Yksinäisyyden vähentäminen Kiintopisteitä vartaisuudesta - hankkeessa
Dachinger, Janne (2023)
Dachinger, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052514226
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana on Helsingin NMKY:n Kiintopisteitä vertaisuudesta – kehittämishanke. Työskentelen itse hankkeessa projektisuunnittelijana. Hankkeen tavoitteita ovat moniuloitteisesti haastavassa tilanteessa olevien nuorten aikuisten ulkopuolisuuden, syrjään jäämisen ja yksinäisyyden vähentäminen. Vertaistuella ja ihmisten äärellä olemisella on hankkeessa huomattu olevan merkittäviä vaikutuksia nuorten hyvinvointiin. Hankkeen kehittämiseen haluttiin nyt lisää tietoa siitä, miten nuoret ovat kokeneet yksinäisyyden vähentyneen toimintaan osallistumisen myötä.
Tutkimukseni tavoite on saada selville minkälainen toiminta Kiintopisteitä vertaisuudesta – hankkeessa koetaan vähentävän yksinäisyyttä sekä miten hanketta tulisi kehittää nuorten itsensä mielestä. Tuomalla esiin tähän asti saatuja tuloksia pyrin löytämään kehitettäviä ja vahvistettavia osa-alueita.
Tietoa kerättiin nuorilta anonyymillä kyselyllä sekä yksilöhaastatteluilla, joilla saatiin uutta tietoa nuorten yksinäisyyden kokemuksista. Uusi tieto lisää ymmärrystä miksi vertaistuki on auttanut nuoria voimaan paremmin. Tietoa saatiin myös siitä mitä nuoret arvostavat hankkeen toiminnassa.
Nuorilta kerätyn aineiston perusteella hankkeen toiminnalla vähennetään yksinäisyyden kokemusta. Esiin tuli myös kokemuksia edelleen jatkuvasta yksinäisyyden tunteesta ja tilanteista, joissa se vaikuttaa. Alueellista yhteistyötä lisäämällä sekä hankkeessa toteutettavan ”luomuverkostotyön” kehittämisellä voidaan nyt tarttua paremmin edelleen jatkuvaan yksinäisyyteen.
Tietoperusta kertoo koko ammattialalle tärkeitä huomioita yksinäisyydestä, ulkopuolisuudesta ja syrjäytymisestä, joita tutkimuksen tulokset vahvistavat. Yksinäisyys ja yksin oleminen haasteiden äärellä ovat monen kohdalla taustalla syrjäytymisessä. Nuorten kertomaa on se, että kiireelliset ja väkinäiset tukitoimet syrjäytyneen integroimiseen takaisin hyvinvointi yhteiskuntaan eivät ole helposti nuorten vastaanotettavissa eikä näin ollen kestäviä toimenpiteitä.
Näkökulma yksinäisyyden vaikutuksista syrjäytymiseen ja osattomuuteen pysyy tutkimuksen keskiössä ja johtopäätökset vastaavat tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksesta saatu tieto on ollut työn tilaajalle arvokasta ja edesauttanut uusien lähestymistapojen ja käytäntöjen luomisessa nykyhetkeen sekä lähitulevaisuuteen. Tietoperustan, työkokemuksen sekä analysoidun aineiston reflektointi vuoropuheluna on selkiyttänyt hankkeessa tehtävää työtä yksinäisyyden lieventämisessä
nuoret, syrjäytyminen, yksinäisyys, nuoret aikuiset, hyvinvointi, vertaistuki, kokemukset Humak University of Applied Sciences Community Educator Author: Janne Dachinger Title: Reduction of experienced loneliness in the Points of References Project Number of Pages: 52 and 6 attachment pages Supervisor(s): Susanna Pitkänen, Joni Liikala Commissioned by: YMCA Helsinki
My thesis was commissioned by the YMCA Helsinki - Points of References from Peerity Project in which I am employed as a project designer. The project aims to reduce social exclusion and loneliness of young adults with multidimensional challenges. Peer support and simply being with people have been noted to have a significant impact on the wellbeing of these young people. In developing the project, it was desired to obtain additional information and feedback in what manner the clients have experienced loneliness with regard to their participation in the Points of References Project.
The aim of my thesis was for me to determine the de facto nature of the clients´ experiences with regard to how their loneliness has been modified with an eye to further developing the project. By bringing forth gains made to date, it was endeavoured to discover areas of the project which deserve to be noted or developed further.
The information was gathered via both an anonymous questionnaire and individual interviews. A considerable amount of new knowledge was gained from the above-mentioned client feedback. What has been revealed as a result of peer support, observed in my work, is presented in this thesis. What our clients truly value in the Points of Reference Project is also revealed.
Participation in the Points of Reference Project has reduced loneliness in participants overall. Yet there was an indication that this feeling of loneliness was ascertained in a low sampling of participants. When considering the results of this thesis many parts of the project that warrant development from new points of view were discovered. These development procedures consist of for example regional co-operation and working with our clients´allready existing social networks.
The results indicate significant observations regarding preventive and corrective approaches in the professional field involved with social exclusion and loneliness. The feedback from our young adult clients is such that rapid and compulsory support procedures for integrating socially excluded persons back into society are not well received thus are not sustainably dependable.
Throughout the thesis the focus stays on the impact of loneliness to social exclusion and impartiality. Knowledge now gained has been valuable to the commissioner and has led forth to new approaches and practices in the moment as well as for the near future. Reflecting the theory base, work experience and client feedback has clarified work being done within the project in reducing loneliness.
Keywords: loneliness, social exclusion, peerity, communal, resilience, interaction, social pedagogy
Tutkimukseni tavoite on saada selville minkälainen toiminta Kiintopisteitä vertaisuudesta – hankkeessa koetaan vähentävän yksinäisyyttä sekä miten hanketta tulisi kehittää nuorten itsensä mielestä. Tuomalla esiin tähän asti saatuja tuloksia pyrin löytämään kehitettäviä ja vahvistettavia osa-alueita.
Tietoa kerättiin nuorilta anonyymillä kyselyllä sekä yksilöhaastatteluilla, joilla saatiin uutta tietoa nuorten yksinäisyyden kokemuksista. Uusi tieto lisää ymmärrystä miksi vertaistuki on auttanut nuoria voimaan paremmin. Tietoa saatiin myös siitä mitä nuoret arvostavat hankkeen toiminnassa.
Nuorilta kerätyn aineiston perusteella hankkeen toiminnalla vähennetään yksinäisyyden kokemusta. Esiin tuli myös kokemuksia edelleen jatkuvasta yksinäisyyden tunteesta ja tilanteista, joissa se vaikuttaa. Alueellista yhteistyötä lisäämällä sekä hankkeessa toteutettavan ”luomuverkostotyön” kehittämisellä voidaan nyt tarttua paremmin edelleen jatkuvaan yksinäisyyteen.
Tietoperusta kertoo koko ammattialalle tärkeitä huomioita yksinäisyydestä, ulkopuolisuudesta ja syrjäytymisestä, joita tutkimuksen tulokset vahvistavat. Yksinäisyys ja yksin oleminen haasteiden äärellä ovat monen kohdalla taustalla syrjäytymisessä. Nuorten kertomaa on se, että kiireelliset ja väkinäiset tukitoimet syrjäytyneen integroimiseen takaisin hyvinvointi yhteiskuntaan eivät ole helposti nuorten vastaanotettavissa eikä näin ollen kestäviä toimenpiteitä.
Näkökulma yksinäisyyden vaikutuksista syrjäytymiseen ja osattomuuteen pysyy tutkimuksen keskiössä ja johtopäätökset vastaavat tutkimuskysymyksiin. Tutkimuksesta saatu tieto on ollut työn tilaajalle arvokasta ja edesauttanut uusien lähestymistapojen ja käytäntöjen luomisessa nykyhetkeen sekä lähitulevaisuuteen. Tietoperustan, työkokemuksen sekä analysoidun aineiston reflektointi vuoropuheluna on selkiyttänyt hankkeessa tehtävää työtä yksinäisyyden lieventämisessä
nuoret, syrjäytyminen, yksinäisyys, nuoret aikuiset, hyvinvointi, vertaistuki, kokemukset
My thesis was commissioned by the YMCA Helsinki - Points of References from Peerity Project in which I am employed as a project designer. The project aims to reduce social exclusion and loneliness of young adults with multidimensional challenges. Peer support and simply being with people have been noted to have a significant impact on the wellbeing of these young people. In developing the project, it was desired to obtain additional information and feedback in what manner the clients have experienced loneliness with regard to their participation in the Points of References Project.
The aim of my thesis was for me to determine the de facto nature of the clients´ experiences with regard to how their loneliness has been modified with an eye to further developing the project. By bringing forth gains made to date, it was endeavoured to discover areas of the project which deserve to be noted or developed further.
The information was gathered via both an anonymous questionnaire and individual interviews. A considerable amount of new knowledge was gained from the above-mentioned client feedback. What has been revealed as a result of peer support, observed in my work, is presented in this thesis. What our clients truly value in the Points of Reference Project is also revealed.
Participation in the Points of Reference Project has reduced loneliness in participants overall. Yet there was an indication that this feeling of loneliness was ascertained in a low sampling of participants. When considering the results of this thesis many parts of the project that warrant development from new points of view were discovered. These development procedures consist of for example regional co-operation and working with our clients´allready existing social networks.
The results indicate significant observations regarding preventive and corrective approaches in the professional field involved with social exclusion and loneliness. The feedback from our young adult clients is such that rapid and compulsory support procedures for integrating socially excluded persons back into society are not well received thus are not sustainably dependable.
Throughout the thesis the focus stays on the impact of loneliness to social exclusion and impartiality. Knowledge now gained has been valuable to the commissioner and has led forth to new approaches and practices in the moment as well as for the near future. Reflecting the theory base, work experience and client feedback has clarified work being done within the project in reducing loneliness.
Keywords: loneliness, social exclusion, peerity, communal, resilience, interaction, social pedagogy