Tuki- ja liikuntaelinsairauksiin erikoistunut lääkäri videovastaanottajana
Kekäläinen, Mari (2023)
Kekäläinen, Mari
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051811701
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää tuki- ja liikuntaelinsairauksiin erikoistuneiden lääkäreiden etätöiden kehittymistä, videovastaanotto-käytänteitä ja lääkäritarpeen kasvua tulevaisuudessa. Toteutin kehitysprojektin laadullisena toimintatutkimuksena, jossa keräsin hiljaista kokemustietoa haastattelujen ja kyselyn avulla.
Käsittelin aihetta tule-asiantuntijan ja lääkäriasiakkuusvastaavan näkökulmasta. Projektin tulokset osoittavat, että videovastaanotto mahdollistaa joustavan ja nopean yhteydenpidon lääkärin ja potilaan välillä sekä se soveltuu laajasti monenlaisiin terveysongelmiin, joita voidaan hoitaa etäältä ilman fyysistä läsnäoloa. Lisäksi huomionarvoista on se, että videovastaanotto voi olla erityisen hyödyllinen potilaille, jotka asuvat kaukana erikoislääkärin palveluista tai joilla on liikkumisvaikeuksia. Käsittelin sisältöosiossa erikoislääkärin työnkuvan muutosta sekä tulevaisuuden näkymiä lääkäritarpeesta digitalisoituneessa Suomessa.
Haastatteluaineistosta nostin esiin kolme pääteemaa, videovastaanottoon soveltuvat tilanteet, sujuvuuden ja valmistautumisen. Näistä kolmesta teemasta tuotamme tieto- oppaan tule-asiantuntijalle, joka liitetään mm. mukaan uuden tule-asiantuntijan perehdytyspakettiin. Tieto-opas tarjoaa arvokasta tietoa videovastaanottoa aloittelevalle tuki- ja liikuntaelinsairauksien asiantuntijalle.
Lopuksi voidaan todeta, että videovastaanotto on erittäin hyödyllinen etävastaanottomuoto, joka tarjoaa lähes samanlaisen kokemuksen kuin perinteinen vastaanotto visuaalisen vuorovaikutuksen ansiosta. Digitaalisten laitteiden ja verkkoteknologian jatkuva kehitys antaa mahdollisuuden videovastaanoton entistäkin parempaan kehittämiseen ja yhteysongelmien vähentämiseen tulevaisuudessa. The purpose of my thesis was to study the development of teleworking by doctors specialising in musculoskeletal diseases, video reception practices and the increase in the need for a doctor in the future. I carried out a development project as a qualitative operating study where I collected silent experience with interviews and surveys. I was dealing with the subject from the point of view of a specialist in musculoskeletal disorders and a doctoral client manager. The results of the project show that the video reception allows flexible and rapid communication between the doctor and the patient and is suitable for a wide range of health problems that can be dealt with from a distance without physical presence. In addition, it is noteworthy that video reception can be particularly useful for patients who live far away from the specialist’s services or who have difficulty in moving. In the content section, I discussed the change in the specialist's job description and the prospects for the future of medical needs in digitalized Finland. From the interview material I raised three main themes, situations suitable for video reception, smoothness and preparation. Of these three themes, we produce an information guide for the specialist in musculoskeletal disorders, which will be included in the introduction package of the new specialist in musculoskeletal disorders. The information guide provides valuable information for an early-stage support and musculoskeletal specialist on video reception. Finally, video reception is a very useful form of remote reception that offers almost the same experience as traditional reception thanks to visual interaction. The continuous development of digital devices and online technologies will enable even better development of video reception and the reduction of connectivity problems in the future.
Käsittelin aihetta tule-asiantuntijan ja lääkäriasiakkuusvastaavan näkökulmasta. Projektin tulokset osoittavat, että videovastaanotto mahdollistaa joustavan ja nopean yhteydenpidon lääkärin ja potilaan välillä sekä se soveltuu laajasti monenlaisiin terveysongelmiin, joita voidaan hoitaa etäältä ilman fyysistä läsnäoloa. Lisäksi huomionarvoista on se, että videovastaanotto voi olla erityisen hyödyllinen potilaille, jotka asuvat kaukana erikoislääkärin palveluista tai joilla on liikkumisvaikeuksia. Käsittelin sisältöosiossa erikoislääkärin työnkuvan muutosta sekä tulevaisuuden näkymiä lääkäritarpeesta digitalisoituneessa Suomessa.
Haastatteluaineistosta nostin esiin kolme pääteemaa, videovastaanottoon soveltuvat tilanteet, sujuvuuden ja valmistautumisen. Näistä kolmesta teemasta tuotamme tieto- oppaan tule-asiantuntijalle, joka liitetään mm. mukaan uuden tule-asiantuntijan perehdytyspakettiin. Tieto-opas tarjoaa arvokasta tietoa videovastaanottoa aloittelevalle tuki- ja liikuntaelinsairauksien asiantuntijalle.
Lopuksi voidaan todeta, että videovastaanotto on erittäin hyödyllinen etävastaanottomuoto, joka tarjoaa lähes samanlaisen kokemuksen kuin perinteinen vastaanotto visuaalisen vuorovaikutuksen ansiosta. Digitaalisten laitteiden ja verkkoteknologian jatkuva kehitys antaa mahdollisuuden videovastaanoton entistäkin parempaan kehittämiseen ja yhteysongelmien vähentämiseen tulevaisuudessa.