TUVA-opiskelijoiden ammatinvalinnan tukeminen: Kohti omaa ammattia
Kölhi, Mikael (2023)
Kölhi, Mikael
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098784
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii Ammattipisto Liven tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen yksikkö, jossa opiskelee vaativan erityisen tuen opiskelijoita. Opinnäytetyön tarve syntyi, kun Suomessa käynnistyi tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) elokuussa 2022. Tilaaja tahtoi tukea TUVA-opiskelijoiden ammatinvalinnan prosessia, sillä kyseessä oli uuden koulutusmuodon käynnistys. Prosessin selvittämisellä tehdään näkyväksi TUVA-opiskelijoiden tarvetta ja oikeutta päästä tutustumaan eri ammattialoihin Prosessikuvauksen myötä voidaan tehdä näkyväksi TUVA-koulutuksessa tehtävää työtä Ammattiopisto Livessä sekä ammattialalla.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, mitä yhteisiä tekijöitä on TUVA-opiskelijoiden ammatinvalinnan eri vaiheissa. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, missä kohtaa prosessia opiskelijalle on parasta mennä ammattiin suuntautuviin opintoihin. Tavoitteena oli myös selvittää prosessien toimivuutta opiskelijan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Ammattiopisto Liven VALMA-opiskelijoilta, jotka olivat suorittaneet 60 osaamispistettä lukuvuonna 2021-2022. Toisena kohderyhmänä oli Ammattipisto Liven TUVA-koulutuksen kasvatushenkilökunta. Ensimmäisenä tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin VALMA-opiskelijoille. TUVA-koulutuksen kasvatushenkilökunnan kanssa hyödynnettiin yhteisöllisen kehittämisen työpajan kriittistä vierailua.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta saatiin luotua prosessikuvaus TUVA-opiskelijan ammatinvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Ammattiopisto Livessä ammatinvalintaprosessin tukeminen nähtiin toimivaksi opiskelijoiden mielestä. Valintaprosessin keskiössä olivat konkreettiset tekemiset, sosiaalinen vahvistuminen ja kokemusten kautta hahmottuneet jatkosuunnitelmat TUVA-koulutuksen jälkeen. Ammattiin suuntautuvien opintojen kohdalla nähtiin, että opiskelijalle merkittävin kohta suorittaa ammattiin suuntautuvia on, kun opiskelijalta löytyy varmuus omasta ammatinvalinnastaan ja hän haluaa näkemystä ammatillisesta opiskelusta.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyivät TUVA-opiskelijoiden ammatinvalinnan prosessi, kehittämisehdotuksia prosessin tukemiseen sekä opas ammatinvalinnan tukemiseen. Tilaaja ja muut TUVA-koulutuksen toimijat voivat hyödyntää tuloksia koulutusalavalinnan kysymyksissä laajemminkin toimialalla. The thesis is commissioned by the Vocational Institute Live's unit of preparatory education for degree education. The need for a thesis arose when the preparatory education for degree education TUVA (fin. Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus) was launched in Finland in August 2022. The client wanted to support the career selection process of TUVA students, as there was about to begin a new form of education. By clarifying the process, the need and right of TUVA students to get to know different professional fields can be expressed through the process description, the work carried out in TUVA education at Vocational College Live.
The aim of my thesis is to find out what common factors exist at different stages of TUVA students' career choices. The issue of research was to find out at which point during the process it’s best for the student to apply for professional studies. One aim was also to investigate the functionality of the processes from the student's point of view.
The study was put into practice via qualitative methods. Research material was gathered from students of Vocational school VALMA (currently TUVA), who had completed 60 course credits in academic year 2021-2022. Another target group were Vocational school Live’s rearing staff. As my first research method, I used theme interviews which were put into practice with VALMA-students. Communal development workshop’s critical estimate visitation was exploited together with the rearing staff of TUVA.
Based on the data collected in the study, a process description of the factors influencing the career choice of TUVA students was created. At Vocational school Live, supporting the career selection process was seen as an effective way according to students.
In the core of the selection process were concrete makings, social strengthening and shaped empirical further plans after TUVA training. Observation showed that the most significant moment for student was to complete professional orientated studies when self-confidence about own career selection has appeared, and when visions including the professional studies are pined for.
The outputs of the thesis were the career selection process for TUVA students, development proposals to support the process and a guide for career choice supportal. The client and other operators in TUVA education can use the results, on questions related to the education sector choices, also at their industry more widely.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää, mitä yhteisiä tekijöitä on TUVA-opiskelijoiden ammatinvalinnan eri vaiheissa. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, missä kohtaa prosessia opiskelijalle on parasta mennä ammattiin suuntautuviin opintoihin. Tavoitteena oli myös selvittää prosessien toimivuutta opiskelijan näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Ammattiopisto Liven VALMA-opiskelijoilta, jotka olivat suorittaneet 60 osaamispistettä lukuvuonna 2021-2022. Toisena kohderyhmänä oli Ammattipisto Liven TUVA-koulutuksen kasvatushenkilökunta. Ensimmäisenä tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin VALMA-opiskelijoille. TUVA-koulutuksen kasvatushenkilökunnan kanssa hyödynnettiin yhteisöllisen kehittämisen työpajan kriittistä vierailua.
Tutkimuksessa kerätyn aineiston pohjalta saatiin luotua prosessikuvaus TUVA-opiskelijan ammatinvalintaan vaikuttavista tekijöistä. Ammattiopisto Livessä ammatinvalintaprosessin tukeminen nähtiin toimivaksi opiskelijoiden mielestä. Valintaprosessin keskiössä olivat konkreettiset tekemiset, sosiaalinen vahvistuminen ja kokemusten kautta hahmottuneet jatkosuunnitelmat TUVA-koulutuksen jälkeen. Ammattiin suuntautuvien opintojen kohdalla nähtiin, että opiskelijalle merkittävin kohta suorittaa ammattiin suuntautuvia on, kun opiskelijalta löytyy varmuus omasta ammatinvalinnastaan ja hän haluaa näkemystä ammatillisesta opiskelusta.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyivät TUVA-opiskelijoiden ammatinvalinnan prosessi, kehittämisehdotuksia prosessin tukemiseen sekä opas ammatinvalinnan tukemiseen. Tilaaja ja muut TUVA-koulutuksen toimijat voivat hyödyntää tuloksia koulutusalavalinnan kysymyksissä laajemminkin toimialalla.
The aim of my thesis is to find out what common factors exist at different stages of TUVA students' career choices. The issue of research was to find out at which point during the process it’s best for the student to apply for professional studies. One aim was also to investigate the functionality of the processes from the student's point of view.
The study was put into practice via qualitative methods. Research material was gathered from students of Vocational school VALMA (currently TUVA), who had completed 60 course credits in academic year 2021-2022. Another target group were Vocational school Live’s rearing staff. As my first research method, I used theme interviews which were put into practice with VALMA-students. Communal development workshop’s critical estimate visitation was exploited together with the rearing staff of TUVA.
Based on the data collected in the study, a process description of the factors influencing the career choice of TUVA students was created. At Vocational school Live, supporting the career selection process was seen as an effective way according to students.
In the core of the selection process were concrete makings, social strengthening and shaped empirical further plans after TUVA training. Observation showed that the most significant moment for student was to complete professional orientated studies when self-confidence about own career selection has appeared, and when visions including the professional studies are pined for.
The outputs of the thesis were the career selection process for TUVA students, development proposals to support the process and a guide for career choice supportal. The client and other operators in TUVA education can use the results, on questions related to the education sector choices, also at their industry more widely.