Kuuron ja huonokuuloisen lapsen osallistaminen vertaistoiminnan tilaisuuksissa
Jumppanen, Nea; Lehikoinen, Manda (2023)
Jumppanen, Nea
Lehikoinen, Manda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liitto ry.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietoa, onnistumisia, kehitysideoita sekä kuurojen ja huonokuuloisten lasten ja nuorten kokemuksia vertaistoiminnan tilaisuuksissa. Jatkotavoitteenamme opinnäytetyössä on myös välittää keräämäämme materiaalia, jota he voisivat tarvittaessa hyödyntää omissa tilaisuuksissaan.
Teoriapohjana käytimme kirjallisuutta ja lisäksi hyödynsimme kyselylomaketta sekä
kokemuksiamme tutkimusmateriaalina. Kyselylomakkeessa vastaajina toimivat vertaistoiminnan tilaisuuksiin osallistuneet kuurot sekä huonokuuloiset ja kuulevat lapset ja nuoret. Kyselylomakkeessa kysyimme tilaisuuksiin liitttyen lapsen tai nuoren kommunikointitavasta, tulkin käytöstä, tulkin hyödyllisyydestä kommunikoinnissa, kehitysideoista ja toiveista sekä lapsen ja nuoren omista kokemuksista. Meidän omina kokemuksinamme käytimme harjoitteluissamme havaittuja tilanteita sekä opiskeluidemme aikana opittuja asioita.
Valitsimme aiheen siksi, että lapset ja nuoret sekä heille suunnatut tilaisuudet kiinnostivat meitä kumpaakin. Itse olemme suorittaneet kuulo- ja viittomakielialojen
järjestämän leiriohjaajakoulutuksen, jonka vuoksi päädyimme olemaan yhteydessä
Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liittoon. Heidän kanssaan keskustelimme
siitä, millainen opinnäytetyö aihe olisi heille eniten hyödyksi This thesis is commissioned by the Association of Parents of Deaf and Hard of Hearing Children. The aim of the thesis was to find information, successful cases, development ideas, and experiences of deaf and hard of hearing children and young people in peer activities.
Our further goal in this thesis is also to convey the material we have collected to
the organizers of peer activity events, so that they could benefit from the material in their own planning. We used literature as a theoretical base, and we also used a questionnaire and our own experiences as research material. The respondents in the questionnaire are deaf people who have participated in peer activity events, as well as hearing children and young people and children and young people with hard hearing, who have participated in peer activity events. In the questionnaire, we asked about a child or young person's way of communicating, the use of an interpreter, the usefulness of an interpreter in communication, development ideas and hopes, and the child and young person's own experiences. As our own experiences, we used situations observed during our internships as well as things learned during our studies.
We chose the topic because we were both interested in children and young people, and in the events aimed at them. We have attended the camp instructor training organized by the Hearing and Sign Language department, which is why we decided to contact the Association of Parents of Deaf and Hard of Hearing Children in terms of a suitable research topic. We discussed with them regarding what kind of a thesis topic would be the most useful to them.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietoa, onnistumisia, kehitysideoita sekä kuurojen ja huonokuuloisten lasten ja nuorten kokemuksia vertaistoiminnan tilaisuuksissa. Jatkotavoitteenamme opinnäytetyössä on myös välittää keräämäämme materiaalia, jota he voisivat tarvittaessa hyödyntää omissa tilaisuuksissaan.
Teoriapohjana käytimme kirjallisuutta ja lisäksi hyödynsimme kyselylomaketta sekä
kokemuksiamme tutkimusmateriaalina. Kyselylomakkeessa vastaajina toimivat vertaistoiminnan tilaisuuksiin osallistuneet kuurot sekä huonokuuloiset ja kuulevat lapset ja nuoret. Kyselylomakkeessa kysyimme tilaisuuksiin liitttyen lapsen tai nuoren kommunikointitavasta, tulkin käytöstä, tulkin hyödyllisyydestä kommunikoinnissa, kehitysideoista ja toiveista sekä lapsen ja nuoren omista kokemuksista. Meidän omina kokemuksinamme käytimme harjoitteluissamme havaittuja tilanteita sekä opiskeluidemme aikana opittuja asioita.
Valitsimme aiheen siksi, että lapset ja nuoret sekä heille suunnatut tilaisuudet kiinnostivat meitä kumpaakin. Itse olemme suorittaneet kuulo- ja viittomakielialojen
järjestämän leiriohjaajakoulutuksen, jonka vuoksi päädyimme olemaan yhteydessä
Kuulovammaisten Lasten Vanhempien Liittoon. Heidän kanssaan keskustelimme
siitä, millainen opinnäytetyö aihe olisi heille eniten hyödyksi
Our further goal in this thesis is also to convey the material we have collected to
the organizers of peer activity events, so that they could benefit from the material in their own planning. We used literature as a theoretical base, and we also used a questionnaire and our own experiences as research material. The respondents in the questionnaire are deaf people who have participated in peer activity events, as well as hearing children and young people and children and young people with hard hearing, who have participated in peer activity events. In the questionnaire, we asked about a child or young person's way of communicating, the use of an interpreter, the usefulness of an interpreter in communication, development ideas and hopes, and the child and young person's own experiences. As our own experiences, we used situations observed during our internships as well as things learned during our studies.
We chose the topic because we were both interested in children and young people, and in the events aimed at them. We have attended the camp instructor training organized by the Hearing and Sign Language department, which is why we decided to contact the Association of Parents of Deaf and Hard of Hearing Children in terms of a suitable research topic. We discussed with them regarding what kind of a thesis topic would be the most useful to them.