Toiveena parempi viestintä: sisäisen viestinnän ja digitaalisen viestintäalustan mahdollisuudet
Mäkelä, Susanna (2023)
Mäkelä, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052313367
Tiivistelmä
Viestintä on jokaisen organisaation, työyhteisön, tiimin, työkaverien yhteisöllinen toimintatapa. Työyhteisöviestintä on usein esillä, kun pohditaan työyhteisön toimintatapoja. Viestintää on monenlaista, mutta tässä opinnäytetyössä käsittelen työyhteisöviestinnän erilaisia muotoja. Opinnäytetyön tilaajana oli Osuuskauppa Keula, Prisma Rauma, päivittäistavaraosasto.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päivittäistavaraosaston verkkokauppakeräilijöiden tiimin sisäisen viestinnän tehostamisen tarve, hiljaisen tiedon näkyvyys sekä digitaalisen viestinnän alustan mahdollisuudet. Tutkimusmenetelmänä toteutin anonyymin henkilöstökyselyn Webropol-sovellusta hyödyntäen. Analysoinnin tukena oli lähdekirjallisuus, työtyytyväisyys kysely vuodelta 2022 sekä Webropol raportointi- ja Insight osio.
Opinnäytetyön tuotos tuki ajatusta kehittää sisäisen viestinnän toimintatapoja. Keskeisimpänä kehityksen kohteeksi nousi yhden pääasiallisen viestintäkanavan käyttö, joka selkeyttäisi työyhteisön viestinnän keinoja. Digitaalisen kanavan käyttö mahdollistaisi viestinnän tavoitettavuuden jokaiselle työyhteisön jäsenelle tasa-arvoisesti, jonka avulla voisimme saada esille osittain hiljaista tietoa. Toisena kehityksen kohteena selvisi tiimi palavereiden pitäminen, joka mahdollistaisi viestinnän tavoitettavuutta sekä hiljaisten viestien esille tuontia. Työyhteisössä jokainen on vastuussa omista sanoistaan ja teostaan ja on tärkeä työhyvinvoinnin osalta vaalia hyviä vuorovaikutus käytänteitä. Viestinnän pelisääntöjen avulla hyvien vuorovaikutus käytänteiden vaaliminen on selkeää.
Opinnäytetyön pohjalta tilaajalle luotiin sisäisen viestinnän pelisäännöt, jotka ovat selkeät ja hyödynnettävissä tilaaja organisaation muissa yksiköissä. Communication is the community approach of every organisation, work community, team, co-workers. Work community communication is often on the agenda when considering the working community's working methods. There are many kinds of communication, but in this thesis I deal with various forms of community communication. The orderer for the thesis was Osuuskauppa Keula, Prisma Rauma, grocery department.
The aim of the thesis was to find out the needs of the grocery department, the need to improve the internal communication of the online store collectors’ team, the visibility of silent information and the possibilities of the digital communication platform. As a research method, I conducted an anonymous personnel survey using the Webropol application. The analysis was supported by the source reference material, job satisfaction survey from 2022 and the Webropol reporting and Insight section.
As a result of the thesis, I received confirmation to develop internal communication methods. The main focus of development was the use of one of the main channels of communication, which would clarify the means of communication within the work community. Using the digital channel would make it possible to reach out to each member of the work community on an equal footing, enabling us to obtain some quiet information. Another development was to keep a team of meetings that would enable communication to be accessible and to bring out silent messages. In the working community, everyone is responsible for their own words and actions and is important for well-being at work to foster good interaction practices. Through the rules of communication, good interaction is clear.
Based on the thesis, the recommendations for internal communication were created. These rules can also usable subscriber in other units of the organization.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päivittäistavaraosaston verkkokauppakeräilijöiden tiimin sisäisen viestinnän tehostamisen tarve, hiljaisen tiedon näkyvyys sekä digitaalisen viestinnän alustan mahdollisuudet. Tutkimusmenetelmänä toteutin anonyymin henkilöstökyselyn Webropol-sovellusta hyödyntäen. Analysoinnin tukena oli lähdekirjallisuus, työtyytyväisyys kysely vuodelta 2022 sekä Webropol raportointi- ja Insight osio.
Opinnäytetyön tuotos tuki ajatusta kehittää sisäisen viestinnän toimintatapoja. Keskeisimpänä kehityksen kohteeksi nousi yhden pääasiallisen viestintäkanavan käyttö, joka selkeyttäisi työyhteisön viestinnän keinoja. Digitaalisen kanavan käyttö mahdollistaisi viestinnän tavoitettavuuden jokaiselle työyhteisön jäsenelle tasa-arvoisesti, jonka avulla voisimme saada esille osittain hiljaista tietoa. Toisena kehityksen kohteena selvisi tiimi palavereiden pitäminen, joka mahdollistaisi viestinnän tavoitettavuutta sekä hiljaisten viestien esille tuontia. Työyhteisössä jokainen on vastuussa omista sanoistaan ja teostaan ja on tärkeä työhyvinvoinnin osalta vaalia hyviä vuorovaikutus käytänteitä. Viestinnän pelisääntöjen avulla hyvien vuorovaikutus käytänteiden vaaliminen on selkeää.
Opinnäytetyön pohjalta tilaajalle luotiin sisäisen viestinnän pelisäännöt, jotka ovat selkeät ja hyödynnettävissä tilaaja organisaation muissa yksiköissä.
The aim of the thesis was to find out the needs of the grocery department, the need to improve the internal communication of the online store collectors’ team, the visibility of silent information and the possibilities of the digital communication platform. As a research method, I conducted an anonymous personnel survey using the Webropol application. The analysis was supported by the source reference material, job satisfaction survey from 2022 and the Webropol reporting and Insight section.
As a result of the thesis, I received confirmation to develop internal communication methods. The main focus of development was the use of one of the main channels of communication, which would clarify the means of communication within the work community. Using the digital channel would make it possible to reach out to each member of the work community on an equal footing, enabling us to obtain some quiet information. Another development was to keep a team of meetings that would enable communication to be accessible and to bring out silent messages. In the working community, everyone is responsible for their own words and actions and is important for well-being at work to foster good interaction practices. Through the rules of communication, good interaction is clear.
Based on the thesis, the recommendations for internal communication were created. These rules can also usable subscriber in other units of the organization.