TUVA-koulutus opiskelukyvyn tukijana
Kalliola, Tiina (2023)
Kalliola, Tiina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023082224888
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kuvaa oppivelvollisuuden laajentamisen tuomia velvoitteita koulutuksen järjestäjille sekä nivelvaiheen koulutusten kehittymistä ajan hengen mukaisiksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia opiskelukykyyn liittyviä tuen tarpeita tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen (TUVA) oppivelvollisilla opiskelijoilla tunnistetaan ja kehittää monialaisen yhteistyön muotoja tukemaan opiskelukykyä. Tavoitteena oli myös selvittää millainen rooli nivelvaiheen koulutuksilla on nuoren syrjäytymisen ehkäisijänä. Tieto opiskelijoiden tuen tarpeista on tärkeää, sillä sen avulla voidaan suunnitella resurssien kohdentamista tai henkilöstön osaamisen lisäämistä. Myös toiminnan kehittäminen vaatii tarkempaa tietoa kohderyhmästä ja sen tarpeista. TUVA-koulutus on uusi koulutuksen muoto eikä siitä ole vielä tilastotietoa saatavilla.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Stadin ammatti- ja aikuisopiston TUVA-toimijoiden kanssa. Tämä tapahtui kahdeksassa eri yhteiskehittämisen työpajassa. Tarvelähtöisen kartoituksen tavoitteena oli tunnistaa opiskelijoiden tuen tarpeita, jotta voidaan suunnitella resurssien kohdentamista, kehittää kohdennettua ryhmämuotoista toimintaa sekä opiskeluhuollon kanssa tehtävän monialaisen yhteistyön tavoitteita ja muotoja. Pohjana käytettiin opiskelukykymallia, johon kuvattiin eri värikoodeilla opiskelijaryhmien vahvuuksia, tarkkailtavia osa-alueita sekä tuen tarpeita. Tuloksena syntyi viisi erilaista ryhmää.
Monialaisen yhteistyön muodoiksi valikoituivat moninaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ja lisääminen sekä kolmannen sektorin toimijoiden kartoittaminen ja yhteistyöstä sopiminen. Tuettu TUVA-malli hyödyttää putoamisvaarassa olevia opiskelijoita. Nuorten työpajojen kanssa sovittiin yhteistyöstä, sillä heillä on hyvät edellytykset toimia vaihtoehtoisena oppimisympäristönä ja tarjota kasvatuksellista ja valmennuksellista tukea. TUVA-koulutuksessa on mahdollista opinnollistaa opiskelijan saama oppilaitoksen ulkopuolinen tuki. Lisäksi pilotoidaan opiskeluhuollon ja opetushenkilöstön työparityöskentelyä.
Monialaisen yhteistyön muotojen esitteleminen muille koulutuksen järjestäjille on yksi opinnäytetyön keskeisin tulosten levittämisen keino. Valtakunnallisen ohjauksen taholta toivotaan pitkäjänteisyyttä TUVA-koulutuksen osalta, jotta sitä ehditään kehittää ja sen vaikutuksia seuraamaan. This thesis describes the obligations imposed on Finnish education providers as a result of the extension of compulsory education, as well as the development of transition-phase education based on current aims and needs. The goals of the thesis were to examine the support needs associated with the ability to study among students of compulsory-education age pursuing preparatory education for a general upper secondary qualification (TUVA education) and to develop forms of multiprofessional collaboration to support the ability to study. An additional objective was to explore the role of transition-phase education in preventing the marginalisation of young people. Information on student support needs is important, as it can assist in planning the allocation of resources and the enhancement of staff skills. Similarly, the development of operations requires detailed information on the relevant target group and its needs. As TUVA education is a new form of education, no statistical data about it are yet available.
The thesis was carried out collaboratively with persons involved in TUVA education at Stadin AO Helsinki Vocational College and Adult Institute, at eight co-development workshops. A needs-based survey was conducted to identify student support needs, thus enabling the planning of resource allocation, and the development of targeted group activities and the forms and objectives of multiprofessional collaboration undertaken together with student welfare staff. A model depicting the ability to study was used as a basis, with different colour codes for the strengths, monitoring areas and support needs of the student groups. Five different groups emerged as a result of this work.
