Koulun kerhotoiminnan kehittäminen nuorille Pyhtään kunnassa
Männistö, Kaisa (2023)
Männistö, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126151
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki ja kehitti nuorille suunnattua koulujen kerhotoimintaa Pyhtään kunnassa. Opinnäytetyön tietoperusta keskittyi koulujen kerhotoimintaan, nuorten vapaa-ajan harrastuneisuuteen ja harrastuneisuuden vaikuttavuuteen nuorten elämässä sekä laadulliseen tutkimukseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tilaajalle uusi kerhomalliehdotus, joka houkuttelisi nuoria osallistumaan koulun kerhotoimintaan. Opinnäytetyö nosti esille nuorten näkemyksiä koulun kerhotoiminnasta. Myös kerhotoiminnan ohjaajien ajatuksia nimenomaan nuorille suunnatusta kerhotoiminnasta tuotiin esille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkossa täytettävää kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin verkkokyselynä Pyhtään kunnan yläkouluikäisille nuorille sekä koulun kerhotoiminnan ohjaajille.
Opinnäytetyön avulla luotiin uusi nuorille suunnattu kerhomalli. Kerhomalli pitää sisällään sisältöön, käytäntöön ja viestintään liittyviä seikkoja. Uuden kerhomallin avulla nuoria on tarkoitus saada osallistettua ja innostettua koulun kerhotoiminnan pariin Pyhtään kunnassa. Kerhomalliehdotusta ei opinnäytetyön aikana kokeiltu käytännössä. Kerhomallia tullaan tilaajan toimesta kehittämään käytännön arjessa nousseiden huomioiden pohjalta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää tilaajalle uusi kerhomalliehdotus, joka houkuttelisi nuoria osallistumaan koulun kerhotoimintaan. Opinnäytetyö nosti esille nuorten näkemyksiä koulun kerhotoiminnasta. Myös kerhotoiminnan ohjaajien ajatuksia nimenomaan nuorille suunnatusta kerhotoiminnasta tuotiin esille.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiana toimi tapaustutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin verkossa täytettävää kyselytutkimusta. Kysely toteutettiin verkkokyselynä Pyhtään kunnan yläkouluikäisille nuorille sekä koulun kerhotoiminnan ohjaajille.
Opinnäytetyön avulla luotiin uusi nuorille suunnattu kerhomalli. Kerhomalli pitää sisällään sisältöön, käytäntöön ja viestintään liittyviä seikkoja. Uuden kerhomallin avulla nuoria on tarkoitus saada osallistettua ja innostettua koulun kerhotoiminnan pariin Pyhtään kunnassa. Kerhomalliehdotusta ei opinnäytetyön aikana kokeiltu käytännössä. Kerhomallia tullaan tilaajan toimesta kehittämään käytännön arjessa nousseiden huomioiden pohjalta.