Positiivisen työntekijäkokemuksen vahvistaminen
Talja-Salo, Heli (2023)
Talja-Salo, Heli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja vahvistaa kohde organisaation positiivista työntekijäkokemusta. Tutkimus keskittyi työntekijäkokemuksen nykytilaan organisaatiossa ja tarjoamaan kehittämisehdotuksia. Työntekijäkokemukseen panostaminen tuo alalle veto- ja pitovoimaa sekä parantaa työhyvinvointia. Perinteisesti työtä on kehitetty usein asiakaspalvelu edellä, mutta tulevaisuuden haastava työvoimatilanne hoitoalalla edellyttää positiiviseen työntekijäkokemukseen panostamista.
Työn murros haastaa organisaatiot kilpailemaan osaavasta työvoimasta. Positiivisen työntekijäkokemuksen vahvistaminen mahdollistaa työntekijälle paremman työelämän, työnantajalle sitoutuneet työntekijät ja organisaation asiakkaille paremman asiakaskokemuksen.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä rakentuu arvoista, organisaatiokulttuurista, motivaatioteorioista ja työntekijäkokemuksesta. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, vaikka tutkimuksessa on myös kvalitatiivisia piirteitä.
Tutkimustulokset kertoivat organisaation olevan hyvä työnantaja ja työntekijöiden suosittelevan organisaatiota mielellään. Työntekijät kokevat työnsä merkitykselliseksi.
Asiakkailta ja työkavereilta saatu palaute motivoi ja auttaa jaksamaan työssä. Lähes puolet kyselyyn vastanneista on yli 50- vuotiaita, kokeneita pitkään alalla olleita ammattilaisia. Työn kuormitustekijöiksi nousivat riittämätön it-tuki ja työergonomia. Asiasanat: työntekijäkokemus, sitoutuminen, työmotivaatio, työtyytyväisyys
Työn murros haastaa organisaatiot kilpailemaan osaavasta työvoimasta. Positiivisen työntekijäkokemuksen vahvistaminen mahdollistaa työntekijälle paremman työelämän, työnantajalle sitoutuneet työntekijät ja organisaation asiakkaille paremman asiakaskokemuksen.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä rakentuu arvoista, organisaatiokulttuurista, motivaatioteorioista ja työntekijäkokemuksesta. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, vaikka tutkimuksessa on myös kvalitatiivisia piirteitä.
Tutkimustulokset kertoivat organisaation olevan hyvä työnantaja ja työntekijöiden suosittelevan organisaatiota mielellään. Työntekijät kokevat työnsä merkitykselliseksi.
Asiakkailta ja työkavereilta saatu palaute motivoi ja auttaa jaksamaan työssä. Lähes puolet kyselyyn vastanneista on yli 50- vuotiaita, kokeneita pitkään alalla olleita ammattilaisia. Työn kuormitustekijöiksi nousivat riittämätön it-tuki ja työergonomia.