Taksilain uudistuksen jälkeinen taksiliikenteen valvonta Helsingin eteläisellä kenttäjohtoalueella
Korpinen, Karri; Lindell, Waltteri (2023)
Korpinen, Karri
Lindell, Waltteri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244136
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena on tuoda ilmi taksivalvonnan ja taksiliikenteen tämänhetkistä tilannetta, sekä nykyisiä haasteita taksivalvontaan liittyen Helsingin poliisilaitoksen eteläisellä kenttäjohtoalueella (Roban alue). Opinnäytetyössä tuodaan esille myös poliisin suorittamaan taksivalvontaan sovellettavia valvontakeinoja, joita ovat mm. näkyvä valvonta (yleinen järjestys ja turvallisuus) sekä poliisin suorittamat taksien valvontaiskut taksiasemilla.
Päätavoite tällä opinnäytetyöllä on tuoda Helsingin poliisilaitoksen hälytys- ja valvontayksikössä (HVY) työskentelevälle konstaapelille lisää keinoja sekä ideoita valvoa ja puuttua käsillä oleviin ongelmiin, joita taksiliikenne aiheuttaa nykyisellä lainsäädännöllä. Huomattava taksien määrän kasvaminen on aiheuttanut suuren ongelman Helsingin liikenteelle, ja taksien omaama ns. ammattiylpeys, on mahdollisesti vaikeuttanut asiaan puuttumista. Toivomme mutta myös uskomme, että tämä opinnäytetyö voisi lisätä yksittäisen konstaapelin halua ja, jopa taitoa valvoa taksiliikennettä enemmän ja tehokkaammin.
Opinnäytetyössämme tuomme tätä käsillä olevaa ongelmaa esille juuri poliisin näkökulmasta, ja sitä miten poliisi sekä yksittäinen konstaapeli pystyy puuttumaan asiaan tehokkaasti oman toiminnan ohella (OTO). Opinnäytetyössä tuodaan esille myös taksinkuljettajan näkökulmia ennen sekä jälkeen laki uudistuksen. Koemme, että edellä mainitut opinnäytetyömme tavoitteet ovat täyttyneet tämän opinnäytetyön pohjalta. HVY-sektorilla työskentelevän konstaapelin on mahdollista hyödyntää tässä opinnäytetyössä mainittuja valvontamenetelmiä.
Taksivalvonta on uudistuksen jälkeen noussut rajusti otsikoihin ja media tekee siitä edelleen, lähes viiden vuoden jälkeenkin, uusia artikkeleita kuukausittain. Tästä syystä koemme, että poliisille on tullut tarve suorittaa valvontaa entistä enemmän, jo senkin vuoksi, että taksiajoneuvoja on liikenteessä ennennäkemätön määrä. Ennen uudistusta taksivalvonta on mennyt lähestulkoon kokonaan taksiyhtiöissä sisäisen valvonnan voimin, tarkoittaen sitä, että poliisin suorittamalle valvonnalle ei ole ollut yksinkertaisesti tarvetta.
Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty poliisin sekä muiden viranomaisten, mm. Liikenne- ja viestintäviraston (Traficomin), julkaisemia tuloksia sekä ohjeita taksivalvontaan liittyen. Näiden lisäksi työssä on hyödynnetty meidän omia taksivalvonnasta saamiamme kokemuksia poliisin kenttätyössä, sekä myös toisen opinnäytetyön kirjoittajan, Waltterin, aikaisemman ammatin, taksinkuljettajan, kokemuksia. Taksivalvonnan kokemukset ja tietopohja, jonka olemme saaneet poliisin työstä, on motivoituneiden partiokavereiden tulosta, jotka ovat perehtyneet taksivalvontaan enemmän ja pidemmällä aikavälillä.
Päätavoite tällä opinnäytetyöllä on tuoda Helsingin poliisilaitoksen hälytys- ja valvontayksikössä (HVY) työskentelevälle konstaapelille lisää keinoja sekä ideoita valvoa ja puuttua käsillä oleviin ongelmiin, joita taksiliikenne aiheuttaa nykyisellä lainsäädännöllä. Huomattava taksien määrän kasvaminen on aiheuttanut suuren ongelman Helsingin liikenteelle, ja taksien omaama ns. ammattiylpeys, on mahdollisesti vaikeuttanut asiaan puuttumista. Toivomme mutta myös uskomme, että tämä opinnäytetyö voisi lisätä yksittäisen konstaapelin halua ja, jopa taitoa valvoa taksiliikennettä enemmän ja tehokkaammin.
Opinnäytetyössämme tuomme tätä käsillä olevaa ongelmaa esille juuri poliisin näkökulmasta, ja sitä miten poliisi sekä yksittäinen konstaapeli pystyy puuttumaan asiaan tehokkaasti oman toiminnan ohella (OTO). Opinnäytetyössä tuodaan esille myös taksinkuljettajan näkökulmia ennen sekä jälkeen laki uudistuksen. Koemme, että edellä mainitut opinnäytetyömme tavoitteet ovat täyttyneet tämän opinnäytetyön pohjalta. HVY-sektorilla työskentelevän konstaapelin on mahdollista hyödyntää tässä opinnäytetyössä mainittuja valvontamenetelmiä.
Taksivalvonta on uudistuksen jälkeen noussut rajusti otsikoihin ja media tekee siitä edelleen, lähes viiden vuoden jälkeenkin, uusia artikkeleita kuukausittain. Tästä syystä koemme, että poliisille on tullut tarve suorittaa valvontaa entistä enemmän, jo senkin vuoksi, että taksiajoneuvoja on liikenteessä ennennäkemätön määrä. Ennen uudistusta taksivalvonta on mennyt lähestulkoon kokonaan taksiyhtiöissä sisäisen valvonnan voimin, tarkoittaen sitä, että poliisin suorittamalle valvonnalle ei ole ollut yksinkertaisesti tarvetta.
Tässä opinnäytetyössä on hyödynnetty poliisin sekä muiden viranomaisten, mm. Liikenne- ja viestintäviraston (Traficomin), julkaisemia tuloksia sekä ohjeita taksivalvontaan liittyen. Näiden lisäksi työssä on hyödynnetty meidän omia taksivalvonnasta saamiamme kokemuksia poliisin kenttätyössä, sekä myös toisen opinnäytetyön kirjoittajan, Waltterin, aikaisemman ammatin, taksinkuljettajan, kokemuksia. Taksivalvonnan kokemukset ja tietopohja, jonka olemme saaneet poliisin työstä, on motivoituneiden partiokavereiden tulosta, jotka ovat perehtyneet taksivalvontaan enemmän ja pidemmällä aikavälillä.