Työhyvinvointi organisaation vahvuutena
Sihvonen, Minna (2023)
Sihvonen, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091125568
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on noussut yhdeksi tärkeimmistä teemoista työelämän kehittämisessä. Sen on osoitettu parantavan työntekijöiden terveyttä, työssä jaksamista ja työhön sitoutumista sekä edistävän organisaation tuloksellisuutta ja tuottavuutta. Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin moniulotteista työhyvinvointia ja sen johtamista. Tutkimuskohteena oli vaatealan erikoisliike, jonka toimialana on maahantuonti sekä ekologisten vaatteiden valmistus. Organisaationa toimi M&R Lifestyle Oy.
Teoreettisessa tietopohjassa avattiin työhyvinvoinnin käsitettä ja syvennyttiin sen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen. Fyysinen työhyvinvointi pitää sisällään terveyden, turvallisuuden ja ergonomian. Psyykkinen työhyvinvointi sisältää muun muassa stressinhallinnan, motivaation ja työn imun kokemukset. Sosiaalinen työhyvinvointi taas rakentuu vuorovaikutuksesta, ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä. Opinnäytetyössä pyrittiin tarkastelemaan laajasti keskeisiä työhyvinvoinnin malleja. Yritin myös tuoda esille työn vaatimusten ja voimavarojen malleja sekä sosiaalisen pääoman käsitettä. Kehittämistyön ajatuksena oli löytää keinoja parantaa tilaajan organisaation toimivuutta ja sitä kautta työhyvinvoinnin kehittämistä. Kun tutkitaan mahdollisuuksia parantaa näitä asioita on otettava huomioon miten löytää keinoja johtaa työhyvinvointia strategisena kilpailutekijänä johdon, esihenkilöiden sekä työntekijöiden näkökulmista.
Empiirisessä osassa selvitettiin laadullisella kyselyllä organisaation henkilöstön nykyisiltä työntekijöiltä sekä aiemmin organisaatiossa työskenneiltä työntekijöiltä, näkemyksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnista sekä kehittämisajatuksia siihen liittyen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla eli valmistelu-, analysointi- ja raportointivaiheella. Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena rakennettiin yritykselle räätälöity työhyvinvoinnin perehdytyskansio tukemaan henkilöstön osaamista. Kansio sisältää tietoa työhyvinvoinnin johtamisesta, työkyvyn ylläpitämisestä, sekä käytännön harjoituksia hyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyön tutkimustyön tuotoksena laadittiin organisaatiolle käytännönläheisiä työkaluja työhyvinvoinnin strategiseen johtamiseen, edistämiseen ja kehittymiseen. Lopputuotos hyödyttää suoraan toimeksiantajayritystä, mutta sitä voidaan soveltaa myös laajemmin eri organisaatioiden työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Asiasanat: työhyvinvointi, johtaminen, kehittäminen, työkyky, hyvinvointi Well-being at work has emerged as one of the most important issues in the development of working life. It has been shown to improve workers' health, well-being and commitment to work, and to contribute to organisational performance and productivity. This thesis explored the multidimensional nature of well-being at work and its management. The study focused on a specialist clothing retailer that imports and manufactures ecological clothing. The organisation was M&R Lifestyle Oy.
In the theoretical knowledge base, the concept of well-being at work was opened up and its physical, psychological and social dimensions were studied in depth. Physical well-being at work includes health, safety and ergonomics. Psychological well-being at work includes stress management, motivation and experiences of job satisfaction. Social well-being is based on interaction, atmosphere and community. The thesis attempted to take a broad look at the main models of well-being at work. I also tried to highlight models of job demands and resources and the concept of social capital. The idea behind the development work was to find ways to improve the functioning of the client's organisation and thereby improve well-being at work. In exploring ways to improve these issues, it is important to consider how to find ways to manage well-being at work as a strategic competitive factor from the perspective of management, front-line staff and employees.
In the empirical part, a qualitative survey was conducted to find out the views and experiences of the organisation's current and former employees on well-being at work, as well as their ideas for development in this area. The data was analysed using content analysis, i.e. the preparation, analysis and reporting phase. As a concrete result of the development work, a tailor-made induction folder on well-being at work was created to support staff competence. It contains information on managing well-being at work, maintaining work capacity and practical exercises to promote well-being.
As a result of the dissertation research, practical tools for strategic management, promotion and development of well-being at work have been developed for the organisation. The final product is of direct benefit to the client company, but can also be applied more widely in the development of well-being at work in different organisations.
Keywords: work well-being, management, development, work ability, well-being
Teoreettisessa tietopohjassa avattiin työhyvinvoinnin käsitettä ja syvennyttiin sen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ulottuvuuteen. Fyysinen työhyvinvointi pitää sisällään terveyden, turvallisuuden ja ergonomian. Psyykkinen työhyvinvointi sisältää muun muassa stressinhallinnan, motivaation ja työn imun kokemukset. Sosiaalinen työhyvinvointi taas rakentuu vuorovaikutuksesta, ilmapiiristä ja yhteisöllisyydestä. Opinnäytetyössä pyrittiin tarkastelemaan laajasti keskeisiä työhyvinvoinnin malleja. Yritin myös tuoda esille työn vaatimusten ja voimavarojen malleja sekä sosiaalisen pääoman käsitettä. Kehittämistyön ajatuksena oli löytää keinoja parantaa tilaajan organisaation toimivuutta ja sitä kautta työhyvinvoinnin kehittämistä. Kun tutkitaan mahdollisuuksia parantaa näitä asioita on otettava huomioon miten löytää keinoja johtaa työhyvinvointia strategisena kilpailutekijänä johdon, esihenkilöiden sekä työntekijöiden näkökulmista.
Empiirisessä osassa selvitettiin laadullisella kyselyllä organisaation henkilöstön nykyisiltä työntekijöiltä sekä aiemmin organisaatiossa työskenneiltä työntekijöiltä, näkemyksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnista sekä kehittämisajatuksia siihen liittyen. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla eli valmistelu-, analysointi- ja raportointivaiheella. Kehittämistyön konkreettisena tuotoksena rakennettiin yritykselle räätälöity työhyvinvoinnin perehdytyskansio tukemaan henkilöstön osaamista. Kansio sisältää tietoa työhyvinvoinnin johtamisesta, työkyvyn ylläpitämisestä, sekä käytännön harjoituksia hyvinvoinnin edistämiseen.
Opinnäytetyön tutkimustyön tuotoksena laadittiin organisaatiolle käytännönläheisiä työkaluja työhyvinvoinnin strategiseen johtamiseen, edistämiseen ja kehittymiseen. Lopputuotos hyödyttää suoraan toimeksiantajayritystä, mutta sitä voidaan soveltaa myös laajemmin eri organisaatioiden työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Asiasanat: työhyvinvointi, johtaminen, kehittäminen, työkyky, hyvinvointi
In the theoretical knowledge base, the concept of well-being at work was opened up and its physical, psychological and social dimensions were studied in depth. Physical well-being at work includes health, safety and ergonomics. Psychological well-being at work includes stress management, motivation and experiences of job satisfaction. Social well-being is based on interaction, atmosphere and community. The thesis attempted to take a broad look at the main models of well-being at work. I also tried to highlight models of job demands and resources and the concept of social capital. The idea behind the development work was to find ways to improve the functioning of the client's organisation and thereby improve well-being at work. In exploring ways to improve these issues, it is important to consider how to find ways to manage well-being at work as a strategic competitive factor from the perspective of management, front-line staff and employees.
In the empirical part, a qualitative survey was conducted to find out the views and experiences of the organisation's current and former employees on well-being at work, as well as their ideas for development in this area. The data was analysed using content analysis, i.e. the preparation, analysis and reporting phase. As a concrete result of the development work, a tailor-made induction folder on well-being at work was created to support staff competence. It contains information on managing well-being at work, maintaining work capacity and practical exercises to promote well-being.
As a result of the dissertation research, practical tools for strategic management, promotion and development of well-being at work have been developed for the organisation. The final product is of direct benefit to the client company, but can also be applied more widely in the development of well-being at work in different organisations.
Keywords: work well-being, management, development, work ability, well-being