Oppimisvaikeudet: opas vanhemille, joiden lapsilla on oppimisvaikeuksia
Kalliokoski, Marianne (2023)
Kalliokoski, Marianne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa helppolukuinen ja käytännönläheinen opas
vanhemmille oppimisvaikeuksista ja niiden tukimuodoista. Oppaan tavoitteena on lisätä
tietoa erityisesti ala-asteikäisten lasten vanhemmille oppimisvaikeuksista, ja antaa
käytännönläheisiä vinkkejä kouluarkeen. Opas tuotetaan HEROlle (Helsingin seudun erilaiset oppijat ry). Teoriaosuudessa kerrotaan erilaisista oppimisvaikeuksista, kuten lukivaikeudesta, matemaattisista vaikeuksista, vieraiden kielten oppimisvaikeuksista, motorisista oppimisvaikeuksista, hahmottamisen ja keskittymisen vaikeuksista.
Opinnäytetyössä käsitellään myös oppimisvaikeuksien päällekkäisyyttä, sekä
perinnöllisyyttä. Opinnäytetyössä toteutetaan Webropol-kyselytutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää millainen on lukijaystävällinen ja hyvä opas. Opinnäytetyössä myös kerrotaan erilaisista tukimuodoista: yleinen, tehostettu ja erityinen, sekä mitä se vaatii, jotta oppilas saa tarvitsevansa tuen. Opinnäytetyössä myös kerrotaan hyvän ja selkeän oppaan tuottamisesta. Opinnäytetyön tuotoksena tulee 10-sivuinen opas vanhemmille oppimisvaikeuksista ja niiden tukimuodoista.
vanhemmille oppimisvaikeuksista ja niiden tukimuodoista. Oppaan tavoitteena on lisätä
tietoa erityisesti ala-asteikäisten lasten vanhemmille oppimisvaikeuksista, ja antaa
käytännönläheisiä vinkkejä kouluarkeen. Opas tuotetaan HEROlle (Helsingin seudun erilaiset oppijat ry). Teoriaosuudessa kerrotaan erilaisista oppimisvaikeuksista, kuten lukivaikeudesta, matemaattisista vaikeuksista, vieraiden kielten oppimisvaikeuksista, motorisista oppimisvaikeuksista, hahmottamisen ja keskittymisen vaikeuksista.
Opinnäytetyössä käsitellään myös oppimisvaikeuksien päällekkäisyyttä, sekä
perinnöllisyyttä. Opinnäytetyössä toteutetaan Webropol-kyselytutkimus, jonka tarkoituksena on selvittää millainen on lukijaystävällinen ja hyvä opas. Opinnäytetyössä myös kerrotaan erilaisista tukimuodoista: yleinen, tehostettu ja erityinen, sekä mitä se vaatii, jotta oppilas saa tarvitsevansa tuen. Opinnäytetyössä myös kerrotaan hyvän ja selkeän oppaan tuottamisesta. Opinnäytetyön tuotoksena tulee 10-sivuinen opas vanhemmille oppimisvaikeuksista ja niiden tukimuodoista.