Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnettuuden vahvistaminen Tampereen kaupungin Puistokonserttien tuotannossa

Rask, Pauliina (2023)

 
Avaa tiedosto
Rask_Pauliina.pdf (579.4Kt)
Lataukset: 


Rask, Pauliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015945
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen kaupungin Puistokonsertit-sarjan tuotantoprosessia ja miettiä keinoja konserttisarjan tunnettuuden lisäämiseksi. Puistokonsertit ovat yleisölle maksuttomia tapahtumia, ja ne soivat ympäri Tamperetta kesäkuusta elokuuhun noin kahdessakymmenessä eri tapahtumapaikassa. Sarjaan voivat hakea esiintyjiksi harrastajamuusikot ja -tanssijat, ja Tampereen kaupunki maksaa esiintymisistä pienen kulukorvauksen. Opinnäytetyön tilaaja on Tampereen kaupungin kaupunkikulttuuriyksikkö, joka tuottaa sarjan. Työ tilattiin tuotannon prosessin tehostamisen ja brändin vahvistuksen tarpeeseen.

Työn tietoperustassa tarkasteltiin tapahtumien tuotantoa prosessina sekä käsiteltiin tunnettuuteen liittyviä käsitteitä ja määritelmiä. Lisäksi tutustuttiin Tampereen kaupungin kulttuuristrategiaan sekä pohdittiin saavutettavuuden ja osallisuuden merkitystä. Tutkimusmenetelminä aineistonkeruussa käytettiin teemahaastettelua ja dokumenttianalyysia. Tekijä perehtyi konserttisarjaan olemalla itse mukana vuoden 2022 Puistokonserttien tuotannossa harjoittelijana. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kolmea tuottajaa ja kerättiin vuoden 2022 Puistokonserttien esiintyjien palautelomakkeista huomiot koskien tuotannon toimivuutta ja markkinointia. Lisäksi tutustuttiin kaupunkikulttuuriyksikön sisäisiin tiedostoihin. Tapaustutkimuksen avulla hahmotettiin tuotannon kokonaiskuvaa, ja kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Opinnäytetyön johtopäätökset osoittavat, että Puistokonsertit koetaan tällä hetkellä saavutettavaksi ja osallistavaksi tapahtumasarjaksi. Konsertit ovat saavuttaneet oman paikkansa Tampereella, mutta Puistokonserttien tunnettuus jää vähäiseksi puutteellisen markkinoinnin vuoksi.

Työn lopputuotoksena syntyi kehitysideoita tunnettuuden lisäämiseksi koskien erityisesti markkinointia. Osa kehitysideoista olisi toteutettavissa tämän hetkisillä resursseilla, osaan budjettia tulisi lisätä. Omien saavutettavien markkinointikanavien luonti vaatisi lisäpanostusta budjettiin, jotta brändi saataisiin näkyviin kaikille kaupunkilaisille. Päivitetty tuottajan opas, yleisön palautekysely sekä saavutettavuuden lisääminen otettiin käytäntöön jo vuoden 2023 Puistokonserttien tuotannossa.
 
The aim of this thesis was to develop the production process of the City of Tampere’s Summer Park Concert Series. In addition, new ways to spread awareness of the concert series to the public are explored. Summer Park Concert Series takes place from June to August in twenty different venues across the city. The series is open for applications from amateur musicians and dancers. A small reward is paid to the artists of their performances. This thesis was commissioned by the Tampere Public Cultural Services which is the producer of the concert series. The goal of the thesis was to optimize the production process and to strengthen the brand image and conspicuousness.

The theoretical part of the thesis examines event production as a process and explores the concepts and definitions of marketing. The cultural strategy of the City of Tampere is studied, as well as the meaning of accessibility and involvement in public events. The research methods used were themed interviews and document analysis. The author of this thesis has gotten to know the production process in depth by working as a production assistant in the Summer Park Concert Series in 2022. For this thesis three producers were interviewed and feedback from the artists analysed. The emphasis of the feedback was on the convenience of the production process and the effectiveness of marketing actions. Furthermore, the internal documents of the Tampere Public Cultural Services were studied. A case study was used to form a general view of the production and content analysis was used to process the information gathered.

In conclusion, Summer Park Concert Series is an accessible and involving set of public events that has established its place in Tampere. However, the visibility of the event series is minimal due to insufficient marketing resources.

This thesis creates suggestions to improve event series’ visibility especially in the field of marketing. Some of the actions could be implemented with currently available resources, but with some an additional marketing budget is needed. In order to make Summer Park Concert Series brand more widely known the creation of its own marketing channels would be necessary. This would require an increase in the marketing budget. An updated producer’s guide as well as a feedback form for the audience was already implemented in the concert series of 2023.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste