Turvallisemman tilan työpajat 9-17 -vuotiaille Helsingin kaupunginkirjastossa
Myller, Iri (2023)
Myller, Iri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310577
Tiivistelmä
Turvallisemman tilan periaatteet tulisi luoda Helsingin kaupungin Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan jokaisessa yksikössä niin henkilökunnan kuin asiakkaiden kesken. Koska lapsia ja nuoria on kuunneltava heitä koskevissa asioissa, tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää sopivat työpajamenetelmät lasten ja nuorten kanssa toteutettaviksi Helsingin kaupunginkirjastossa. Työpajojen menetelmiä testattiin Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden yksikössä, Fallkullan kotieläintilalla.
Turvallisuuden kokemus muodostuu monista eri osa-alueista ja koskettaa meitä jokaista pohjautuen aikaisempaan elämänkokemukseen. Kaikilla on tarve kuulua joukkoon ja osallistua haluamallaan tavalla. Turvallisemman tilan periaatteilla pyritään luomaan tila, jossa kaikki kokisivat olevansa tervetulleita ja epäkohtiin voidaan rohkeasti puuttua.
Menetelmien soveltuvuutta selvitettiin kyselyllä sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella työpajoja kehitetään soveltumaan vielä paremmin työskentelyyn lasten ja nuorten kanssa. Pääpiirteittäin menetelmät olivat tarkoituksenmukaisia ja osallistujien mielestä sopivia, mutta ne vaativat hieman jatkotyöstämistä.
Menetelmistä kootaan ohjeistetut kokonaisuudet ja ne tullaan jakamaan kaikkien lasten ja nuorten kirjastotyön tiimeille ympäri Helsingin kaupunginkirjastoa.
Turvallisuuden kokemus muodostuu monista eri osa-alueista ja koskettaa meitä jokaista pohjautuen aikaisempaan elämänkokemukseen. Kaikilla on tarve kuulua joukkoon ja osallistua haluamallaan tavalla. Turvallisemman tilan periaatteilla pyritään luomaan tila, jossa kaikki kokisivat olevansa tervetulleita ja epäkohtiin voidaan rohkeasti puuttua.
Menetelmien soveltuvuutta selvitettiin kyselyllä sekä osallistuvalla havainnoinnilla. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella työpajoja kehitetään soveltumaan vielä paremmin työskentelyyn lasten ja nuorten kanssa. Pääpiirteittäin menetelmät olivat tarkoituksenmukaisia ja osallistujien mielestä sopivia, mutta ne vaativat hieman jatkotyöstämistä.
Menetelmistä kootaan ohjeistetut kokonaisuudet ja ne tullaan jakamaan kaikkien lasten ja nuorten kirjastotyön tiimeille ympäri Helsingin kaupunginkirjastoa.