Ammattilainen kohtaamassa nuoria kouluympäristössä : Icehearts ry:n jalanjäljissä
Viilamo, Sanna; Vilhunen, Elisa (2023)
Viilamo, Sanna
Vilhunen, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304175427
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten kohtaamista kouluympäristössä sekä syitä sen haasteisiin. Työhön ryhdyttiin opinnäytetyön tekijöiden omista havainnoista, joiden mukaan nuoret eivät tule kohdatuksi kouluympäristössä. Tekijöiden havaintojen lisäksi nuorten pahoinvointi on noussut esiin mediassa sekä nuoriin kohdistuvissa tutkimuksissa.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin yhteistyössä työn tilaajan Icehearts ry:n kanssa. Tilaaja on merkittävää työtä lasten ja nuorten kanssa tekevä yhdistys, joka toimii kohtaamisen ammattilaisena, ja jonka käytännön työ perustuu pitkäjänteiseen kasvuprosessiin kasvattajan ja lapsen välillä. Järjestö jakaa opinnäytetyön tekijöiden kanssa samat arvot lasten ja nuorten kanssa toimiessa.
Työn tavoitteena oli ymmärtää nuorten kohtaamista kouluympäristössä ja siihen liittyviä haasteita syvällisemmin sekä pohtia ja keksiä kehittämisehdotuksia kohtaamisen nykytilan parantamiseksi. Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimuskysymykset olivat: Millaista on hyvä kohtaaminen? Mistä johtuu, että nuoret eivät tule kohdatuksi? Millaista kohtaaminen on kouluympäristössä?
Tutkimuksellinen osa työstä toteutettiin haastattelemalla yhtä Icehearts –nuorta sekä kahta Icehearts –kasvattajaa. Haastatteluissa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja täydennettiin vielä yhdellä nuorisoalan asiantuntijan konsultoinnilla. Tämän lisäksi tutkimuksellista osaa työssä täydensi vahvasti opinnäytetyön tekijöiden omat havainnot ja monipuolisesti valittu lähdemateriaali.
Haastatteluista ei noussut esiin mitään yllätyksellistä ja odottamatonta, mutta ne vahvistivat opinnäytetyön tekijöiden omia havaintoja ja ennakkoajatuksia kohtaamisesta. Omien havaintojen, lähdemateriaalin, tilaajan kanssa keskustelun sekä haastattelujen pohjalta työssä pureuduttiin kohtaamisen haasteisiin ja kehittämisehdotuksiin.
Työn konkreettisena tuotoksena syntyi “Kohtaamisen timantti” -työkalu. Työkalun on tarkoitus toimia valtakunnallisesti sovellettavana apuvälineenä nuorten kanssa työskentelevillä yhteisöillä kohtaamisen kehittämisessä. Konkreettisen tuotoksen lisäksi opinnäytetyö itsessään on tarkoitus syventää ja avata etenkin nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten käsityksiä kohtaamisesta kouluympäristössä. This thesis examined how teenagers are and should be met in school environment, and reasons for its challenges. The thesis has its grounds from the observations of the makers of this thesis that teenagers are not properly met in school environment. Besides the observations the ill-being of teenagers has been covered in the media and also in studies made of teenagers.
Thesis was done in cooperation with Icehearts ry, which is also the subscriber of this thesis. Icehearts does notable work with children and youth and they serve as an example of professional meeting of their focus group. Their work is based on long-term growth process between their educators and youths. Icehearts and the makers of this thesis share the same core values working with children and youth.
The aspiration of this thesis was to understand how youth are met in school environment and to profoundly understand the challenges met and to ponder and to introduce proposals for development of the current state. The research questions of this thesis were as follows: What is good kind of meeting? Why is it that the youth are not properly met? What are the characteristics of meeting in school environment?
The research part of this thesis was done interviewing one young person who participated to the Icehearts activity and two educators from Icehearts. The interviews were done as theme interviews. The interviews were supplemented with a consultation of an expert in youth studies. The research part of this thesis was reinforced by the observations of the thesis makers during the process and diversely viewed source material.
