Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändin luominen osuuskunnalle

Veteläinen, Sanna (2023)

 
Avaa tiedosto
Veteläinen_Sanna.pdf (1.230Mt)
Lataukset: 


Veteläinen, Sanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301261675
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda perustettavalle osuuskunnalle brändi, jotta toiminnan aloittaminen ja markkinointi olisi selkeää. Osuuskunnan jäsenet eivät olleet yhdessä pohtineet syvällisemmin toiminnan tarkoitusta, koska aloittava jäsenmäärä selkiytyi vasta elokuussa 2022. Perustettava osuuskunta tulee toimimaan monitaiteellisesti luovalla alalla.

Osuuskunta on yksi monista yrittämisen muodoista eroten sillä, ettei se ole voittoa tavoitteleva vaan tarjoaa jäsenilleen erilaisia hyötyjä. Osuuskunta mahdollistaa osa-aikaisen ja projektimaisen työskentelyn. Työssäni kehitin perustettavalle osuuskunnalle brändiä ja kehittämistyön tukena oli osuuskunta ja sen stategia. Tietoperustana toimi brändin tekemiseen liittyvä käsitteistö ja siihen liittyvät työskentelytavat.

Tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysilla vertailemalla muita kulttuurialan osuuskuntia ja perustettavan osuuskunnan jäsenille tehdyn kyselyn avulla. Opinnäytetyötä tehdessä tarkasteltiin kultturialan osuuskuntia brändin näkökulma edellä. Vertailtiin, miten osuuskuntien markkinoinnissa ja viestinnässä näkyy suunniteltua brändiä, ja oppia siitä, millä tavoin brändi heijastuu visuaalisessa ja tarinallisessa sekä tuotemaisemassa. Sitä kautta hyödynsin syntynyttä ymmärrystä hyödyksi tässä omassa kehittämistyössä.

Tietoperustan ja keräämäni aineisto yhdessä tuottivat tulokseksi brändin olevan mielikuva johon voi vaikuttaa visuaalisella viestinnällä. Brändin rakentamiseen tarvitaan strategia, tarina, tuotteistaminen ja graafinen suunnittelu. Brändi ei kuitenkaan valmistu hetkessä, vaan se vaatii vuosien kehittämisen.

Työni varsinainen tuotos on brändikuva sekä opas viestintään ja markkinointiin. Selkeät ohjeistukset helpottavat markkinointia ja viestintää, koska joka kerta ei tarvitse aloittaa tyhjästä vaan toiminnalle on selkeät raamit. Opinnäytetyön selvityksistä ja tuloksista saa arvokasta tietoa joko jo toimiva tai aloittava osuuskunta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste