Tapahtuma-aitioiden myynnin kehittäminen: case Tappara
Koskela, Katja (2023)
Koskela, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301221514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301221514
Tiivistelmä
Tamhockey Oy (jatkossa: Tappara) on vuonna 1955 perustettu jääkiekkoseura, jonka kotihalli vaihtui Hakametsän jäähallista Nokia Arenaan loppuvuodesta 2021. Muuton myötä moni toimintamalli muuttui ja uusia myyntituotteita nousi vanhojen rinnalle. Tämän opinnäytetyön aihe keskittyy yhteen näistä uusista tuotteista, eli Nokia Arenalla järjestettävien jääkiekon ulkopuolisten tapahtumien tapahtuma-aitioihin ja niiden myynnin kehittämiseen.
Kirjallisen tietoperustan lisäksi opinnäytetyössä on kartoitettu Tapparan tapahtuma-aitioiden toteutunutta myyntiä eri lähteistä ja havainnoin olemassa olevan myynti- ja ostoprosessin vaiheita. Lisäksi on anonyymin kyselyn muodossa sekä epävirallisin keskusteluin, tiedusteltu henkilökunnan näkemyksiä aiheesta sekä heidän toiveitaan kehitystyön tuloksista. Näin on saatu kokonaiskuva lähtötilanteesta ja tärkeimmistä kehitystarpeista.
Tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä on kolme: kaksi kyselyä Tapparan olemassa
oleville asiakasrekistereille sekä Lippupisteelle tehty benchmarking. Kahdella ensimmäisellä menetelmällä on selvitetty yritys- ja yksityisasiakkaiden näkemyksiä ja tietoutta tapahtumaaitioista ja benchmarkingilla lipunmyyntikumppanin ammattimaista tapaa toteuttaa keskenään erityyppisten tapahtumien markkinointia.
Opinnäytetyön analyysiosiossa on purettu edellä mainittujen tutkimusmenetelmien tuloksia ja johtopäätösosiossa jatkettu analyysien keskeisimpien tulosten puntarointia. Näiden pohjalta on opinnäytetyön lopuksi koostettu selkeät toimenpide-ehdotukset Tapparan tapahtuma-aitioiden myynnin kehittämiseksi tulevaisuuteen. Nämä pitävät sisällään käytännön tason kehitysehdotuksia myynnin prosessiin, markkinointiin, hinnoitteluun ja tuotteistamiseen, sekä tapahtuma-aitioiden omaan asiakasrekisteriin liittyen.
Tämä opinnäytetyö on ennen kaikkea kehittämistehtävä, jonka lopputuotoksena syntyneet
toimenpide-ehdotukset on purettu käytännön tasolle ja toimitettu tilaajalle. Tapparan
päätettäväksi jää, mitä näistä ehdotuksista se lopulta ottaa käyttöön.
Kirjallisen tietoperustan lisäksi opinnäytetyössä on kartoitettu Tapparan tapahtuma-aitioiden toteutunutta myyntiä eri lähteistä ja havainnoin olemassa olevan myynti- ja ostoprosessin vaiheita. Lisäksi on anonyymin kyselyn muodossa sekä epävirallisin keskusteluin, tiedusteltu henkilökunnan näkemyksiä aiheesta sekä heidän toiveitaan kehitystyön tuloksista. Näin on saatu kokonaiskuva lähtötilanteesta ja tärkeimmistä kehitystarpeista.
Tutkimusmenetelmiä tässä opinnäytetyössä on kolme: kaksi kyselyä Tapparan olemassa
oleville asiakasrekistereille sekä Lippupisteelle tehty benchmarking. Kahdella ensimmäisellä menetelmällä on selvitetty yritys- ja yksityisasiakkaiden näkemyksiä ja tietoutta tapahtumaaitioista ja benchmarkingilla lipunmyyntikumppanin ammattimaista tapaa toteuttaa keskenään erityyppisten tapahtumien markkinointia.
Opinnäytetyön analyysiosiossa on purettu edellä mainittujen tutkimusmenetelmien tuloksia ja johtopäätösosiossa jatkettu analyysien keskeisimpien tulosten puntarointia. Näiden pohjalta on opinnäytetyön lopuksi koostettu selkeät toimenpide-ehdotukset Tapparan tapahtuma-aitioiden myynnin kehittämiseksi tulevaisuuteen. Nämä pitävät sisällään käytännön tason kehitysehdotuksia myynnin prosessiin, markkinointiin, hinnoitteluun ja tuotteistamiseen, sekä tapahtuma-aitioiden omaan asiakasrekisteriin liittyen.
Tämä opinnäytetyö on ennen kaikkea kehittämistehtävä, jonka lopputuotoksena syntyneet
toimenpide-ehdotukset on purettu käytännön tasolle ja toimitettu tilaajalle. Tapparan
päätettäväksi jää, mitä näistä ehdotuksista se lopulta ottaa käyttöön.