There was nothing surprising or out of ordinary from the interviews, but they verified the observations and surmises the thesis makers had beforehand about the meeting of youth. The makers seized on to the challenges and development proposals that came up from their own observations, source material, intercourse with Icehearts and the interviews.
As a concrete output of this thesis the ”Diamond of meeting” -tool was generated. The Diamond is supposed to work as an implementary tool for professionals working with youth to further improve their skills of meeting. Besides the Diamond the thesis itself is supposed to deepen and open the perception of professionals working with youth and how to properly meet young people in school environment.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin yhteistyössä työn tilaajan Icehearts ry:n kanssa. Tilaaja on merkittävää työtä lasten ja nuorten kanssa tekevä yhdistys, joka toimii kohtaamisen ammattilaisena, ja jonka käytännön työ perustuu pitkäjänteiseen kasvuprosessiin kasvattajan ja lapsen välillä. Järjestö jakaa opinnäytetyön tekijöiden kanssa samat arvot lasten ja nuorten kanssa toimiessa.
Työn tavoitteena oli ymmärtää nuorten kohtaamista kouluympäristössä ja siihen liittyviä haasteita syvällisemmin sekä pohtia ja keksiä kehittämisehdotuksia kohtaamisen nykytilan parantamiseksi. Tutkimuksellisen kehittämistyön tutkimuskysymykset olivat: Millaista on hyvä kohtaaminen? Mistä johtuu, että nuoret eivät tule kohdatuksi? Millaista kohtaaminen on kouluympäristössä?
Tutkimuksellinen osa työstä toteutettiin haastattelemalla yhtä Icehearts –nuorta sekä kahta Icehearts –kasvattajaa. Haastatteluissa menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluja täydennettiin vielä yhdellä nuorisoalan asiantuntijan konsultoinnilla. Tämän lisäksi tutkimuksellista osaa työssä täydensi vahvasti opinnäytetyön tekijöiden omat havainnot ja monipuolisesti valittu lähdemateriaali.
Haastatteluista ei noussut esiin mitään yllätyksellistä ja odottamatonta, mutta ne vahvistivat opinnäytetyön tekijöiden omia havaintoja ja ennakkoajatuksia kohtaamisesta. Omien havaintojen, lähdemateriaalin, tilaajan kanssa keskustelun sekä haastattelujen pohjalta työssä pureuduttiin kohtaamisen haasteisiin ja kehittämisehdotuksiin.
Työn konkreettisena tuotoksena syntyi “Kohtaamisen timantti” -työkalu. Työkalun on tarkoitus toimia valtakunnallisesti sovellettavana apuvälineenä nuorten kanssa työskentelevillä yhteisöillä kohtaamisen kehittämisessä. Konkreettisen tuotoksen lisäksi opinnäytetyö itsessään on tarkoitus syventää ja avata etenkin nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten käsityksiä kohtaamisesta kouluympäristössä.
Thesis was done in cooperation with Icehearts ry, which is also the subscriber of this thesis. Icehearts does notable work with children and youth and they serve as an example of professional meeting of their focus group. Their work is based on long-term growth process between their educators and youths. Icehearts and the makers of this thesis share the same core values working with children and youth.
The aspiration of this thesis was to understand how youth are met in school environment and to profoundly understand the challenges met and to ponder and to introduce proposals for development of the current state. The research questions of this thesis were as follows: What is good kind of meeting? Why is it that the youth are not properly met? What are the characteristics of meeting in school environment?
The research part of this thesis was done interviewing one young person who participated to the Icehearts activity and two educators from Icehearts. The interviews were done as theme interviews. The interviews were supplemented with a consultation of an expert in youth studies. The research part of this thesis was reinforced by the observations of the thesis makers during the process and diversely viewed source material.
There was nothing surprising or out of ordinary from the interviews, but they verified the observations and surmises the thesis makers had beforehand about the meeting of youth. The makers seized on to the challenges and development proposals that came up from their own observations, source material, intercourse with Icehearts and the interviews.
As a concrete output of this thesis the ”Diamond of meeting” -tool was generated. The Diamond is supposed to work as an implementary tool for professionals working with youth to further improve their skills of meeting. Besides the Diamond the thesis itself is supposed to deepen and open the perception of professionals working with youth and how to properly meet young people in school environment.