Nuoret Taitotakuuta toteuttamassa, kokemustiedon näkyväksi tekeminen taitojen ja osaamisen kehittymisessä
Hartikainen, Kirsi (2023)
Hartikainen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin nuorten kokemustiedon kautta erilaiset ympäristöt ja tilanteet missä heidän taitonsa ja osaamisidentiteetti ovat kehittyneet. Kokemustietoa kerättiin Espoolaisilta alle 30-vuotiailta työn ja/tai koulutuksen ulkopuolella olevilta nuorilta. Tavoitteena oli myös tunnistaa, millainen nuorten osallisuusmalli voisi toimia strategisena työvälineenä verkoston yhteisessä työssä, mutta tämä tavoite ei toteutunut vaan tehtiin suositukset osallisuusmallin pohjaksi eli miten saadaan nuorilta kokemustietoa ja osallistetaan heidät nuorten työllisyyttä edistävään yhteiseen työhön. Kehittämistyö tehtiin Työllisyys Espoon verkostotiimille.
Työssä pohdittiin nuorten taitojen ja osaamisen kehittymistä ja kertymistä eri elämänvaiheissa, puhuttiin omista vahvuuksista ja miten niitä voi hyödyntää omassa elämässä ja eteen tulevissa tilanteissa ja haasteissa. Sekä mietittiin tulevaisuutta ja minkälaisia haaveita nuorilla on sen suhteen.
Työ on toiminnallinen kehittämistyö, joka on tehty laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin nuorille suunnatuilla työpajoilla ja sitä täydennettiin vielä teemahaastatteluilla. Näissä aineistonkeruumenetelmissä käytettiin osallisuuteen ja yhteiskehittämiseen pohjautuvia harjoitteita ja pyrittiin avoimeen dialogiin. Tulosten perusteella syntyi kattava käsitys siitä, että nuorten taidot ja osaamisidentiteetti kehittyvät läpi elämän ja erilaisissa paikoissa ja tilanteissa, myös negatiivisten kokemusten kautta.
Työssä pohdittiin nuorten taitojen ja osaamisen kehittymistä ja kertymistä eri elämänvaiheissa, puhuttiin omista vahvuuksista ja miten niitä voi hyödyntää omassa elämässä ja eteen tulevissa tilanteissa ja haasteissa. Sekä mietittiin tulevaisuutta ja minkälaisia haaveita nuorilla on sen suhteen.
Työ on toiminnallinen kehittämistyö, joka on tehty laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin nuorille suunnatuilla työpajoilla ja sitä täydennettiin vielä teemahaastatteluilla. Näissä aineistonkeruumenetelmissä käytettiin osallisuuteen ja yhteiskehittämiseen pohjautuvia harjoitteita ja pyrittiin avoimeen dialogiin. Tulosten perusteella syntyi kattava käsitys siitä, että nuorten taidot ja osaamisidentiteetti kehittyvät läpi elämän ja erilaisissa paikoissa ja tilanteissa, myös negatiivisten kokemusten kautta.