Koulu-uhkaukset poliisin työssä
Lehtikangas, Antti; Lindroos, Joel (2023)
Lehtikangas, Antti
Lindroos, Joel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016182
Tiivistelmä
Koulu-uhkaus on käsitteenä aika uusi suomen kielessä ja se on vakiinnuttanut paikkansa vasta 2007 ja 2008 tapahtuneiden kouluampumisten jälkeen.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan koulu-uhkausten vaikutuksia poliisin työhön. Varsinkin nykyään jatkuvasti saa lukea uutisista, kun jossakin päin Suomea on tapahtunut koulu-uhkaus. Ilmiö on siis valtakunnallinen ja sitä tapahtuu vuosittain. Koulu-uhkaukset herättävät paljon keskustelua sosiaali- sessa mediassa. Poliisin tietoon näitä tapauksia tulee noin 60–100 vuodessa. Haluamme tässä opin- näytetyössä selvittää, miten koulu-uhkauksia voisi ennaltaehkäistä. Sivuamme myös koulu-uhkausten tekijöiden syitä ja motiiveja näille teoille.
Työmme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Toteutumistapana tässä työssä on käytetty puo- listrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Haastattelimme neljää Oulun poliisilaitoksella työskente- levää kokenutta poliisimiestä. Opinnäytetyössämme asiat käydään kattavasti läpi haastatteluiden ja aikaisempien tutkimusten perusteella. Kaikki haastatellut henkilöt työskentelevät eri tehtävissä, joten erilaisia näkökulmia on saatu tämän avulla.
Teemahaastatteluissa käydään läpi sitä, miten poliisi reagoi koulu-uhkauksiin, mitä kautta koulu-uhkaukset tehdään, kuinka paljon koulu-uhkaukset kuluttavat poliisin resursseja ja voisiko koulu-uhkauksia ennalta estää.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan koulu-uhkausten vaikutuksia poliisin työhön. Varsinkin nykyään jatkuvasti saa lukea uutisista, kun jossakin päin Suomea on tapahtunut koulu-uhkaus. Ilmiö on siis valtakunnallinen ja sitä tapahtuu vuosittain. Koulu-uhkaukset herättävät paljon keskustelua sosiaali- sessa mediassa. Poliisin tietoon näitä tapauksia tulee noin 60–100 vuodessa. Haluamme tässä opin- näytetyössä selvittää, miten koulu-uhkauksia voisi ennaltaehkäistä. Sivuamme myös koulu-uhkausten tekijöiden syitä ja motiiveja näille teoille.
Työmme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Toteutumistapana tässä työssä on käytetty puo- listrukturoitua teemahaastattelumenetelmää. Haastattelimme neljää Oulun poliisilaitoksella työskente- levää kokenutta poliisimiestä. Opinnäytetyössämme asiat käydään kattavasti läpi haastatteluiden ja aikaisempien tutkimusten perusteella. Kaikki haastatellut henkilöt työskentelevät eri tehtävissä, joten erilaisia näkökulmia on saatu tämän avulla.
Teemahaastatteluissa käydään läpi sitä, miten poliisi reagoi koulu-uhkauksiin, mitä kautta koulu-uhkaukset tehdään, kuinka paljon koulu-uhkaukset kuluttavat poliisin resursseja ja voisiko koulu-uhkauksia ennalta estää.