Kuopion Ohjaamon viestinnällisen saavutettavuuden kehittäminen
Liuska, Noora; Saarenvirta, Laura (2023)
Liuska, Noora
Saarenvirta, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510896
Tiivistelmä
Saavutettavuuden kehittäminen on tärkeä ja ajankohtainen aihealue, sillä sen avulla pyritään takaamaan tarvittava yhdenvertainen kohtelu erilaisille kohderyhmille. Opinnäytetyön tilaajana toimivan Kuopion Ohjaamon tarjoamat maksuttomat palvelut on suunnattu kaikille eri elämäntilanteissa eläville kunnan nuorille, joilla pyritään myös tukemaan asiakkaiden integraatiota yhteiskuntaan sekä vähentämään syrjäytymisen riskiä. Tarkoituksena on huomioida eri asiakasryhmien tarpeet ja tilanteet mahdollisimman laajasti. Saavutettavat palvelut lisäävät asiakkaiden itsenäistä asiointia, jolloin sen positiiviset vaikutukset voidaan nähdä työvoimaresurssien oikeanlaisessa kohdentamisessa. Myös digitaalisten palveluiden lisääntyessä on huomioitava erilaiset kohderyhmät, joilla voi olla esimerkiksi kielellisiä haasteita tai hankaluuksia tekstin hahmottamisen kanssa. Lisääntyvä kulttuurien moninaistuminen on kasvava ilmiö, jolloin muun muassa selkokielen merkitys sekä puutteelliset tietotekniset taidot korostuvat entisestään. Tämän vuoksi työssä haluttiin ottaa yhdeksi tarkasteltavaksi kohteeksi Aikuisten perusopetuksen opiskelijoita. Aikuisten perusopetus toimi myös yhteistyökumppanina opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kuopion Ohjaamon viestinnällistä saavutettavuutta laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Laadullisen aineiston keruussa käytettiin eri kohderyhmien, kuten työntekijöiden ja asiakasryhmien haastatteluja sekä asiakasraatimenetelmää ja vertailukehittämistä. Saavutettavuuden käsitettä rajattiin ja aihetta tarkasteltiin tilaajan verkkosivujen sekä esitteiden kautta. Opinnäytetyössä hyödynnetty tietoperusta rakentui monipuolisiin lähteisiin perustuen saavutettavuuteen, lainsäädäntöön sekä suulliseen että kirjoitettuun viestintään.
Haastattelujen, kyselyjen, asiakasraadin ja vertailukehittämisen tulokset vahvistivat työn tarvetta sekä loivat uusia ideoita toiminnan kehittämiseksi. Menetelmien avulla löydettiin oleellista tietoa saavutettavuuden nykytilanteesta sekä siitä, miten eri osapuolet sen prosessin aikana kokivat. Lopullisena tuotoksena syntyi huoneentaulu, jonka tarkoituksena on toimia työntekijöiden tukena työn suunnittelussa sekä asiakastyössä, erilaiset kohderyhmät huomioiden. Tuotos sisältää vinkkejä painettuihin esitteisiin, verkkosivuihin, sosiaaliseen mediaan sekä asiakastyöhön liittyen. Kantavana teemana tuotoksessa näkyy saavutettavuuden lisääminen ja sen huomioiminen.
Opinnäytetyö nähdään tilaajaorganisaatiossa saavutettavuuden kehittämisen kannalta hyödyllisenä osana Ohjaamon viestinnällisen saavutettavuuden tulevaisuuden näkymää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kuopion Ohjaamon viestinnällistä saavutettavuutta laadullisia menetelmiä hyödyntäen. Laadullisen aineiston keruussa käytettiin eri kohderyhmien, kuten työntekijöiden ja asiakasryhmien haastatteluja sekä asiakasraatimenetelmää ja vertailukehittämistä. Saavutettavuuden käsitettä rajattiin ja aihetta tarkasteltiin tilaajan verkkosivujen sekä esitteiden kautta. Opinnäytetyössä hyödynnetty tietoperusta rakentui monipuolisiin lähteisiin perustuen saavutettavuuteen, lainsäädäntöön sekä suulliseen että kirjoitettuun viestintään.
Haastattelujen, kyselyjen, asiakasraadin ja vertailukehittämisen tulokset vahvistivat työn tarvetta sekä loivat uusia ideoita toiminnan kehittämiseksi. Menetelmien avulla löydettiin oleellista tietoa saavutettavuuden nykytilanteesta sekä siitä, miten eri osapuolet sen prosessin aikana kokivat. Lopullisena tuotoksena syntyi huoneentaulu, jonka tarkoituksena on toimia työntekijöiden tukena työn suunnittelussa sekä asiakastyössä, erilaiset kohderyhmät huomioiden. Tuotos sisältää vinkkejä painettuihin esitteisiin, verkkosivuihin, sosiaaliseen mediaan sekä asiakastyöhön liittyen. Kantavana teemana tuotoksessa näkyy saavutettavuuden lisääminen ja sen huomioiminen.
Opinnäytetyö nähdään tilaajaorganisaatiossa saavutettavuuden kehittämisen kannalta hyödyllisenä osana Ohjaamon viestinnällisen saavutettavuuden tulevaisuuden näkymää.