Henkilöstön vaihtuvuuden vähentämissuunnitelma PolarPro Henkilöstöratkaisut Oy:lle.
Ahonen, Miika (2023)
Ahonen, Miika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413574
Tiivistelmä
Tämän oppinäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kohdeyrityksen korkeaa vaihtuvuutta. Tavoittena oli miettiä konkreettisiä toimia millä ei kaivattua vaihtuvuutta voidaan pienentää.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys muodostuu henkilöstön motivaatiosta ja sitoutumisesta työnantajaa kohtaan. Kirjallisuudesta haluttiin löytää rekrytoinnin, työyhteisön ja johtamisen merkityksellisyys henkilöstön vaihtuvuudessa.
Kehittämishankeen metodi on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa hyödynnettin jo olemassa olevia henkilöstökyselyitä ja tehtiin alan toiseen yritykseen vertaisarviointi eli benchmarkkaus. Henkilöstökyselyt ja bencmarkkauksen tulokset anlysoitiin ja tehtiin niiden avulla kehittämissuunnitelma.
Kehittämishankkeen tulokset osoittivat sen, että henkilöstölle suunnattujen kyselyiden vastausprosentit olivat alhaisia. Henkilöstö on motivoitava vastaamaan kyselyihin. Palkitseminen voisi olla hyvä keino saada enemmän vastaajia.
Henkilöstökysylyiden kysymyspatteristot ovat ihan hyvät, mutta niihin olisi hyvä tehdä pieniä muutoksia. Tavoitteena saadaa niistä johdonmukaisia ja paremmin kehittämisajatuksia esille tuovia.
Benchmarkkauksessa kävi ilmi, että onnistunut rekrytointi ja perehdytys ovat tärkeitä asioita työsuhteen jatkuvuuden kannalta. Rekrytointivaiheessa pitää olla osittain jopa kriittinen, jotta löydetään oikeat tekijät vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Yhdyshenkilöiden aktiviinen yhteydenpito työntekijöihin ja asiakkaisiin on myös todella tärkeää.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys muodostuu henkilöstön motivaatiosta ja sitoutumisesta työnantajaa kohtaan. Kirjallisuudesta haluttiin löytää rekrytoinnin, työyhteisön ja johtamisen merkityksellisyys henkilöstön vaihtuvuudessa.
Kehittämishankeen metodi on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa hyödynnettin jo olemassa olevia henkilöstökyselyitä ja tehtiin alan toiseen yritykseen vertaisarviointi eli benchmarkkaus. Henkilöstökyselyt ja bencmarkkauksen tulokset anlysoitiin ja tehtiin niiden avulla kehittämissuunnitelma.
Kehittämishankkeen tulokset osoittivat sen, että henkilöstölle suunnattujen kyselyiden vastausprosentit olivat alhaisia. Henkilöstö on motivoitava vastaamaan kyselyihin. Palkitseminen voisi olla hyvä keino saada enemmän vastaajia.
Henkilöstökysylyiden kysymyspatteristot ovat ihan hyvät, mutta niihin olisi hyvä tehdä pieniä muutoksia. Tavoitteena saadaa niistä johdonmukaisia ja paremmin kehittämisajatuksia esille tuovia.
Benchmarkkauksessa kävi ilmi, että onnistunut rekrytointi ja perehdytys ovat tärkeitä asioita työsuhteen jatkuvuuden kannalta. Rekrytointivaiheessa pitää olla osittain jopa kriittinen, jotta löydetään oikeat tekijät vastaamaan asiakkaiden tarpeita. Yhdyshenkilöiden aktiviinen yhteydenpito työntekijöihin ja asiakkaisiin on myös todella tärkeää.