Pitääkö oppia tehdäkseen vai tehdä oppiakseen : Alanvaihtajan kokemuksia tekemällä oppimisesta
Karila, Mari (2014)
Karila, Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091914086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014091914086
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustutaan alanvaihtajan haasteisiin ja mahdollisuuksiin siirryttäessä luovalle alalle kulttuurintuottajaksi. Yksi opinnäytetyön motiiveista on ollut rohkaista uusia haasteita haluavia aikuisia alanvaihtoon opiskelun myötä. Selvityksen näkökulma on aikuisopiske-lussa, koska alanvaihtajat ovat pääosin jo työelämässä olevia aikuisia.
Oppimisprosessi käsitellään ensin kokonaisuutena ja tämän jälkeen tarkastellaan yksityiskohtaisemmin oppimisen eri osa-alueita; tiedon vastaanottamista, omaksumista ja käsittelemistä. Lähempään tarkasteluun nousee kokemuksellinen oppiminen, koska opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää aikuisopiskelijan opintojen eteneminen tekemällä oppimisen näkökulmasta.
Käytännön toteutuksesta kertovassa osiossa työvälineenäni olivat tekemällä oppimisen tekniikka, oma tapa oppia, sekä opintoihin liittyvä teoriatietous. Kokonaisuutta käsittelin omakohtaisen kolmivaiheisen kokemuksen ja etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Aluksi tutustuin työharjoittelun kautta kulttuurialan ilmapiiriin ja tapaan tehdä töitä. Tämän jälkeen pohdin toteuttamani projektin tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Lopuksi arvioin valmiuksia ottaa kulttuurintuottajan tehtäväkenttää haltuun koulutuksen ja kokemuksen tuomilla taidoilla.
Yhteenvetona pohdin mitä lisäarvoa käyttämäni etenemisjärjestys toi tullessaan oppimisen ja kulttuurintuottajan työn kannalta. Selvitin myös, saivatko kulttuurintuottajan opinnot kokemuksellisen oppimisen kautta konkreettisemmat raamit ja tuntuvamman sisällön.
Oppimisprosessi käsitellään ensin kokonaisuutena ja tämän jälkeen tarkastellaan yksityiskohtaisemmin oppimisen eri osa-alueita; tiedon vastaanottamista, omaksumista ja käsittelemistä. Lähempään tarkasteluun nousee kokemuksellinen oppiminen, koska opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää aikuisopiskelijan opintojen eteneminen tekemällä oppimisen näkökulmasta.
Käytännön toteutuksesta kertovassa osiossa työvälineenäni olivat tekemällä oppimisen tekniikka, oma tapa oppia, sekä opintoihin liittyvä teoriatietous. Kokonaisuutta käsittelin omakohtaisen kolmivaiheisen kokemuksen ja etenemisjärjestyksen mukaisesti.
Aluksi tutustuin työharjoittelun kautta kulttuurialan ilmapiiriin ja tapaan tehdä töitä. Tämän jälkeen pohdin toteuttamani projektin tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Lopuksi arvioin valmiuksia ottaa kulttuurintuottajan tehtäväkenttää haltuun koulutuksen ja kokemuksen tuomilla taidoilla.
Yhteenvetona pohdin mitä lisäarvoa käyttämäni etenemisjärjestys toi tullessaan oppimisen ja kulttuurintuottajan työn kannalta. Selvitin myös, saivatko kulttuurintuottajan opinnot kokemuksellisen oppimisen kautta konkreettisemmat raamit ja tuntuvamman sisällön.