Miten etäosallistuja otetaan aidosti mukaan?: saavutettavuus ja osallistaminen Global Game Jam -hybriditapahtumissa
Porkka-Kontturi, Tarja (2023)
Porkka-Kontturi, Tarja
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912145
Tiivistelmä
Digitaalinen kulttuuritarjonta alkoi kasvaa ja kukoistaa COVID-19-pandemian tuomien
pakottavien muutostarpeiden vuoksi. Verkkotapahtumista tuli yhä suositumpi vaihtoehto ja
tapahtumajärjestäjät alkoivat kokeilla myös lähi- ja etätapahtumat yhdistävää hybridimallia. Pandemian laantuessa on alettu palaamaan takaisin fyysisiin tapahtumiin ja etäosallistumisen mahdollistaminen nähdään usein ikään kuin varasuunnitelmana. Todellisen saavutettavuuden ja inklusiivisuuden toteutumiseksi on kuitenkin oleellista säilyttää myös tapahtumien etäaspekti.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään hybriditapahtumien parhaisiin käytäntöihin etäosallistamisen näkökulmasta ja kehitetään hybridimuotoisten Global Game Jam -tapahtumien etäosioiden inklusiivisuutta. Opinnäytetyön tulokset perustuvat Global Game Jam -hybriditapahtumien järjestäjien haastatteluihin, järjestäjille ja etäosallistujille suunnattuihin kyselyihin, hybriditapahtumien havainnointiin sekä kirjoista, artikkeleista ja muista julkaisuista saatuun aineistoon. Kehittämistyö toteutettiin käyttämällä laadullisia menetelmiä.
Tutkimus keskittyy Global Game Jamin hybriditapahtumien etäosioiden järjestämiseen.
Tuloksena syntyneet laajemmat kehittämisehdotukset ja niiden pohjalta laadittu digitaalisen käsikirjan muodossa oleva tiivis ohjeistus ovat kuitenkin käyttökelpoiset kaikille
tapahtumajärjestäjille, jotka haluavat lisätä etäkävijöidensä osallisuutta. Global Game Jam
on maailmanlaajuinen tapahtuma, joten käsikirja on tarkoituksellisesti yksinkertaistettu
sisältämään selkeät pääkohdat, joihin tulee kiinnittää huomiota. Täten se toimii myös hyvänä lähtökohtana ensimmäistä kertaa hybridimallia suunnittelevalle. Käsikirja nojaa siihen tosiasiaan, että etäosallistujia aidosti osallistava hybriditapahtuma on huolella suunniteltu interaktiivinen kokonaisuus, jonka keskiössä eivät ole pelkästään tekniset seikat vaan vuorovaikutus ja yhteisöllisyyden tunne.
pakottavien muutostarpeiden vuoksi. Verkkotapahtumista tuli yhä suositumpi vaihtoehto ja
tapahtumajärjestäjät alkoivat kokeilla myös lähi- ja etätapahtumat yhdistävää hybridimallia. Pandemian laantuessa on alettu palaamaan takaisin fyysisiin tapahtumiin ja etäosallistumisen mahdollistaminen nähdään usein ikään kuin varasuunnitelmana. Todellisen saavutettavuuden ja inklusiivisuuden toteutumiseksi on kuitenkin oleellista säilyttää myös tapahtumien etäaspekti.
Tässä opinnäytetyössä keskitytään hybriditapahtumien parhaisiin käytäntöihin etäosallistamisen näkökulmasta ja kehitetään hybridimuotoisten Global Game Jam -tapahtumien etäosioiden inklusiivisuutta. Opinnäytetyön tulokset perustuvat Global Game Jam -hybriditapahtumien järjestäjien haastatteluihin, järjestäjille ja etäosallistujille suunnattuihin kyselyihin, hybriditapahtumien havainnointiin sekä kirjoista, artikkeleista ja muista julkaisuista saatuun aineistoon. Kehittämistyö toteutettiin käyttämällä laadullisia menetelmiä.
Tutkimus keskittyy Global Game Jamin hybriditapahtumien etäosioiden järjestämiseen.
Tuloksena syntyneet laajemmat kehittämisehdotukset ja niiden pohjalta laadittu digitaalisen käsikirjan muodossa oleva tiivis ohjeistus ovat kuitenkin käyttökelpoiset kaikille
tapahtumajärjestäjille, jotka haluavat lisätä etäkävijöidensä osallisuutta. Global Game Jam
on maailmanlaajuinen tapahtuma, joten käsikirja on tarkoituksellisesti yksinkertaistettu
sisältämään selkeät pääkohdat, joihin tulee kiinnittää huomiota. Täten se toimii myös hyvänä lähtökohtana ensimmäistä kertaa hybridimallia suunnittelevalle. Käsikirja nojaa siihen tosiasiaan, että etäosallistujia aidosti osallistava hybriditapahtuma on huolella suunniteltu interaktiivinen kokonaisuus, jonka keskiössä eivät ole pelkästään tekniset seikat vaan vuorovaikutus ja yhteisöllisyyden tunne.