Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Språkmentorer behövs för revitalisering av finlandssvenskt teckenspråk

Concu, Pieta (2023)

 
Avaa tiedosto
Concu_Pieta.pdf (738.8Kt)
Lataukset: 


Concu, Pieta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811656
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att kartlägga existerande modeller och utveckla en plan för språkmentorverksamhet för finlandssvenska teckenspråkiga. Arbetet siktar även på att öka medvetandet och väcka intresse för språkmentorverksamhet inom finlandssvenska teckenspråkigas språkgrupp.

Behovet för arbetet kom från det akuta behovet av revitalisering av finlandssvenskt teckenspråk. Finlandssvenska teckenspråket är starkt hotat. Enligt senaste kartläggning från år 2015 fanns det i Finland endast 90 döva finlandssvenska teckenspråkiga. Det behövs flera mötesplatser där språkanvändarna kan träffas och där språket också kan överföras till följande generation - språkmentorverksamhet har föreslagits som ett svar till dessa behov. Examensarbetet svarade på behovet av kartläggning av existerande språkmentorverksamhet modeller.

Examensarbetet strävade att svara på följande frågor:
1. Kan språkmentorverksamhet stöda finlandssvenska teckenspråkets revitalisering?
2. Hurdana modeller finns det för språkmentorverksamhet?
3. Hur kan språkmentorverksamhet organiseras för finlandssvenska teckenspråkiga?

Examensarbetet utfördes som ett funktionellt examensarbete, där produkten av arbetet var planen för språkmentorverksamhet för finlandssvenska teckenspråkiga, som sedan verkställdes. Planen utarbetades på basen av en kartläggning av existerande modeller på mentorprogram samt via diskussioner med föreningen Finlandssvenska teckenspråkiga rf. Som metoder för kartläggning och plan användes litteraturöversikt och informationsinsamling.

Målgruppen för detta arbete utgjordes av finlandssvenska teckenspråkiga och deras familjemedlemmar samt personer intresserade av det finlandssvenska teckenspråket. Med hjälp av produkten av detta arbete, planen för språkmentorverksamhet, var det möjligt att verkställa språkmentorverksamhet för finlandssvenska teckenspråkiga, och därmed skapades nya mötesplatser, där språket kunde användas och överföras till nya språkbrukare.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste