Yhdenvertaisuutta työelämätaitojen opetteluun - Yrityskylä-pilotti vaativan erityisen tuen oppilasryhmälle
Yrttiranta, Aino (2023)
Yrttiranta, Aino
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Talous ja nuoret TAT ry. Yksi TATin palveluista on Yrityskylä Alakoulu, oppimiskokonaisuus kuudesluokkalaisille. Kokonaisuus koostuu koulussa käytävistä oppitunneista ja toimintapäivästä Yrityskylä-oppimisympäristössä. Tässä työssä kehitettiin Yrityskylä Alakoulun toimintapäivää vastaamaan vaativan erityisen tuen oppilaiden tarpeita. Toimintapäivä pilotoitiin oppilasryhmälle.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Yrityskylä-oppimiskokonaisuus toimii erityisoppilaiden työelämä- ja taloustaitojen opetuksessa ja mitä sopeutuksia toiminta vaatii. Lisäksi kartoitettiin, tarvitaanko erillistä suunnitelmaa siihen, miten useammat erityisoppilasryhmät osallistuivat Yrityskylän oppimiskokonaisuuteen. Tarve palvelun kehittämiselle on noussut tilaajan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta sekä toiminnasta kummunneesta tarpeesta huomioida erityisoppilaat.
Opinnäyteyön tietoperusta koottiin TATin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta, erilaisista tilastoista liittyen erityisoppilaiden määrään ja oppisen tuen tarpeeseen Suomessa sekä opetuksen eriyttämisen keinoista. Työssä avataan myös termejä yhdenvertaisuus ja saavutettavuus, jotka ovat työn kantavia teemoja.
Opinnäytetyön aineisto koostettiin osallistuvalla havainnoinnilla ja palautekyselyillä Yrityskylä-päivään osallistuneilta. Aineisto analysointiin aineistopohjaisella sisältöanalyysillä muodostamalla aineistosta teemakokonaisuuksia. Muodostuneet kokonaisuudet olivat Oppilaiden oppimista tukevat materiaalit ja käytännöt, Yrityskylän oppimisympäristö ja päivän aikataulu sekä Oppilaiden tarvitsema tuki toimintapäivässä.
Erilaisin muokkauksin Yrityskylä-päivästä saatiin toimiva ja päivä oli onnistunut. Toimintapäivässä muokattiin oppilaiden tehtävien sisältöjä, käytettyä kieltä ja sanastoa, ohjeistuksia sekä aikataulua. Keskeistä päivän onnistumisessa oli oppilaiden omien avustajien tuki oppilaille. Opettajat kokivat Yrityskylän olevan toimiva opetusmenetelmä vaativan erityisen tuen oppilasryhmälle. TATin pitää jatkossa miettiä jatketaanko tässä työssä syntyneen erillisen toimintamallin kehittämistä edelleen vai tehdäänkö toimintaan muita erityisoppilaat huomioon ottavia mukautuksia. Tätä työtä voidaan jatkossa hyödyntää Yrityskylä Alakoulun kehittämisessä ja TATin yhdenvertaisuus- ja saavutettavuustyössä.
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten Yrityskylä-oppimiskokonaisuus toimii erityisoppilaiden työelämä- ja taloustaitojen opetuksessa ja mitä sopeutuksia toiminta vaatii. Lisäksi kartoitettiin, tarvitaanko erillistä suunnitelmaa siihen, miten useammat erityisoppilasryhmät osallistuivat Yrityskylän oppimiskokonaisuuteen. Tarve palvelun kehittämiselle on noussut tilaajan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta sekä toiminnasta kummunneesta tarpeesta huomioida erityisoppilaat.
Opinnäyteyön tietoperusta koottiin TATin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmasta, erilaisista tilastoista liittyen erityisoppilaiden määrään ja oppisen tuen tarpeeseen Suomessa sekä opetuksen eriyttämisen keinoista. Työssä avataan myös termejä yhdenvertaisuus ja saavutettavuus, jotka ovat työn kantavia teemoja.
Opinnäytetyön aineisto koostettiin osallistuvalla havainnoinnilla ja palautekyselyillä Yrityskylä-päivään osallistuneilta. Aineisto analysointiin aineistopohjaisella sisältöanalyysillä muodostamalla aineistosta teemakokonaisuuksia. Muodostuneet kokonaisuudet olivat Oppilaiden oppimista tukevat materiaalit ja käytännöt, Yrityskylän oppimisympäristö ja päivän aikataulu sekä Oppilaiden tarvitsema tuki toimintapäivässä.
Erilaisin muokkauksin Yrityskylä-päivästä saatiin toimiva ja päivä oli onnistunut. Toimintapäivässä muokattiin oppilaiden tehtävien sisältöjä, käytettyä kieltä ja sanastoa, ohjeistuksia sekä aikataulua. Keskeistä päivän onnistumisessa oli oppilaiden omien avustajien tuki oppilaille. Opettajat kokivat Yrityskylän olevan toimiva opetusmenetelmä vaativan erityisen tuen oppilasryhmälle. TATin pitää jatkossa miettiä jatketaanko tässä työssä syntyneen erillisen toimintamallin kehittämistä edelleen vai tehdäänkö toimintaan muita erityisoppilaat huomioon ottavia mukautuksia. Tätä työtä voidaan jatkossa hyödyntää Yrityskylä Alakoulun kehittämisessä ja TATin yhdenvertaisuus- ja saavutettavuustyössä.