Virtuaalioppitunnit Lounais-Suomen poliisilaitoksella : virtuaalioppitunnin konseptointi
Naaranoja, Erkka (2023)
Naaranoja, Erkka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711459
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Lounais-Suomen poliisilaitoksen pitämien virtuaalioppituntien käytänteitä. Tutkimuksessa selvitetään, kuinka virtuaalioppitunti toteutetaan Lounais-Suomen poliisilaitoksella, minkälaisia tavoitteita niille on asetettu ja miten tavoitteet mahdollisesti eroavat perinteisille kouluvierailuille asetetuista tavoitteista ja onko tavoitteisiin päästy. Lisäksi selvitetään, minkälaisia kehitystarpeita virtuaalioppitunneissa on ilmennyt sekä millaista ennalta estävän yksikön ja viestinnän henkilöstön välinen yhteistyö toteuttamisprosessissa on.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään poliisin ennalta estävää työtä, nuorisorikollisuutta ja sen syitä sekä teknologian vaikutuksista poliisin imagoon. Lisäksi teoriaosuudessa on sivuttu hybridiopetusta. Teoriapohjan luomiseen on käytetty poliisin ennalta estävää strategiaa, pro gradu -tutkielmia sekä opinnäytetöitä ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksessa haastatellaan Lounais-Suomen poliisilaitoksen kolmea ennalta estävän toiminnon yksikössä, ankkuritoiminnon eri asemassa työskentelevää poliisia sekä kahta henkilöä viestinnästä. Haastatteluilla saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia sekä tapahtumankuvausta hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella virtuaalioppitunnin tavoitteena on ennalta estää rikoksia ja kasvattaa luottamusta poliisin sekä lasten ja nuorten välillä. Virtuaalioppitunnin toteuttaminen koostuu kahdesta vaiheesta: suunnittelu- ja toteutusvaiheesta. Prosessin työvaiheet vaativat sovellettua yhteistyötä EET-yksikön ja viestinnän välillä. Virtuaalioppitunneille asetetut tavoitteet tulevat pääosin ennalta estävästä strategiasta. Vertailtaessa virtuaalioppitunnin ja perinteisen kouluvierailun tavoitteita, keskeisin ero on siinä, että virtuaalioppitunnilla pyritään vaikuttamaan laajempiin ilmiöihin. Kehitystarpeita ilmeni virtuaalioppitunnin vuorovaikutuksen lisäämisessä.
Virtuaalioppituntien järjestäminen tukee poliisin ennalta estävän toiminnan tavoitteita ja osoittaa poliisiorganisaation kykyä vastata muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään poliisin ennalta estävää työtä, nuorisorikollisuutta ja sen syitä sekä teknologian vaikutuksista poliisin imagoon. Lisäksi teoriaosuudessa on sivuttu hybridiopetusta. Teoriapohjan luomiseen on käytetty poliisin ennalta estävää strategiaa, pro gradu -tutkielmia sekä opinnäytetöitä ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyö on tutkimusotteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksessa haastatellaan Lounais-Suomen poliisilaitoksen kolmea ennalta estävän toiminnon yksikössä, ankkuritoiminnon eri asemassa työskentelevää poliisia sekä kahta henkilöä viestinnästä. Haastatteluilla saatu aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysia sekä tapahtumankuvausta hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella virtuaalioppitunnin tavoitteena on ennalta estää rikoksia ja kasvattaa luottamusta poliisin sekä lasten ja nuorten välillä. Virtuaalioppitunnin toteuttaminen koostuu kahdesta vaiheesta: suunnittelu- ja toteutusvaiheesta. Prosessin työvaiheet vaativat sovellettua yhteistyötä EET-yksikön ja viestinnän välillä. Virtuaalioppitunneille asetetut tavoitteet tulevat pääosin ennalta estävästä strategiasta. Vertailtaessa virtuaalioppitunnin ja perinteisen kouluvierailun tavoitteita, keskeisin ero on siinä, että virtuaalioppitunnilla pyritään vaikuttamaan laajempiin ilmiöihin. Kehitystarpeita ilmeni virtuaalioppitunnin vuorovaikutuksen lisäämisessä.
Virtuaalioppituntien järjestäminen tukee poliisin ennalta estävän toiminnan tavoitteita ja osoittaa poliisiorganisaation kykyä vastata muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin.