Taitovalmentajat Omakehu-hankkeessa: taitovalmentajien perehdytys ja konsepti
Salminen, Katja (2022)
Salminen, Katja
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201471
Tiivistelmä
Omakehu-hanke (2020-2023) on Humanistisen ammattikorkeakoulun oma hanke, jossa pyritään voimauttamaan syrjäytyneitä ja syrjäytymisvaarassa olevia miehiä sanataiteen avulla. Omakehu-hankkeessa osallistujien työskentelyä ohjaavat kirjoittamisen ammattilaisten lisäksi taitovalmentajiksi kutsutut vapaaehtoiset.
Tässä opinnäytetyössä luodaan taitovalmentajien toiminnalle konsepti ja materiaali, jonka avulla taitovalmentajia voidaan perehdyttää tehtäviinsä. Opinnäytetyö tarjoaa erilaisia lähestymistapoja taitovalmentajuuteen ja toiminnan kohderyhmään, ja tarjoaa taustatietoa niille, jotka haluavat hyödyntää taitovalmentaja-mallia omassa toiminnassaan.
Opinnäytetyössä käsitellään syrjäytyneisyyden ja sukupuolisensitiivisyyden teemoja, jotka liittyvät Omakehupajojen kohderyhmään sekä vapaaehtoisuuden ja auttamisen teemoja, jotka liittyvät taitovalmentajien motivointiin ja sitouttamiseen. Tietopohjaisen osion tärkeimmät teemat ovat sosiaalipedagogiikasta tutut kohtaamisen ja tunnustamisen käsitteet sekä poh-dinta, joka koskee traumainformoitua kohtaamista ja Omakehupajatoiminnan rajanvetoa tai-deterapian kanssa. Opinnäytetyössä luodaan myös lyhyt katsaus kansanomaiseen ITE- tai-teen tekemiseen.
Työssä rakennetaan traumainformoidun tarinatyön mallia, joka sopii erityisesti vaikeassa elä-mäntilanteessa olevien ihmisten kirjoitustyön ohjaamiseen ei-terapeuttisista lähtökohdista.
Opinnäytetyöhön kuuluu Power Point-muotoon tehty taitovalmentajan perehdytys materi-aali.
Taitovalmentajakonsepti asettuu palvelemaan hyvin erityisesti sosiaalisella alalla toimivia järjestöjä ja muita organisaatioita, sillä taitovalmentajuuden kynnys on suhteellisen matala ja toiminnan kustannukset eivät ole korkeita. Monella erilaisella toimijalla on mahdollisuus hyödyntää konseptia ja soveltaa sitä edelleen omaan toimintaansa.
Tässä opinnäytetyössä luodaan taitovalmentajien toiminnalle konsepti ja materiaali, jonka avulla taitovalmentajia voidaan perehdyttää tehtäviinsä. Opinnäytetyö tarjoaa erilaisia lähestymistapoja taitovalmentajuuteen ja toiminnan kohderyhmään, ja tarjoaa taustatietoa niille, jotka haluavat hyödyntää taitovalmentaja-mallia omassa toiminnassaan.
Opinnäytetyössä käsitellään syrjäytyneisyyden ja sukupuolisensitiivisyyden teemoja, jotka liittyvät Omakehupajojen kohderyhmään sekä vapaaehtoisuuden ja auttamisen teemoja, jotka liittyvät taitovalmentajien motivointiin ja sitouttamiseen. Tietopohjaisen osion tärkeimmät teemat ovat sosiaalipedagogiikasta tutut kohtaamisen ja tunnustamisen käsitteet sekä poh-dinta, joka koskee traumainformoitua kohtaamista ja Omakehupajatoiminnan rajanvetoa tai-deterapian kanssa. Opinnäytetyössä luodaan myös lyhyt katsaus kansanomaiseen ITE- tai-teen tekemiseen.
Työssä rakennetaan traumainformoidun tarinatyön mallia, joka sopii erityisesti vaikeassa elä-mäntilanteessa olevien ihmisten kirjoitustyön ohjaamiseen ei-terapeuttisista lähtökohdista.
Opinnäytetyöhön kuuluu Power Point-muotoon tehty taitovalmentajan perehdytys materi-aali.
Taitovalmentajakonsepti asettuu palvelemaan hyvin erityisesti sosiaalisella alalla toimivia järjestöjä ja muita organisaatioita, sillä taitovalmentajuuden kynnys on suhteellisen matala ja toiminnan kustannukset eivät ole korkeita. Monella erilaisella toimijalla on mahdollisuus hyödyntää konseptia ja soveltaa sitä edelleen omaan toimintaansa.