Sisäisen maailman salapoliisit: rauhoittumistaitojen vahvistaminen 4H-kerhotoiminnassa
Mäkilä, Miia (2023)
Mäkilä, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060220754
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia rauhoittumistaitoja ja niiden merkitystä 4H-kerhotoiminnassa. Asiaa tarkasteltiin sekä kerhonohjaajien että kerholaisten näkökulmasta, keskittyen siihen, millaista tukea kerhonohjaajat tarvitsevat rauhoittumistaitojen kanssa. Kehittämistyössä selvitettiin, miksi rauhoittumistaitoja tarvitaan ja miten kerhonohjaajia voidaan tukea rauhoittumistaitojen kanssa.
Tämän kehittämistyön tilaajana toimii Turun 4H-yhdistys. 4H on valtakunnallinen nuoriso-järjestö, jonka tavoitteena on tarjota turvallinen ja välittävä harrastusympäristö, jossa aikuiset tukevat lasten ja nuorten kasvua sekä vahvistavat toimijuuden kokemusta. Tämä kehittämis-työ keskittyy 4H-kerhotoimintaan ja levottomuuteen 4H-kerhoissa. Rauhoittumistaidot ovat osa turvallisuuden tunteen toteutumista kerhoissa.
Tämän kehittämistyön aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Havainnointi toteutettiin neljässä kerhossa, jotka olivat Harrastamisen Suomen mallin iltapäiväkerhoja ja yksilöhaastattelut teemahaastattelun muodossa viidelle kerhonohjaajalle. Tämän kehittämistyön keskeisissä tuloksissa korostuivat kerhonohjaajan rooli ja kerhonohjaajan sisäisen puheen merkitys sekä ympäristön ja kerhokerran rakenteen vaikutus kerholaisten levottomuuteen. Tulosten mukaan rauhoittumistaidot ovat merkityksellinen osa 4H-kerhotoimintaa, koska kerhonohjaajan rauhoittumistaidot vaikuttavat sekä kerholaisten että kerhonohjaajien omaan hyvinvointiin.
Tämän kehittämistyön tuotos on rauhoittumistaitojen vahvistamisen tukimateriaali kerhonohjaajille, jonka avulla halutaan lisätä kerhonohjaajien ymmärrystä alakouluikäisten kehitysvaihetta ja syventää myötätuntoa levottomuutta kohtaan, ja tukea löytämään konkreettisia keinoja sekä omien rauhoittumistaitojen vahvistamiseksi että lasten rauhoittumisen tukemiseksi.
Tämä kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää 4H-kerhotoiminnan lisäksi yleisesti ohjaajan työssä ja ohjaus- ja kasvatusalan koulutuksissa sekä laajemmin nuoristyön kentällä.
Tämä on vasta pintaraapaisu sille, miten rauhoittumistaitojen vahvistaminen ja vireystilojen huomioiminen tulisi huomioida alakouluikäisten kanssa työskennellessä. Jatkossa voisi tutkia laajemmin vireystilojen ja elämänhallinnan vaikutusta ohjaajan työhön ja jaksamiseen.
Tämän kehittämistyön tilaajana toimii Turun 4H-yhdistys. 4H on valtakunnallinen nuoriso-järjestö, jonka tavoitteena on tarjota turvallinen ja välittävä harrastusympäristö, jossa aikuiset tukevat lasten ja nuorten kasvua sekä vahvistavat toimijuuden kokemusta. Tämä kehittämis-työ keskittyy 4H-kerhotoimintaan ja levottomuuteen 4H-kerhoissa. Rauhoittumistaidot ovat osa turvallisuuden tunteen toteutumista kerhoissa.
Tämän kehittämistyön aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla. Havainnointi toteutettiin neljässä kerhossa, jotka olivat Harrastamisen Suomen mallin iltapäiväkerhoja ja yksilöhaastattelut teemahaastattelun muodossa viidelle kerhonohjaajalle. Tämän kehittämistyön keskeisissä tuloksissa korostuivat kerhonohjaajan rooli ja kerhonohjaajan sisäisen puheen merkitys sekä ympäristön ja kerhokerran rakenteen vaikutus kerholaisten levottomuuteen. Tulosten mukaan rauhoittumistaidot ovat merkityksellinen osa 4H-kerhotoimintaa, koska kerhonohjaajan rauhoittumistaidot vaikuttavat sekä kerholaisten että kerhonohjaajien omaan hyvinvointiin.
Tämän kehittämistyön tuotos on rauhoittumistaitojen vahvistamisen tukimateriaali kerhonohjaajille, jonka avulla halutaan lisätä kerhonohjaajien ymmärrystä alakouluikäisten kehitysvaihetta ja syventää myötätuntoa levottomuutta kohtaan, ja tukea löytämään konkreettisia keinoja sekä omien rauhoittumistaitojen vahvistamiseksi että lasten rauhoittumisen tukemiseksi.
Tämä kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää 4H-kerhotoiminnan lisäksi yleisesti ohjaajan työssä ja ohjaus- ja kasvatusalan koulutuksissa sekä laajemmin nuoristyön kentällä.
Tämä on vasta pintaraapaisu sille, miten rauhoittumistaitojen vahvistaminen ja vireystilojen huomioiminen tulisi huomioida alakouluikäisten kanssa työskennellessä. Jatkossa voisi tutkia laajemmin vireystilojen ja elämänhallinnan vaikutusta ohjaajan työhön ja jaksamiseen.