Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Twitch-alusta artistien brändäyksen ja ansainnan työkaluna

Hinkkanen, Anne (2023)

 
Avaa tiedosto
Hinkkanen_Anne.pdf (1.003Mt)
Lataukset: 


Hinkkanen, Anne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304246159
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pyritään selvittämään Twitch-alustan käyttöä luovien alojen, erityi-sesti muusikoiden näkökulmasta. Työn tilaaja toimii LUME-hanke (Luovat metaversumissa 2022), jonka tavoitteena on tuottaa opas nuorille luovan alan ja heikossa työmarkkina-asemassa oleville toimijoille. Opas keskittyy digitalisoitumisen mahdollisuuksiin luovilla aloilla. Tavoitteena on tässä opinnäytetyössä selvittää kuinka luovien alojen ammattilaiset pystyvät hyödyntämään livestriimausalustaa, sillä digitalisoituminen on luonut uusia ansain-nan mahdollisuuksia luoville aloille. Tavoitteena on tutkia toimintoja sekä ansaita keinoja käytännöllisestä näkökulmasta, joilla aloitteleva luovan alan toimija voi aloittaa striimaami-sen alustalla sekä onnistua kanavan ylläpitämisessä luomalla samalla uusia tulovirtoja.
Alustalla on paljon mahdollisuuksia varsinkin suomalaisen luovan alan toimijalle. Opinnäy-tetyössä keskitytään Twitch-alustaan liittyviin osatekijöihin kuten brändäys, yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja ansaintakeinot. Olen itse toiminut Twitch-alustan striimaajana noin kolme vuotta, joten toimin opinnäyteyössäni sekä tutkijana että asiantuntijana.
Opinnäytetyö sisältää kolme eri vaihetta: 1. teoriaosuus 2. tutkimusosuus 3. johtopäätökset ja pohdinta. Teoriaosuus sisältää alustan sekä hankkeen perustiedot, ansaintaekeinojen teori-an sekä käytännöllisten ominaisuuksien osion. Tutkimusosuus on kvalitatiivinen eli laadulli-nen tutkimus, joka koostuu seuraavista menetelmistä: kysely ja osallistuva havainnointi. Ky-selyssä haastateltiin 11 kansainvälistä muusikkoa eri musiikkilajien taustoista. Tavoitteena oli selvittää alustan hyötyjä, haittoja, ansaita keinoja, hankkeen näkökulmia ja striimaajien kokemuksia yleisesti. Havainnoinnissa toimin itse havaitsijan roolissa, ja osallistuin muusi-koiden striimeihin. Havainnoinnin tavoitteena oli täsmentää merkitysmaailmaa sekä koko-naisuutta vuorovaikutuksen, brändäyksen ja yhteisöllisyyden näkökulmasta.
Menetelmien tulokset sekä omat kokemukseni, tuovat uutta tietoa Twitch-alustan käytän-nöllisyydestä sekä hyödyistä. Johtopäätökset auttavat muusikkoa tai muuta luovan alan toimijaa päättämään, onko striimaus Twitch-alustalla itseä kiinnostava uravaihtoehto. Kult-tuurituotannon näkökulmasta opinnäytetyö luo uutta tietoa Twitch-alustan käytöstä osana brändäystä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tapahtuma-alalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste