittelumenettely tutummaksi laaditun koulutusmateriaalin avulla. Kehittämismenetelmänä käytetään lineaarista mallia. Tavoitteena on, että sovittelumahdollisuutta hyödynnettäisiin peruskouluissa yhä enemmän.
Sovittelua on mahdollista hyödyntää niin lasten ja nuorten tekemissä väkivaltarikoksissa kuin koulukiusaamisasioissakin. Sovittelutoiminta on rikosprosessin rinnalla merkittävä asianosaisten kohtaamisen kannalta sekä asianomistajalle korvausten ja hyvityksen saamiseen. Nuorille rikoksentekijöille sovittelulla voi olla suuri kasvatuksellinen ja sosiaalinen merkitys. Se voi ennaltaehkäistä tulevia rikoksia ja saada aikaan myönteisen muutoksen nuoren elämässä. Rikos- ja riita-asioiden sovittelu pohjautuu lakiin, mutta sovittelu voi olla myös ei lakiin perustuvaa koulu- eli vertaissovittelua. Molemmat sovittelunmuodot perustuvat restoratiivisen oikeuden periaatteisiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä peruskoulun opetushenkilöstölle sovittelulakiin pohjautuva rikos- ja riita-asioiden sovittelumenettely tutummaksi laaditun koulutusmateriaalin avulla. Kehittämismenetelmänä käytetään lineaarista mallia. Tavoitteena on, että sovittelumahdollisuutta hyödynnettäisiin peruskouluissa yhä enemmän.