Työelämässä oppimisen tukeminen oppilaitoksen ja työpaikan välisellä yhteistyöllä
Paronen, Satu (2023)
Paronen, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052212653
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään ammatillisen koulutusreformin vaikutuksia oppilaitoksen ja työpaikan väliseen yhteistyöhön ja mitä asioita on otettava huomioon sujuvan oppimisen takaamiseksi. Tutkinnon perusteissa korostuu työelämälähtöinen osaamisen kartuttaminen henkilökohtaisen opintopolun mukaisesti, joka lisää yhteistyön tarvetta eri toimijoiden kesken. Työn tavoitteena oli kehittää toimintamalli tilaajana toimineen Ravintola Factoryn ja koulutuksen järjestäjien välisen yhteistyön tiivistämiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustana perehdyttiin tutkinnon perusteiden mukaiseen itseohjautuvuuden ja aloitekykyisen toiminnan vaikutukseen sujuvassa oppimisessa. Työpaikkaa tarkastellaan oppimisympäristönä, johon vaikuttaa henkilöstön sitoutuva ja ammattitaitoinen opiskelijan ohjaaminen. Oppilaitos luo sujuvaan yhteistyöhön puitteet, joiden avulla toimintaa kehitetään jopa eritasoiseen kumppanuuteen asti.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastatteluilla ja osallistavalla ideointipajalla. Haastattelut tehtiin ammatillisten oppilaitosten edustajille, jotka vastaavat työssään työelämäyhteistyöstä ja työelämässä oppimisjaksojen ohjaamisesta. Ideointipaja järjestettiin tilaajan esihenkilöille, joiden toimenkuvaan kuuluu opiskelijoiden ohjaaminen ja arjen yhteistyö oppilaitosten kanssa. Yhteistyö vaatii säännöllisyyttä, koulutuksien sisältöön perehtymistä ja ammattitaitoista ohjaamista, joissa havaittiin kehitettävää. Myös opiskelijan tavoitteet ja toiveet on huomioitava yksilöllisemmin. Toimintamalli suunniteltiin analysoiden näitä aineistoja. Mallissa esitellään opiskelijan palvelupolku työelämässä oppimisjakson aikana ja toimintatapa, jolla varmistetaan kattava verkosto koulutuksen käyneitä työpaikkaohjaajia. Malli sisältää myös ideoita ja menetelmiä tulevan yhteistyön suunnitteluun.
Työelämän muutokset ja koulutuksen nivoutuminen tärkeäksi osaksi työyhteisöjen arkea lisää verkostoitumisen tarvetta ja yhteistyön merkitystä. Toimintamallin avulla lisätään ymmärrystä koulutuksen yhteiskunnallisesta merkityksestä alalla työllistymiseen ja miten omalla toiminnalla pystyy vaikuttamaan onnistuneeseen ammatilliseen kehittymiseen.
Opinnäytetyön tietoperustana perehdyttiin tutkinnon perusteiden mukaiseen itseohjautuvuuden ja aloitekykyisen toiminnan vaikutukseen sujuvassa oppimisessa. Työpaikkaa tarkastellaan oppimisympäristönä, johon vaikuttaa henkilöstön sitoutuva ja ammattitaitoinen opiskelijan ohjaaminen. Oppilaitos luo sujuvaan yhteistyöhön puitteet, joiden avulla toimintaa kehitetään jopa eritasoiseen kumppanuuteen asti.
Kehittämistyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin haastatteluilla ja osallistavalla ideointipajalla. Haastattelut tehtiin ammatillisten oppilaitosten edustajille, jotka vastaavat työssään työelämäyhteistyöstä ja työelämässä oppimisjaksojen ohjaamisesta. Ideointipaja järjestettiin tilaajan esihenkilöille, joiden toimenkuvaan kuuluu opiskelijoiden ohjaaminen ja arjen yhteistyö oppilaitosten kanssa. Yhteistyö vaatii säännöllisyyttä, koulutuksien sisältöön perehtymistä ja ammattitaitoista ohjaamista, joissa havaittiin kehitettävää. Myös opiskelijan tavoitteet ja toiveet on huomioitava yksilöllisemmin. Toimintamalli suunniteltiin analysoiden näitä aineistoja. Mallissa esitellään opiskelijan palvelupolku työelämässä oppimisjakson aikana ja toimintatapa, jolla varmistetaan kattava verkosto koulutuksen käyneitä työpaikkaohjaajia. Malli sisältää myös ideoita ja menetelmiä tulevan yhteistyön suunnitteluun.
Työelämän muutokset ja koulutuksen nivoutuminen tärkeäksi osaksi työyhteisöjen arkea lisää verkostoitumisen tarvetta ja yhteistyön merkitystä. Toimintamallin avulla lisätään ymmärrystä koulutuksen yhteiskunnallisesta merkityksestä alalla työllistymiseen ja miten omalla toiminnalla pystyy vaikuttamaan onnistuneeseen ammatilliseen kehittymiseen.