Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Nuoret Taitotakuuta toteuttamassa, kokemustiedon näkyväksi tekeminen taitojen ja osaamisen kehittymisessä

Hartikainen, Kirsi (2023)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Kirsi.pdf (797.9Kt)
Lataukset: 


Hartikainen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305057973
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin nuorten kokemustiedon kautta erilaiset ympäristöt ja tilanteet missä heidän taitonsa ja osaamisidentiteetti ovat kehittyneet. Kokemustietoa kerättiin Espoolaisilta alle 30-vuotiailta työn ja/tai koulutuksen ulkopuolella olevilta nuorilta. Tavoitteena oli myös tunnistaa, millainen nuorten osallisuusmalli voisi toimia strategisena työvälineenä verkoston yhteisessä työssä, mutta tämä tavoite ei toteutunut vaan tehtiin suositukset osallisuusmallin pohjaksi eli miten saadaan nuorilta kokemustietoa ja osallistetaan heidät nuorten työllisyyttä edistävään yhteiseen työhön. Kehittämistyö tehtiin Työllisyys Espoon verkostotiimille.
Työssä pohdittiin nuorten taitojen ja osaamisen kehittymistä ja kertymistä eri elämänvaiheissa, puhuttiin omista vahvuuksista ja miten niitä voi hyödyntää omassa elämässä ja eteen tulevissa tilanteissa ja haasteissa. Sekä mietittiin tulevaisuutta ja minkälaisia haaveita nuorilla on sen suhteen.
Työ on toiminnallinen kehittämistyö, joka on tehty laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin nuorille suunnatuilla työpajoilla ja sitä täydennettiin vielä teemahaastatteluilla. Näissä aineistonkeruumenetelmissä käytettiin osallisuuteen ja yhteiskehittämiseen pohjautuvia harjoitteita ja pyrittiin avoimeen dialogiin. Tulosten perusteella syntyi kattava käsitys siitä, että nuorten taidot ja osaamisidentiteetti kehittyvät läpi elämän ja erilaisissa paikoissa ja tilanteissa, myös negatiivisten kokemusten kautta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste