Esihenkilötyö monikulttuurisessa työyhteisössä –tietoperustasta käytäntöön, Case Hesburger
Karjalainen, Taina (2023)
Karjalainen, Taina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023090825486
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin monikulttuurisuuden tuomia haasteita erityisesti esihenkilöiden näkökulmasta korostaen samalla yhdenvertaisen, inklusiivisen ja psykologisesti turvallisen työyhteisön kehittämisen kontekstia. Tavoitteena oli tuottaa Hesburgerin esihenkilöille opasmateriaali heidän työnsä tueksi kulttuurisesti monimuotoistuvassa työyhteisössä.
Tutkimuskysymykset olivat: mitä tietoa ja valmiuksia tarvitaan monikulttuurisen työyhteisön esihenkilötyössä Hesburgerin pikaruokaravintoloissa? Minkälaista tukea esihenkilöt kaipaavat työssään monikulttuurisessa työyhteisössä? Minkälaisia uudenlaisia ja/päivitettyjä monikulttuurisuutta huomioivia käytäntöjä ja sääntöjä tarvitaan työntekijöiden
a) työtehtävien suhteen b) inklusiivisuuden eli osallisuuden edistämiseksi työyhteisössä?
Kyseessä oli kartoittava tapaustutkimus, jota toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä sekä työpajamenetelmällä. Aineiston perusteella esihenkilöt tarvitsevat kulttuurista kompetenssia, valmiuksia kohdata muista kulttuureista tulevia ihmisiä ja erilaisuutta. Lisäksi he kaipaavat käytännön vinkkejä monikulttuurisuuden johtamiseen ja inkluusion edistämiseen työyhteisöissä. Kielitaitoon liittyvät haasteet korostuivat, sillä yhteisen vahvan kielen puute haittaa niin työtekoa kuin yhteisöllisyyden kehittymistä. Kehittämistarpeita nousi esiin myös perehdytyskäytäntöjen, yhteisten pelisääntöjen, positiivisen erityiskohtelun ja työn mukautuskäytäntöjen osalta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntynyttä esihenkilöille suunnattua opasmateriaalia on mahdollista hyödyntää myös muissa organisaatioissa ja eri toimialoilla. Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa esihenkilötyöstä monikulttuurisessa työyhteisössä yhteisöpedagogien ammattiryhmälle ja kaikille työyhteisöjen kehittämisestä kiinnostuneille. Työ tuotti myös teoreettista kontribuutiota ottamalla kantaa käsitteellisten mallien toimivuuteen käytännön tasolle vietynä. Esihenkilötyö monikulttuurisessa työyhteisössä on tasapainoilua erilaisuuden ja samanlaisuuden välillä. Esihenkilöltä edellytetään jatkuvaa oppimista, minkä tulisi tapahtua organisaation sekä työyhteisön tuella ja osallistumisella yhteiseen oppimisprosessiin. Tietoperustan ja asenteellisten valmiuksien hankkimisen lisäksi monikulttuurisuuden johtaminen edellyttää onnistuakseen myös niiden soveltamista käytäntöön. Inklusiivisuutta edistävien käytäntöjen kehittämisessä tarvitaan sekä organisaation sitoutumista, linjauksia kuin myös työntekijöiden osallistumisen tukemista kehittämistyöhön.
Tutkimuskysymykset olivat: mitä tietoa ja valmiuksia tarvitaan monikulttuurisen työyhteisön esihenkilötyössä Hesburgerin pikaruokaravintoloissa? Minkälaista tukea esihenkilöt kaipaavat työssään monikulttuurisessa työyhteisössä? Minkälaisia uudenlaisia ja/päivitettyjä monikulttuurisuutta huomioivia käytäntöjä ja sääntöjä tarvitaan työntekijöiden
a) työtehtävien suhteen b) inklusiivisuuden eli osallisuuden edistämiseksi työyhteisössä?
Kyseessä oli kartoittava tapaustutkimus, jota toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella. Tutkimusaineistoa kerättiin Webropol-kyselyllä sekä työpajamenetelmällä. Aineiston perusteella esihenkilöt tarvitsevat kulttuurista kompetenssia, valmiuksia kohdata muista kulttuureista tulevia ihmisiä ja erilaisuutta. Lisäksi he kaipaavat käytännön vinkkejä monikulttuurisuuden johtamiseen ja inkluusion edistämiseen työyhteisöissä. Kielitaitoon liittyvät haasteet korostuivat, sillä yhteisen vahvan kielen puute haittaa niin työtekoa kuin yhteisöllisyyden kehittymistä. Kehittämistarpeita nousi esiin myös perehdytyskäytäntöjen, yhteisten pelisääntöjen, positiivisen erityiskohtelun ja työn mukautuskäytäntöjen osalta.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntynyttä esihenkilöille suunnattua opasmateriaalia on mahdollista hyödyntää myös muissa organisaatioissa ja eri toimialoilla. Opinnäytetyö tarjoaa hyödyllistä tietoa esihenkilötyöstä monikulttuurisessa työyhteisössä yhteisöpedagogien ammattiryhmälle ja kaikille työyhteisöjen kehittämisestä kiinnostuneille. Työ tuotti myös teoreettista kontribuutiota ottamalla kantaa käsitteellisten mallien toimivuuteen käytännön tasolle vietynä. Esihenkilötyö monikulttuurisessa työyhteisössä on tasapainoilua erilaisuuden ja samanlaisuuden välillä. Esihenkilöltä edellytetään jatkuvaa oppimista, minkä tulisi tapahtua organisaation sekä työyhteisön tuella ja osallistumisella yhteiseen oppimisprosessiin. Tietoperustan ja asenteellisten valmiuksien hankkimisen lisäksi monikulttuurisuuden johtaminen edellyttää onnistuakseen myös niiden soveltamista käytäntöön. Inklusiivisuutta edistävien käytäntöjen kehittämisessä tarvitaan sekä organisaation sitoutumista, linjauksia kuin myös työntekijöiden osallistumisen tukemista kehittämistyöhön.