Sosiaalisen median ulkoistaminen asiakaslähtöisesti Case: Selene Creative
Selin, Peppi (2023)
Selin, Peppi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012924
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja oli luovan markkinoinnin toimisto Selene Creative, joka tekee sisällöntuotantoa sosiaaliseen mediaan eri yrityksille. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miksi yritykset ulkoistavat sosiaalisen median sisällöntuotannon siihen erikoistuneelle yritykselle ja miten Selene Creative voisi kehittää palveluitaan asiakaslähtöisemmiksi.
Teoriapohjana työssä oli asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys. Tärkeää olikin selvittää, millaisia asiakaskokemuksia Selene Creativen asiakkailla oli ollut ja miten näitä kokemuksia voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä asiakaslähtöisemmiksi. Muita tietoperustassa käsiteltyjä teemoja olivat sosiaalinen media erityisesti Instagramin ja Facebookin osalta ja sisällöntuotanto sisältömarkkinoinnin näkökulmasta.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin Selene Creativen asiakkaita. Haastattelujen avulla selvitettiin, miksi asiakkaat ovat ulkoistaneet sosiaalisen median, mitä etuja on siitä, kun joku ulkopuolinen tekee sosiaalista mediaa ja mikä siinä tuntuu hankalalta. Analyysimenetelmänä työssä oli sisällönanalyysi ja teemoittelu. Tarkoituksena tutkimuksessa oli löytää mahdolliset toistuvat teemat haastatteluista, jotta Selene Creativen palveluista voisi tehdä entistä asiakaslähtöisempiä.
Selene Creativen palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisemmiksi vaatii selkeämpää kommunikointia palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä, datan analysointia ja sen selittämistä asiakkaalle, sekä asiakkaan ehdotusten kokeilemista käytännössä. Jatkossa Selene Creative voi hyödyntää palveluidensa markkinoinnissa asioita, joihin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Tällaisia asioita olivat muun muassa laadukas sisällöntuotanto, oikean kohderyhmän tavoittaminen, digitaalisen ja oikean maailman tuominen yhteen sekä Selene Creativen asiakkaiden ajansäästö.
Teoriapohjana työssä oli asiakaskokemus ja asiakaslähtöisyys. Tärkeää olikin selvittää, millaisia asiakaskokemuksia Selene Creativen asiakkailla oli ollut ja miten näitä kokemuksia voidaan hyödyntää palveluiden kehittämisessä asiakaslähtöisemmiksi. Muita tietoperustassa käsiteltyjä teemoja olivat sosiaalinen media erityisesti Instagramin ja Facebookin osalta ja sisällöntuotanto sisältömarkkinoinnin näkökulmasta.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin Selene Creativen asiakkaita. Haastattelujen avulla selvitettiin, miksi asiakkaat ovat ulkoistaneet sosiaalisen median, mitä etuja on siitä, kun joku ulkopuolinen tekee sosiaalista mediaa ja mikä siinä tuntuu hankalalta. Analyysimenetelmänä työssä oli sisällönanalyysi ja teemoittelu. Tarkoituksena tutkimuksessa oli löytää mahdolliset toistuvat teemat haastatteluista, jotta Selene Creativen palveluista voisi tehdä entistä asiakaslähtöisempiä.
Selene Creativen palveluiden kehittäminen asiakaslähtöisemmiksi vaatii selkeämpää kommunikointia palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä, datan analysointia ja sen selittämistä asiakkaalle, sekä asiakkaan ehdotusten kokeilemista käytännössä. Jatkossa Selene Creative voi hyödyntää palveluidensa markkinoinnissa asioita, joihin asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Tällaisia asioita olivat muun muassa laadukas sisällöntuotanto, oikean kohderyhmän tavoittaminen, digitaalisen ja oikean maailman tuominen yhteen sekä Selene Creativen asiakkaiden ajansäästö.