The forms of multiprofessional collaboration selected included developing and increasing diverse learning environments, surveying third-sector parties, and agreeing on collaboration. The supported TUVA model will be of benefit to at-risk students. Collaboration was arranged with workshops for young people, which may as alternative learning environments and offer educational and coaching-based support. TUVA education provides opportunities for the ’studification’ of the support provided to students outside their educational institutions. The partnered work of student welfare staff and teaching staff will be piloted.
One of the key ways to disseminate the thesis results will involve the presentation of forms of multiprofessional collaboration to other education providers. It is hoped that the nationwide steering and guidance of TUVA education be based on a long-term approach so as to enable the education to be further developed and its effects to be monitored.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Stadin ammatti- ja aikuisopiston TUVA-toimijoiden kanssa. Tämä tapahtui kahdeksassa eri yhteiskehittämisen työpajassa. Tarvelähtöisen kartoituksen tavoitteena oli tunnistaa opiskelijoiden tuen tarpeita, jotta voidaan suunnitella resurssien kohdentamista, kehittää kohdennettua ryhmämuotoista toimintaa sekä opiskeluhuollon kanssa tehtävän monialaisen yhteistyön tavoitteita ja muotoja. Pohjana käytettiin opiskelukykymallia, johon kuvattiin eri värikoodeilla opiskelijaryhmien vahvuuksia, tarkkailtavia osa-alueita sekä tuen tarpeita. Tuloksena syntyi viisi erilaista ryhmää.
Monialaisen yhteistyön muodoiksi valikoituivat moninaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ja lisääminen sekä kolmannen sektorin toimijoiden kartoittaminen ja yhteistyöstä sopiminen. Tuettu TUVA-malli hyödyttää putoamisvaarassa olevia opiskelijoita. Nuorten työpajojen kanssa sovittiin yhteistyöstä, sillä heillä on hyvät edellytykset toimia vaihtoehtoisena oppimisympäristönä ja tarjota kasvatuksellista ja valmennuksellista tukea. TUVA-koulutuksessa on mahdollista opinnollistaa opiskelijan saama oppilaitoksen ulkopuolinen tuki. Lisäksi pilotoidaan opiskeluhuollon ja opetushenkilöstön työparityöskentelyä.
Monialaisen yhteistyön muotojen esitteleminen muille koulutuksen järjestäjille on yksi opinnäytetyön keskeisin tulosten levittämisen keino. Valtakunnallisen ohjauksen taholta toivotaan pitkäjänteisyyttä TUVA-koulutuksen osalta, jotta sitä ehditään kehittää ja sen vaikutuksia seuraamaan.
The thesis was carried out collaboratively with persons involved in TUVA education at Stadin AO Helsinki Vocational College and Adult Institute, at eight co-development workshops. A needs-based survey was conducted to identify student support needs, thus enabling the planning of resource allocation, and the development of targeted group activities and the forms and objectives of multiprofessional collaboration undertaken together with student welfare staff. A model depicting the ability to study was used as a basis, with different colour codes for the strengths, monitoring areas and support needs of the student groups. Five different groups emerged as a result of this work.
The forms of multiprofessional collaboration selected included developing and increasing diverse learning environments, surveying third-sector parties, and agreeing on collaboration. The supported TUVA model will be of benefit to at-risk students. Collaboration was arranged with workshops for young people, which may as alternative learning environments and offer educational and coaching-based support. TUVA education provides opportunities for the ’studification’ of the support provided to students outside their educational institutions. The partnered work of student welfare staff and teaching staff will be piloted.
One of the key ways to disseminate the thesis results will involve the presentation of forms of multiprofessional collaboration to other education providers. It is hoped that the nationwide steering and guidance of TUVA education be based on a long-term approach so as to enable the education to be further developed and its effects to be monitored.