Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijan itseohjautuvuuden tukeminen aikuisten perusopetuksessa

Heinonen, Liisa-Mari (2023)

 
Avaa tiedosto
Heinonen_Liisa-Mari.pdf (1000.Kt)
Lataukset: 


Heinonen, Liisa-Mari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302152423
Tiivistelmä
Tarve tälle työlle kumpusi Suomen Diakoniaopiston opetus- ja ohjaushenkilöstön havainnoista aikuisten perusopetuksen opiskelijoiden itseohjautuvuuden haasteista. Puutteelliset itseohjautuvuuden taidot vaikuttavat selvästi koulumenestykseen ja opintojen etenemiseen suunnitellussa aikataulussa. Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisten sisältöjen pilkkominen henkilökohtaisiksi tavoitteiksi ja opinnoissa eteneminen aikataulussa vaativat
vahvoja itsensä johtamisen taitoja.

Työn tavoitteena oli kartoittaa, miten opettajat kokevat opiskelijoiden itseohjautuvuuden taidot ja millaisina haasteina itseohjautuvuuden puute opinnoissa ilmenee. Miten opiskelijan itseohjautuvuutta tällä hetkellä tuetaan ja miten tukea voitaisiin lisätä ja kehittää? Työn tarkoituksena oli piirtää nykytilasta realistinen kuva, jonka pohjalta voitaisiin laatia suunnitelma opiskelijoiden itseohjautuvuuden tuen kehittämiseksi.

Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa opetus- ja ohjaushenkilöstön jäsentä. Haastattelut toteutettiin lokakuussa 2022. Puolistrukturoidut teemahaastattelut litteroitiin, koodattiin ja taulukoitiin teemoittain. Kysymykset luokiteltiin neljään pääteemaan: miten haastateltavat käsittävät itseohjautuvuuden, millaisena he näkevät aikuisten perusopetuksen opiskelijoiden itseohjautuvuuden tason, millaisia menetelmiä ja keinoja he omassa työssään käyttävät itse ohjautuvuuden tukemiseen ja miten itseohjautuvuuden tukea voisi aikuisten perusopetuksessa kehittää.

Opinnäytetyö tuotti suunnitellusti aineiston pohjalta ja tietoperustaa hyödyntäen tilaajalleen Suomen Diakoniaopistolle itseohjautuvuuden tuen kehittämissuunnitelman. Osana kehittämistyötä laadittiin myös ”Itseohjautuvuuden tukemisen polku”- huoneentaulu muistuttamaan opetus- ja ohjaushenkilökuntaa itseohjautuvuuden tukemisen keskeisimmistä muodoista sekä ”Itseohjautuvuuden portaat”- opetuskuva, jota voi hyödyntää avattaessa itseohjautuvuuden käsitettä opiskelijoille ja kannustettaessa heitä itseohjautuvuuteen.

Yhteiskuntamme on viime vuosina ja vuosikymmeninä muuttunut yhä enemmän itseohjautuvuutta arvostavaksi ja edellyttäväksi. Itseohjautuvuuden taitojen merkitys ja niiden kehittymisen tuen tarve esiintyvät laajasti yhteisöpedagogian työkentällä. Vaikka opinnäytetyö keskittyi selvittämään ja kehittämään itseohjautuvuuden tukea yhden oppilaitoksen yhdessä koulutuksessa on tästä saatua tietoa mahdollista hyödyntää laajemminkin.

Asiasanat: itseohjautuvuus, itsensä johtaminen, itsenäinen oppiminen, itseohjattu oppiminen
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste