Ryhmäytymisen tukeminen, yhteistyökehittämismalli.
Vehanen-Lindholm, Heidi (2023)
Vehanen-Lindholm, Heidi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912136
Tiivistelmä
Tarve oheiselle opinnäytetyölle syntyi, kun kaksi Suomen suurinta oppilaitosta yhdistyi vuoden 2020 alussa. Talotekniikka ryhmässä työskentelee tällä hetkellä 26 henkilöä, eri tehtävissä koulutussuunnittelijana, kouluttajana ja koulutusasiantuntijana. Ryhmän työn-kuva on jokaisella toistaan tukeva, jolloin työnkuvaprofiili tukee ryhmän toimintaa. Talo-tekniikka ryhmän kehittymisnäkymät ovat laajat, koska ala kehittyy jatkuvasti.
Talotekniikka ryhmän henkilöstön tulee kehittyä vastaamaan uusia tarpeita, joita muodostuu yritysten, laitevalmistajien, maahantuojien toimesta sekä sidosryhmien muutosten myötä.
Talotekniikka- alalla tulee ymmärtää monimuotoisuutta, alati muuttuvassa
työympäristössä. Suomen suurimpana aikuisoppilaitoksena meidän tulee olla uudistusten ja muuttuvien tilanteiden tasalla, mikä aiheuttaa varmasi työyhteisössä kaikille ryhmäytymis- ja muutos-paineita. Ala kehittyy nopeasti ja kasvaa jatkuvasti uudisrakentamisen ja kestävän kehityksen ajatusmallin mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada organisaatioiden yhdistymisen myötä, henkilöstö toimimaan yhdessä samansuuntaisesti yrityksen hyväksi ottaen huomioon yrityksen arvot sekä toimintakulttuurin. Samalla kehittäen ryhmän omaa toimintaa ryhmäytymisen osalta kokeilevaksi positiivisen pedagogiikan kulttuuriksi. Tavoitteena oli luoda turvallinen ja toimiva työyhteisö, jossa jokaisen osaamista ja ideoita arvostetaan. Opinnäytetyötä ohjasi tavoite selvittää ja suunnitella, miten Talotekniikka ryhmässä on tuettu ryhmäytymistä sekä miten esihenkilön tuki vaikuttaa ryhmäytymiseen ja sen toimintaan. Opinnäytetyöni toimii mahdollisesti muille tukena ryhmäytymisessä ja esihenkilötyössä. Työtä tehdään yhdessä yrityksen hyväksi ottaen huomioon kehittyvän alan muutospaineet, jossa henkilöstö kehittyy tasaisesti omalla urallaan tuoden uusia näkökulmia työyhteisön sekä koko organisaation eduksi. Esihenkilön tehtävä on tukea työyhteisön ryhmäytymistä sekä työssä jaksamista, yrityksen eduksi.
Talotekniikka ryhmän henkilöstön tulee kehittyä vastaamaan uusia tarpeita, joita muodostuu yritysten, laitevalmistajien, maahantuojien toimesta sekä sidosryhmien muutosten myötä.
Talotekniikka- alalla tulee ymmärtää monimuotoisuutta, alati muuttuvassa
työympäristössä. Suomen suurimpana aikuisoppilaitoksena meidän tulee olla uudistusten ja muuttuvien tilanteiden tasalla, mikä aiheuttaa varmasi työyhteisössä kaikille ryhmäytymis- ja muutos-paineita. Ala kehittyy nopeasti ja kasvaa jatkuvasti uudisrakentamisen ja kestävän kehityksen ajatusmallin mukaisesti. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada organisaatioiden yhdistymisen myötä, henkilöstö toimimaan yhdessä samansuuntaisesti yrityksen hyväksi ottaen huomioon yrityksen arvot sekä toimintakulttuurin. Samalla kehittäen ryhmän omaa toimintaa ryhmäytymisen osalta kokeilevaksi positiivisen pedagogiikan kulttuuriksi. Tavoitteena oli luoda turvallinen ja toimiva työyhteisö, jossa jokaisen osaamista ja ideoita arvostetaan. Opinnäytetyötä ohjasi tavoite selvittää ja suunnitella, miten Talotekniikka ryhmässä on tuettu ryhmäytymistä sekä miten esihenkilön tuki vaikuttaa ryhmäytymiseen ja sen toimintaan. Opinnäytetyöni toimii mahdollisesti muille tukena ryhmäytymisessä ja esihenkilötyössä. Työtä tehdään yhdessä yrityksen hyväksi ottaen huomioon kehittyvän alan muutospaineet, jossa henkilöstö kehittyy tasaisesti omalla urallaan tuoden uusia näkökulmia työyhteisön sekä koko organisaation eduksi. Esihenkilön tehtävä on tukea työyhteisön ryhmäytymistä sekä työssä jaksamista, yrityksen eduksi.