Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Serlachiuksen sisäpiiriin? : Serlachius-museoiden kanta-asiakasohjelman kehittäminen

Ahonen, Emma (2023)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Emma.pdf (1.057Mt)
Lataukset: 


Ahonen, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302272856
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Mänttä-Vilppulassa sijaitseville Serlachius-museoille oma kanta-asiakasohjelma. Gösta Serlachiuksen taidesäätiö ylläpitämät Serlachius-museot ovat merkittävä toimija suomalaisella kulttuurikentällä, ja säätiön kokoelmissa on yli 12 000 taideteosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada uutta tutkimustietoa Serlachius-museoiden asiakkaista, käynnistää keskustelu kanta-asiakasohjelmasta organisaation sisällä sekä tutkia miten muut museoalan toimijat ovat toteuttaneet omat kanta-asiakasohjelmansa. Kanta-asiakkaiden toiveita kanta-asiakasohjelmaa koskien selvitettiin yksilöhaastattelujen ja asiakaskyselyn avulla, ja museoiden henkilökunnan mielipiteitä selvitettiin ryhmähaastattelulla. Muiden museoiden kanta-asiakasohjelmista kerättiin aineistoa dokumenttianalyysillä ja benchmarking-haastattelulla, jotta saatiin käsitys siitä, mitä palveluja ja etuja ne tarjoavat ja millaisia eri kanta-asiakasohjelman muotoja on olemassa.

Tutkimustulosten perusteella museon kanta-asiakasohjelmia näyttää olevan kolmea eri tyyppiä: museon ystäväyhdistyksiä, maksuttomia klubeja ja maksullisia jäsenyyksiä. Dokumenttianalyysin ja benchmarking-haastattelu auttoivat selkeyttämään, minkä tyyppinen ohjelma soveltuu parhaiten juuri Serlachius-museoille. Tutkimustulosten avulla löydettiin neljä museon kanta-asiakasohjelmien eniten tarjoamaa etua tai palvelua, joiden myöhemmin todettiin myös kiinnostavan kanta-asiakkaita eniten: kutsut näyttelyiden avajaisiin, uutiskirjeet ja tiedotteet, erilaiset jäsentilaisuudet sekä rahaedut eli vapaa pääsy museoon ja alennus museokaupasta. Yksilöhaastatteluilla tutkittiin kanta-asiakkaiden toiveita kanta-asiakasohjelman sisällöstä tarkemmin, ja haastatteluissa toistuivat toiveet esimerkiksi syvällisemmästä tiedosta, erikoisvieraista ja sisällöistä, joihin voisi tutustua myös kotona. Ryhmähaastatteluaineisto puolestaan osoitti, että muiden tiimien tuen avulla Serlachius-museoiden kokoelma- ja näyttelytiimi on halukas tuottamaan kanta-asiakasohjelmaan sisältöä.

Lopputuloksena syntyi kehitys- ja sisältöehdotuksia kanta-asiakasohjelman toteuttamiseksi. Ehdotuksissa määriteltiin esimerkiksi kanta-asiakasohjelman muoto, sen palveluiden ja etujen piirteet ja sisällöt sekä toimet ohjelman aloittamiseksi ja jalkauttamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste