Förbered dig till urvalsprov : en sammanfattning av begrepp kopplade till Polisyrkeshögskolans urvalsprovs lämplighetsbedömning och en noggrannare definiering av dessa
Östergård, Mathias (2023)
Östergård, Mathias
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023060622159
Tiivistelmä
Polisyrkeshögskolan har under de senaste åren haft utmaningar med att rekrytera och fylla studieplatser till Polisyrkeshögskolans svenskspråkiga utbildning. I det här lärdomsprovet förklaras innebörden av begrepp kopplade till urvalsprovets psykologiska testers lämplighetsbedömning
noggrannare för att eventuellt kunna hjälpa kommande sökande att bättre förstå vad som eftersökes och testas.
Undersökningen har gjorts med hjälp av en öppen intervju med en sakkunnig inom ämnet psykologi. Det insamlade materialet tolkades med hjälp av hermeneutik och jämfördes med teoretiskt material från böcker, artiklar och nätbaserade källor.
Resultatet tyder på att det som testas i urvalsprovets psykologiska tester är egenskaper och färdigheter som är ett resultat av kombinationer av många olika faktorer, bland annat medfödda och ärftliga faktorer, miljön samt individens erfarenheter har format egenskaperna och färdigheterna som sökande besitter. Vissa egenskaper och färdigheter kan sökande själva påverka och utveckla i högre grad än andra egenskaper och färdigheter. I lärdomsprovets resultatdel tas upp vilka utvecklingsmöjligheter sökande har.
noggrannare för att eventuellt kunna hjälpa kommande sökande att bättre förstå vad som eftersökes och testas.
Undersökningen har gjorts med hjälp av en öppen intervju med en sakkunnig inom ämnet psykologi. Det insamlade materialet tolkades med hjälp av hermeneutik och jämfördes med teoretiskt material från böcker, artiklar och nätbaserade källor.
Resultatet tyder på att det som testas i urvalsprovets psykologiska tester är egenskaper och färdigheter som är ett resultat av kombinationer av många olika faktorer, bland annat medfödda och ärftliga faktorer, miljön samt individens erfarenheter har format egenskaperna och färdigheterna som sökande besitter. Vissa egenskaper och färdigheter kan sökande själva påverka och utveckla i högre grad än andra egenskaper och färdigheter. I lärdomsprovets resultatdel tas upp vilka utvecklingsmöjligheter sökande har.