Suomalainen non-scripted -televisioformaatti tulevaisuuden myyntivaltti
Suvinen, Heidi (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051912214
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaista non-scripted -televisioformaattituotantoa ja sen myyntiä kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla sekä av-alan kasvusopimusta siihen liittyen. Opinnäytteen päätarkoituksena on koostaa uutta tietoa suomalaisesta non-scripted -televisioformaatista, sen kehityksestä, haasteista ja tulevaisuudennäkymistä ja hahmottaa alalla jo olevia hyviä käytäntöjä. Lisätavoitteena on tutkia av-alan kasvusopimuksen tuomia mahdollisuuksia. Koostin ja analysoin tietoa; erityisesti opinnäytetyön tilaajalle, mutta myös koko alalle toiminnan kehittämisen tueksi. Tällaista tietoa ei ole aikaisemmin tässä laajuudessa kerätty. Työn lopputuloksena syntyi tietopaketti, jonka pohjalta olen mallintanut non-scripted -televisioformaattituotantoa Suomessa. Tarkoituksenani on auttaa tilaajaa kehittämään omia toimintojaan sekä tuotannon että kotimaisen ja kansainvälisen myynnin saralla. Työn tilaaja on Rabbit Films Oy.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esittelin alan termistöä. Kävin läpi television historiaa ja nykytilannetta suomalaisen televisioformaattituotannon näkökulmasta. Käsittelin myös audiovisuaalisen alan kasvua, tämän kasvun tuottamaa potentiaalia sekä haasteita formaattituotannossa. Opinnäytetyössäni käytin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruussa käytin dokumenttianalyysiä, jonka avulla keräsin tietoa suomalaisten non-scripted -ohjelmaformaattien esiintyvyydestä suomalaisilla kaupallisilla kanavilla sekä tietoa niiden kansainvälisestä myynnistä. Toisena menetelmänä aineiston hankinnassa käytin viittä asiantuntijoiden teemahaastattelua. Näin sain kerättyä asiantuntijoilta tietoa alan käytännöistä, haasteista ja mahdollisuuksista. Haastateltaviin kuuluivat: yhteiskuntatieteiden tohtori ja mediatutkimuksen dosentti; televisiotuotantoyhtiön toimitusjohtaja ja vastaava tuottaja; televisiotuotantoyhtiön kansainvälisen osaston johtaja ja formaattimyyjä; kulttuurineuvos opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuri- ja taidepolitiikan osastolta sekä työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies. Haastattelut analysoin sisällönanalyysillä
Suomalaisista tuotannoista tuntuu puuttuvan oikeaa asennetta kansainvälisten tuotantojen tekemiseen. Ohjelmien ideoinnin tulisi olla jatkuva prosessi ja ohjelmaa suunniteltaessa pitäisi alusta saakka pitää mielessä myös kansainvälinen tuotanto. Yhtenä vaikeutena on se, että meillä ei riitä ammattitaitoisia tekijöitä. Toinen on mielestäni se, että suomalaiset tuotannot ovat pieniä ja ne tehdään pienellä budjetilla. Toisaalta se on myös myyntivaltti kansainvälisillä markkinoilla. Tätä aihetta on tutkittu vähän ja toivon, että opinnäytetyöni antaisi alkusysäyksen aiheen jatkotutkimiseen ja kehittämiseen.
Asiasanat: ohjelmatuotanto, televisio-ohjelmat, ohjelmaformaatit, viihdeohjelmat, tosi-tv This thesis address with Finnish non scripted television format production and its sales in Finland and international markets and in the audiovisual sector growth agreement. The main purpose of the thesis is to compile new information on the Finnish non scripted television format, its development, challenges, and future prospects, and to understand the good practices that already exist in this field. Such of information has not been collected previously to this extent. The additional objective is to explore the opportunities offered by the growth pact for the audiovisual sector. The result of the work was a data package, which has been used to model non scripted television format production in Finland. My aim is to help the subscriber develop his own operations in both production and domestic and international sales. Client is Rabbit Films Ltd.
