Kiireettömiä kohtaamisia ja rinnalla kulkemista. Oppilaitoksessa toimivan etsivän nuorisotyöntekijän roolin kirkastaminen
Laine, Tiina (2023)
Laine, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410607
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kirkastaa etsivän nuorisotyöntekijän roolia Hyrian oppilaitoksessa. Hyria säätiö toteuttaa etsivää nuorisotyötä Riihimäellä ja Hyvinkäällä Hyrian ammatillisessa oppilaitoksessa. Etsivä nuorisotyö kuuluu opiskelijahuoltoryhmään ja on ollut aktiivisesti mukana oppilaitoksen sisäisissä prosesseissa, joiden avulla opiskelijoiden opiskelua tuetaan. Prosesseissa toimimisen myötä aikaa jalkautua spontaanisti oppilaitoksen arkeen ei ole löytynyt riittävästi.
Tämän opinnäytetyön tietoperustassa käsitteinä ovat etsivä nuorisotyö, etsivä nuorisotyöntekijä, kohtaamistyö, verkostotyö ja sosiaalinen vahvistaminen. Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, työpajaa ja lisäksi kerättiin vertailuaineistoa. Kyselyn avulla kartoitettiin Hyrian opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijahuollon näkemyksiä etsivän nuorisotyöntekijän roolista. Työpajassa käytiin läpi etsivän nuorisotyön oppilaitostiimin jäsenten ja heidän esihenkilönsä ajatuksia kyselyn tuloksista. Niiden pohjalta aivoriihityöskentelyllä siirrettiin katse tulevaan ja luovan tehtävän avulla syvennyttiin pohtimaan etsivän nuorisotyöntekijän roolia. Vertailuaineistoa kerättiin haastattelemalla ruotsinkielisen ammattioppilaitos Prakticumin ja Kotka-Hamina seudun koulutuskuntayhtymä Ekamin etsiviä nuorisotyöntekijöitä. Vertailuaineisto vahvisti tutkimuksessa nousseita teemoja.
Eri tutkimusmenetelmien avulla korostui toive paremmasta tiedottamisesta, toive varhaisemmasta tuesta sekä tarve saada etsivälle nuorisotyöntekijälle lisää aikaa jalkautua oppilaitoksen arkeen. Opinnäytetyön tuloksena Hyrian oppilaitoksessa toimivien etsivien rooli oppilaitoksen sisäisissä prosesseissa vähenee. Etsivä nuorisotyöntekijä voi jatkossakin olla mukana sisäisissä prosesseissa ja toimia henkilöstön työparina, mutta työn tulisi olla varhaisempaa ja ennakoivampaa. Etsivän nuorisotyöntekijän rooli kirkastui: etsivän nuorisotyöntekijän rooli Hyrian oppilaitoksessa on olla aikuinen, jolla on aikaa kohdata nuori kokonaisvaltaisesti.
Tämän opinnäytetyön tietoperustassa käsitteinä ovat etsivä nuorisotyö, etsivä nuorisotyöntekijä, kohtaamistyö, verkostotyö ja sosiaalinen vahvistaminen. Kehittämismenetelminä käytettiin kyselyä, työpajaa ja lisäksi kerättiin vertailuaineistoa. Kyselyn avulla kartoitettiin Hyrian opetus- ja ohjaushenkilöstön sekä opiskelijahuollon näkemyksiä etsivän nuorisotyöntekijän roolista. Työpajassa käytiin läpi etsivän nuorisotyön oppilaitostiimin jäsenten ja heidän esihenkilönsä ajatuksia kyselyn tuloksista. Niiden pohjalta aivoriihityöskentelyllä siirrettiin katse tulevaan ja luovan tehtävän avulla syvennyttiin pohtimaan etsivän nuorisotyöntekijän roolia. Vertailuaineistoa kerättiin haastattelemalla ruotsinkielisen ammattioppilaitos Prakticumin ja Kotka-Hamina seudun koulutuskuntayhtymä Ekamin etsiviä nuorisotyöntekijöitä. Vertailuaineisto vahvisti tutkimuksessa nousseita teemoja.
Eri tutkimusmenetelmien avulla korostui toive paremmasta tiedottamisesta, toive varhaisemmasta tuesta sekä tarve saada etsivälle nuorisotyöntekijälle lisää aikaa jalkautua oppilaitoksen arkeen. Opinnäytetyön tuloksena Hyrian oppilaitoksessa toimivien etsivien rooli oppilaitoksen sisäisissä prosesseissa vähenee. Etsivä nuorisotyöntekijä voi jatkossakin olla mukana sisäisissä prosesseissa ja toimia henkilöstön työparina, mutta työn tulisi olla varhaisempaa ja ennakoivampaa. Etsivän nuorisotyöntekijän rooli kirkastui: etsivän nuorisotyöntekijän rooli Hyrian oppilaitoksessa on olla aikuinen, jolla on aikaa kohdata nuori kokonaisvaltaisesti.