The theoretical part of the thesis presented the terminology of the field. I reviewed the history and current situation of Finnish television from the perspective of non scripted format production. I used qualitative research methods in the thesis. In the collected data, I used document analysis to gather information on the presence of non-scripted programme formats in Finnish commercial channels, and an information about the international sales. As a second method for obtaining the material, I used five focused interviews with experts. This enabled me to gather information from experts on practices, challenges, and opportunities in this field. I interviewed a Doctor of Social Sciences and a Senior Lecturer of Media research; the CEO and Executive producer; Head of the International and an experienced format salesman, both from the television production company; Senior Ministerial Adviser, Ministry of Education and Culture; and the Ministerial Advisor of the Ministry of Economic Affairs and Employment. I examined the interviews with an analysis of the contents.
Finnish productions seem to lack the right attitude to make international productions. The idea of programmes should be a continuous process, and, from the outset, international production should also be kept in mind when designing the programme. One of the difficulties is that we do not have enough skilled factors. The second, in my opinion, is that Finnish productions are small and are made with a small budget. On the other hand, it is also a selling asset on the international market. There has been little research on this subject and I hope that my thesis will give an impetus to further research and development.
Keywords: TV production, television programs, entertainment, non scripted TV formats
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esittelin alan termistöä. Kävin läpi television historiaa ja nykytilannetta suomalaisen televisioformaattituotannon näkökulmasta. Käsittelin myös audiovisuaalisen alan kasvua, tämän kasvun tuottamaa potentiaalia sekä haasteita formaattituotannossa. Opinnäytetyössäni käytin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Aineiston keruussa käytin dokumenttianalyysiä, jonka avulla keräsin tietoa suomalaisten non-scripted -ohjelmaformaattien esiintyvyydestä suomalaisilla kaupallisilla kanavilla sekä tietoa niiden kansainvälisestä myynnistä. Toisena menetelmänä aineiston hankinnassa käytin viittä asiantuntijoiden teemahaastattelua. Näin sain kerättyä asiantuntijoilta tietoa alan käytännöistä, haasteista ja mahdollisuuksista. Haastateltaviin kuuluivat: yhteiskuntatieteiden tohtori ja mediatutkimuksen dosentti; televisiotuotantoyhtiön toimitusjohtaja ja vastaava tuottaja; televisiotuotantoyhtiön kansainvälisen osaston johtaja ja formaattimyyjä; kulttuurineuvos opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuri- ja taidepolitiikan osastolta sekä työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies. Haastattelut analysoin sisällönanalyysillä
Suomalaisista tuotannoista tuntuu puuttuvan oikeaa asennetta kansainvälisten tuotantojen tekemiseen. Ohjelmien ideoinnin tulisi olla jatkuva prosessi ja ohjelmaa suunniteltaessa pitäisi alusta saakka pitää mielessä myös kansainvälinen tuotanto. Yhtenä vaikeutena on se, että meillä ei riitä ammattitaitoisia tekijöitä. Toinen on mielestäni se, että suomalaiset tuotannot ovat pieniä ja ne tehdään pienellä budjetilla. Toisaalta se on myös myyntivaltti kansainvälisillä markkinoilla. Tätä aihetta on tutkittu vähän ja toivon, että opinnäytetyöni antaisi alkusysäyksen aiheen jatkotutkimiseen ja kehittämiseen.
Asiasanat: ohjelmatuotanto, televisio-ohjelmat, ohjelmaformaatit, viihdeohjelmat, tosi-tv
The theoretical part of the thesis presented the terminology of the field. I reviewed the history and current situation of Finnish television from the perspective of non scripted format production. I used qualitative research methods in the thesis. In the collected data, I used document analysis to gather information on the presence of non-scripted programme formats in Finnish commercial channels, and an information about the international sales. As a second method for obtaining the material, I used five focused interviews with experts. This enabled me to gather information from experts on practices, challenges, and opportunities in this field. I interviewed a Doctor of Social Sciences and a Senior Lecturer of Media research; the CEO and Executive producer; Head of the International and an experienced format salesman, both from the television production company; Senior Ministerial Adviser, Ministry of Education and Culture; and the Ministerial Advisor of the Ministry of Economic Affairs and Employment. I examined the interviews with an analysis of the contents.
Finnish productions seem to lack the right attitude to make international productions. The idea of programmes should be a continuous process, and, from the outset, international production should also be kept in mind when designing the programme. One of the difficulties is that we do not have enough skilled factors. The second, in my opinion, is that Finnish productions are small and are made with a small budget. On the other hand, it is also a selling asset on the international market. There has been little research on this subject and I hope that my thesis will give an impetus to further research and development.
Keywords: TV production, television programs, entertainment, non scripted TV formats